• 0

Voorzieningen op de balans

Ik heb een vraag over voorzieningen op de balans. Ik ondersteun in mijn vrije tijd naast mijn ondernemerschap sinds kort een kerkelijke organisatie bij de administratie. Omdat ik relatief veel kennis heb van administratie is men mij dit gevraagd, en dit doe ik graag.

 

Echter zie ik dat deze kerk allemaal voorzieningen opneemt op de balans (ten laste dus van de winst- en verliesrekening), en waarbij er een aantal zitten waar ik mijn vraagtekens bij heb.

 

Zo is er bijvoorbeeld een voorziening die winst afroomt uit de resultatenrekening en die wordt gebruikt om een voorziening te treffen voor aflossing van leningen. De gedachtengang erachter is blijkbaar dat leden die giften doen op deze manier indirect meebetalen aan het aflossen van leningen. Dit wil men blijkbaar inzichtelijk maken. Aan het einde van de rit verdwijnen deze bedragen weer in de algemene reserve. Met andere woorden, we verschuiven winst naar de balans, vormen hiermee een potje, en op de beginbalans van het nieuwe jaar wordt dit potje weer geleegd op de beginbalans t.g.v. de algemene reserve.

 

Ik kan me wel voorstellen dat je als kerk fondsen aanlegt voor toekomstig te verwachten kosten zoals vervanging van apparatuur, meubilair, gebouwaanpassingen, en evenementen/projecten.

 

Is mijn gedachtengang logisch dat je alleen voorzieningen treft voor kosten die je verwacht, en niet voor betalingsverplichtingen die er al zijn voor bestaande leningen, om daarmee de winst af te romen.

 

Ik had ook al contact met de accountant die aangaf dat veel kerken zo werken, maar ik krijg er een vreemd gevoel bij. Het schijnt te mogen, omdat een kerk niet hoeft te rapporteren volgens BW2, titel 9, zo zei de accountant, en een kerk mag rapporteren hoe deze wil.

 

Het lijkt op deze manier heel erg op een tijdelijke vermogensverschuiving.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.