• 0

Onbekende spaarrekeningen bij vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting

Hallo,

 

Dinsdag 1 maart heb ik de app aangifte inkomstenbelasting 2015 gedownload.

Tot mijn verbazing blijkt dat er 3 onbekende spaarrekeningen op mijn naam staan. Vorig jaar stonden deze spaarrekeningen er nog niet op. Op 01-01-2015 was ik voor het eerst meerderjarig.

 

Nu heb ik gebeld met de bank, het gaat om een groei-rekening, vermogensspaarrekening en een studentenbetaalrekening (tegenrekening van de spaarrekeningen). Een mevrouw(74) heeft nog voor 2000 deze rekeningen aan mijn naam gekoppeld. Ik ben rechtmatig de enigste eigenaar van alle 3 de rekeningen. Deze mevrouw heeft mijn bsn, geboortedatum en naam ingevuld.

 

Inmiddels weet ik de naam van de opener van de rekening. Deze mevrouw is mij onbekend en niemand in mijn familie kent deze mevrouw. Er staan erg grote bedragen op de rekeningen, tussen de 50.000 en 100.000.

 

Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe ik dit op kan lossen?

Met welke zaken moet ik allemaal rekening houden? Ik moet nu vermogensbelasting betalen i.p.v. terugkrijgen en wat voor effect heeft dit op de toeslagen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen ondernemersvraag, maar zo curieus dat ik toch wel even wil antwoorden.

- heb je al contact opgenomen met de bank: kun jij inderdaad bij dat geld?

- wellicht is er sprake van een persoonsverwisseling. Vrij veel voornamen zijn op enig moment populair. Zo ben jij van de Max-Bas-Sem generatie. Misschien heeft de oma van een ander geld gestort en is er nog iemand met jouw naam.

- mocht het geld inderdaad jou toebehoren, dan zijn jullie, jij en je ouders, nu een stuk rijker.

Dat kan, nee zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de vermogensrendementsheffing (belasting op vermogen) in box 3, voor de huurtoeslag (die vervalt wellicht geheel), en afhankelijk van het vermogen en inkomen ook op vele andere regelingen, gemeentelijke belastingen ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Ik heb contact opgenomen met de bank, en ik ben rechtmatig de enige eigenaar sinds mijn 18e (2015) en kan dus (als ik wil) bij het geld. De bank gaat nu contact opnemen met de opener van de rekeningen. Ze proberen erachter te komen hoe dit gebeuren kon.

Link naar reactie
  • 0

beste DBruins,

 

Higherlevel is een ondernemersforum, dit is absoluut geen ondernemersvraag en daarom ga ik dit bericht sluiten.

 

Ik zou overigens niet te hard op rekenen dat het geld jou kant op komt, goede kans dat er ergens een administratieve fout is gemaakt. geld word niet zomaar op eens van jou omdat toevallig jou bsn is ingevuld, je geeft zelf al aan dat dit absoluut niet kan. De bank redeneert vanuit zijn eigen processen dat als het op jou bsn staat het van jou moet zijn. Zij maken immers niet dit soort stomme fouten toch? het is een heel vervelende kwestie omdat jij nu in lastige positie komt met de belastingdienst.

 

Eerste wat ik je adviseer is om uitstel aan te vragen van je belastingaangifte, je krijgt dan uitstel tot 1 september, dit geeft je extra tijd om dit uit te zoeken en te wachten op antwoord. Banken en belastingdienst zijn beide organisaties die niet uitblinken in snel reageren.

Daanaast ben je niet verplicht de vooringevulde aangifte te volgen dus als je eenmaal aangifte moet doen kun je ook deze bankrekeningen eraf halen en apart toelichten in een brief dat er ergens een administratieve fout is gemaakt en het geld niet van jou is. dat voorkomt dat je moet betalen.

 

verdere informatie zul je op een andere manier dan van ons forum moeten verkrijgen het ligt nu eenmaal buiten onze focus.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.