• 0

Bij Inkomsten uit Overige werkzaamheden toch verbouwingskosten aftrekken?

Na dagenlang zoeken en tegenstrijdige antwoorden te vinden, post ik hier mijn probleem.

Mijn inkomsten zijn uit Overige werkzaamheden (ik haal de ureneis niet). Vorig jaar verhuist en een nieuwe praktijkruimte laten maken in de voormalige garage. Eigen ingang, eigen sanitair, koophuis.

Eigenlijk wil ik die verbouwingskosten (11769,-) aftrekken in 5 jaar en de praktijkruimte gewoon tot privé (en niet zakelijk) bezit houden.

 

Kan dat? En zo ja, moet ik die 11769,- dan noemen in de aangifte bij zakelijk onroerend goed?

 

Met grote dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe schrijf je af op de verbouwingskosten, inclusief btw, volgens de regels die voor van ondernemers gelden.

 

Mijn inkomsten zijn uit Overige werkzaamheden (ik haal de ureneis niet).
Het eerste heeft niets met het tweede te maken.

 

Ik zou nog maar eens goed kijken naar de criteria die hiervoor gelden.

 

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Ben je ondernemer voor de btw?

Ben je uberhaupt ondernemer?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel ondernemer voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige werkzaamheden) en voor de BTW.

 

Bij resultaat uit overige werkzaamheden ben je juist geen ondernemer voor de IB. Al vraag ik me af of het juist is dat je de inkomsten aangeeft als resultaat uit overige werkzaamheden en niet als winst uit onderneming. Ben je hier goed over geïnformeerd? Zou zonde zijn als je 14% mkb-winstvrijstelling laat liggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel ondernemer voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige werkzaamheden) en voor de BTW.

Ik denk dat je een smaakje vergeet.

 

Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting én je haalt de urennorm, dan geef je je inkomen aan onder Winst uit Onderneming (WuO). In dat geval krijg je allerlei faciliteiten, zoals ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, oudedagsreserve, etc).

 

Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting én je haalt de urennorm niet, dan geeft je je inkomsten nog steeds als Winst uit Onderneming aan en dus niet als resultaat uit overige werkzaakheden (RoW)! Hoewel je de ondernemersfaciliteiten grotendeels niet kunt gebruiken, heb je nog steeds wel recht op 14% Mkb-winstvrijstelling.

 

Pas als je écht geen ondernemer bent voor de IB en ook geen ondernemersaangifte doet, dan ben je een zogenaamde 'resultaatgenieter' en moet je de winst aangeven als RoW.

 

Overigens staat het bovenstaande nog los van het feit of je ondernemer voor de omzetbelasting bent. Je kunt dus best ondernemer voor de OB zijn en toch resultaatgenieter (en dus geen ondernemer) voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Aangifte IB; Inkomsten uit overig werk. Staat op mijn aangifte (al jaren).

Op mijn VAR stond altijd Verklaring Arbeidsrelatie Resultaat uit overige werkzaamheden.

Door mijn kleine omzet maak ik alleen gebruik van de KOR.

Niet goed dus?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar om verder op de vraag terug te komen. Als je de ruimte voornamelijk zakelijk gebruikt en zoals je aangeeft een zelfstandige ruimte is, dan is het verplicht ondernemingsvermogen en heb je dus geen keuze. Uiteraard zijn dan alle kosten aftrekbaar. Dit betekent dus wel dat als je het pand in de toekomst met winst verkoopt je hierover belasting betaald.

 

Of deze regeling ook bij resultaat uit overige werkzaamheden zo is weet ik niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Aangifte IB; Inkomsten uit overig werk. Staat op mijn aangifte (al jaren).

Op mijn VAR stond altijd Verklaring Arbeidsrelatie Resultaat uit overige werkzaamheden.

Door mijn kleine omzet maak ik alleen gebruik van de KOR.

Niet goed dus?

Op basis van deze gebrekkige informatie ben je naar alle waarschijnlijkheid dus ondernemer voor de BTW.

 

Aangifte IB; Inkomsten uit overig werk. Staat op mijn aangifte (al jaren).
Wijzigingen moet je verplicht melden als daar in de praktijk aanleiding voor bestaat.

 

Op mijn VAR stond altijd Verklaring Arbeidsrelatie Resultaat uit overige werkzaamheden.
De beoordeling VAR is slechts een momentopname op basis van toekomstige verwachtingen. Ook hierbij geldt: Wijzigingen moet je verplicht melden als in de praktijk daar aanleiding voor bestaat.

 

Door mijn kleine omzet maak ik alleen gebruik van de KOR. Niet goed dus?
De BTW van de verbouwingskosten vorder je terug ... tenminste als deze voor 100% een zakelijk karakter dragen. Zo niet, dan verdeel je dat naar ratio over privé en zakelijk. Indien voor 100% zakelijk, dan zal de KOR voor dit jaar naar alle waarschijnlijkheid niet meer van toepassing zijn.

 

Advies: Ik zou toch nog maar eens goed kijken naar de criteria voor het ondernemerschap.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Aangifte IB; Inkomsten uit overig werk. Staat op mijn aangifte (al jaren).

Op mijn VAR stond altijd Verklaring Arbeidsrelatie Resultaat uit overige werkzaamheden.

Door mijn kleine omzet maak ik alleen gebruik van de KOR.

Niet goed dus?

Nee, alleen je conclusie was verkeerd. Volgens mij gaat het op zich wel goed, maar je bewering "Ik ben wel ondernemer voor de inkomstenbelasting" was wellicht niet goed (je lijkt namelijk eerder 'resultaatgenieter').

 

Zoals Anouk al aangaf, kan het wel eens zo zijn dat de werkruimte verplicht ondernemingsvermogen is als het voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. En dan mag je ook als resultaatgenieter dus de kosten en afschrijving gewoon aftrekken, net als een 'echte' ondernemer. Kijk hier en hier voor de exacte voorwaarden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De btw van de verbouwing is sowieso al niet af te trekken, want je betaalt geen btw vanwege de KOR.dwz je vult het wel in, maar het levert je niks op.

 

Dan houd je dus een kleine 10.000 over die je af mag trekken voor de IB.

Dan vraag ik me af of je daar verstandig aan doet. De meerwaarde van het huis kon wel eens hoger blijken, dan moet je dat deel van het huis straks als zakelijke winst zien, en betaal je daar belasting over.

 

Zal even rekenen en vergelijken worden

Link naar reactie
  • 0

@realist.

 

De aftrek van de btw zou hier tot een teruggaaf kunnen leiden als die verbouwing in 1 jaar gedaan is. je hebt dan niet meer met de KOR te maken.

 

Daarnaast is het waarschijnlijk geen keuze en geen kwestie van uitrekenen maar misschien wel een verplichting de ruimte op de balans te zetten. Mocht TS dat niet willen dan zal de ruimte ook minimaal 10% privé gebruikt moeten worden.

Link naar reactie
  • 0
De btw van de verbouwing is sowieso al niet af te trekken, want je betaalt geen btw vanwege de KOR.dwz je vult het wel in, maar het levert je niks op.
Een kleine uitleg lijkt geen overbodige luxe ...

 

KleineOndernemersRegeling

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • -1

@realist.

 

De aftrek van de btw zou hier tot een teruggaaf kunnen leiden als die verbouwing in 1 jaar gedaan is. je hebt dan niet meer met de KOR te maken.

 

 

ik ben het hier toch niet mee eens.

 

Oude situatie:

te betalen btw € 1200 - kwijtschelding vanwege de KOR 1200

netto te betalen 0

 

nu ga je btw verbouwing als voorbelasting opbrengen

te betalen btw € 1200

voorbelasting € 1000

te betalen € 200, kwtijschelding KOR 200

netto 0

 

Kortom: geen btw-voordeel bij de verbouwing.

En neen, je mag hem niet op vorig jaar zetten. Punt 1 al omdat je die btwaangifte waarschijnlijk al gedaan hebt, maar punt 2 nog omdat btw altijd op het factuurjaar gaat.

 

Daarnaast is het waarschijnlijk geen keuze en geen kwestie van uitrekenen maar misschien wel een verplichting de ruimte op de balans te zetten. Mocht TS dat niet willen dan zal de ruimte ook minimaal 10% privé gebruikt moeten worden.

ja maar kom op nou. het is toch echt geen ontduiking, maar je kut toch best wel aannemelijk maken dat je die ruimte ook wel eens prive gebruikt. Andersom wordt wel eens betwijfeld, en zou ook tot controle kunnen leiden. Maar op deze manier niet. In die ruimte kan ook best nog een kast staan, of de kinderen spelen er vaak..in de zomer.....

 

 

Link naar reactie
  • -1
ik ben het hier toch niet mee eens.
heerlijk ... jezelf rijk of arm rekenen met fictieve cijfers

 

... of net zolang extrapoleren totdat een kromme lijn recht gaat worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@realist.

 

Waar haal je die 1200 vandaan en waar haal je die 1000 vandaan? Of kijk ik er nu zo overheen?

Ik zie verbouwingskosten 11769. Dus dat is dan toch al 2000 BTW. Uit de tekst lijkt het dat die verbouwing vorig jaar gedaan is. Dit zou dan met een suppletie opgelost moeten worden.

En die 1200 zou toch ook lager kunnen zijn? Waar zie je dat staan?

 

En ja het zou kunnen dat je die ruimte ook privé gebruikt. Maar als het echt een volledig ingerichte praktijkruimte is waar je verder niets privé hebt staan dan zal je daar toch een goed verhaal voor moeten bedenken. Uiteraard kan je altijd iets verzinnen. Maar hier wordt gevraagd wat de regeling is.

 

Je geeft ook aan dat ts de btw niet terug kan vorderen omdat nog Steeds binnen de kor valt en dat ook de aftrek voor IB maar 10.000 is. Die 2 dingen gaan niet samen. Zou het met de aftrek toch nog binnen de kor vallen dan verlaagt dat de kor waardoor je minder kor hoeft op te geven bij de opbrengsten. Je trekt op die manier dan dus indirect alsnog de btw af voor de IB.

 

Wel geeft TS aan de verbouwing in 5 jaar af te willen schrijven. Dat zou toch minimaal wel 10 jaar mogen zijn.

 

Gelukkig geeft TS al aan een fiscalist in te schakelen. Dat lijkt me in dit geval een goed idee!

 

 

Link naar reactie
  • -1

OF:

af te dragen btw o.b.v. omzet: 1.200,-

aftrekbare btw o.b.v. 25k verbouwing: 4.339

teruggaaf: 3.139, en als je het goed doet, een appeltaart van de aannemer als dank voor de opdracht :-K

Dat klopt alvast niet, de verbouwingskosten bedroegen 11800, en geen 25000.

Dus de btw daar op bedraagt € 2000,

een groot deel daarvan, laten we het daar dan maar op houden, wordt afgeroomd doordat TS geen btw afdraagt.

Maar goed, meet dat afromen ben je het in ieder geval eens, en kneusgevers hierna zagen zelfs dat niet.

Ik heb het bij wijze van rekenvoorbeeld, en ook pas in een tweede post, even uitgelegd.

Daarmee reageerde ik op een kennelijk inbegrip o.a. van Anouk

De aftrek van de btw zou hier tot een teruggaaf kunnen leiden als die verbouwing in 1 jaar gedaan is. je hebt dan niet meer met de KOR te maken.

 

Wat dus gewoon pertinent onjuist is. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon proberen je gelijk te halen door kneuzen te geven en taalgebruik aan te passen e.d.

Feit is dat TS niet voor €2000 btw terug kan krijgen, dit voordeel wordt afgeroomd door een minder profiteren van de KOR.

Wanneer de verbouwing voor 1 juli gedaan is, uit de tekst weten we dat niet, dan is er slechts 6% btw berekend. Dan gaat het om € 666 btw, dikke kans dat er dan in ieder geval (vrijwel) geen btw voordeel is.

 

Houden we over de IB.

Zoals ik ook al aangeef kun je nu gaan voor het belastingvoordeel, dat is afhankelijk van het marginale tarief. Zou inderdaad een € 4000 op kunnen leveren.

Daarvoor wordt de praktijkruimte dan wel zakelijk.

 

Bij de verkoop van het huis, dat is pas over vele jaren moet je dan wel belasting betalen over de waardestijging van de garage. Ik denk dat dat meer is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ realist.

 

Een verbouwing gaat natuurlijk niet alleen maar uit arbeid bestaan want alleen daar zat tot 1 juli 6% op.

Maar ik heb mijn inzicht in de casus gegeven dus ga verder niet in herhaling vallen.

 

Jammer van de toon die je aanslaat. Ik geef alleen maar aan op welke punten ik het niet met je eens ben en heb die proberen toe te lichten. Een kneus heb ik hier nog nooit gegeven en mocht dat er een keer van komen dan geef ik die niet anoniem.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.