• 0

Hoe verplicht BPF schilder pensioen verwerken in eenmanszaak?

Als ZZP'er ben je verplicht deel te nemen aan de BPF schilder pensioenregeling. Hierin is geen keuze. Hoe dien je de betaalde premies hiervoor te verwerken in de aangifte inkomstenbelasting?

 

Moet je de betaalde premies in het resultaat van de eenmanszaak te verwerken (pensioenlast). Of moet je de betaalde premies in de aangifte inkomstenbelasting in box 1 aftrekken (uitgave voor inkomensvoorziening)? Ik heb hier helaas op dit forum en het internet geen eenduidig antwoord op kunnen vinden.

 

Kan iemand mij verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet je de betaalde premies in het resultaat van de eenmanszaak te verwerken (pensioenlast). Of moet je de betaalde premies in de aangifte inkomstenbelasting in box 1 aftrekken (uitgave voor inkomensvoorziening)? Ik heb hier helaas op dit forum en het internet geen eenduidig antwoord op kunnen vinden.

De betaalde (verplichte) pensioenpremie mag je als bedrijfskosten direct zakelijk van de winst aftrekken (Hoofdstuk 3.1). Premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vul je inderdaad als negatief inkomen in bij box 1 onder uitgaven voor inkomensvoorziening.

 

Let er trouwens op dat je (zeker als starter) een goede inschatting maakt van je te verwachten fiscale winst, omdat op dat bedrag je pensioenpremie wordt gebaseerd. Ik krijg ook de indruk dat ze standaard uitgaan van 20.000 euro, als je niets doorgeeft.

 

Ik heb trouwens ook het gevoel dat er een kleine weeffout in de opbouw van dit verplichte schilderspensioen zit. De premie wordt namelijk bepaald aan de hand van de fiscale winst. De hoogte van die aftrekbare premie bepaalt namelijk de hoogte van de fiscale winst, terwijl die fiscale winst juist weer bepalend is voor de hoogte van de premie!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt inderdaad niet helemaal goed te lopen. Als zelfstandige ondernemer sowieso vreemd om verplicht deel te nemen aan de pensioenregeling, wellicht veranderd dit nog in de toekomst.

Bij geen bericht gaan ze inderdaad uit van het minimale bedrag. Het blijft echter wel een keuze als de fiscale winst hoger is kun je er voor kiezen om over het minimale bedrag op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf ook vast aan de verplichte pensioen opbouw. Als schilder kom je daar niet onderuit.

Aan de ene kant zijn er heel veel klachten over die verplichting (zoek maar een met google), maar van de andere kant bouw je toch automatisch iets op voor je oude dag.

Aangezien ik hier niet onderuit kan komen zie ik het positieve hier maar in.

Link naar reactie
  • 0

Geldt toch alleen als men in loondienst werkt, volgens de eerste regel.

Vandaar dat ik een linkje met hoofdstuk had gegeven. ;)

 

3.1 Verplicht gestelde beroepspensioenregeling

We beginnen de inventarisatie met een beetje een vreemde eend in de bijt. Het betreft de (kleine) groep ZZP-ers die onder een verplicht gestelde beroepspensioenregeling vallen.21 ZZPers die een zelfstandig beroep uitoefenen, zoals fysiotherapeuten en notarissen [...en schilders], dienen namelijk verplicht deel te nemen aan de in hun branche geldende beroepspensioenregeling.22

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.