• 0

Ondernemer versus DUBV (BV IK) of andere vorm

Hallo,

 

Ik heb een vraag die me al een geruime tijd bezig houdt. Ik ben werkzaam als ZZper en werk binnen de facilitaire dienstverlening. Dit zijn heel vaak contracten die vrij lang duren omdat je dan vaak te maken hebt met een reorganisatie of veranderingen binnen een facilitair bedrijf. Nu werk ik nog steeds als ZZPer met een VAR WUO echter heb ik vaak maar 1 opdrachtgever voor 32 uur per week voo r langere tijd. Het is bij mij dus al vaak voor gekomen dat ik langer dan 1 jaar maar 1 opdrachtgever had. Ik ben bang dat als ik een keer controle krijg ik dan evt naheffngen ga krijgen.

 

Het voldoen aan meerdere opdrachtgevers is voor mij dan ook heel lastig. Nu heb ik al vele artikelen op internet gelezen hierover maar vaak gaat het dan niet om de hoeveelheid opdrachtgevers voor het kiezen voor een VUR oplossing maar vanuit het oogpunt van verzekeringen of ww of wat dan ook?

 

Mijn vraag concreet als ik een VUR zou starten ben ik dan af van mijn probleem dat als ik een controle zou krijgen en ik de belastingdienst niet kan overtuigen ik evt naheffingen kan ontlopen.

 

Ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heeft danwel de kennis in huis want hij is niet kant en klaar op internet te vinden

 

 

[mod edit: Uniforce marketing onzinterm "VUR" vervangen voor meer algemene DUBV of BV IK]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat is een vur?

Een door Uniforce bedachte marketingonzinterm "Verklaring Uniforce Relatie". Uniforce suggereert dat de Belastingdienst de "VUR" accepteert in plaats van de "VAR". Dat is niet het geval, de VUR bestaat namelijk helemaal niet buiten de hoofden van de marketeers van Uniforce.

 

Wat de belastingdienst wél accepteert is de Declarabele UrenBV of BV IK waarin je zelf niet de zeggenschap hebt over je eigen BV en daarom werknemer met een gezagsverhouding bent in je eigen BV en je ook tegen je zin ontslagen kunt worden

Uniforce is niet de enige die dit concept aanbiedt (wijlen Kees de K bood met ZZPOké een vergelijkbare dient aan, volgens Kees was hij ook de bedenker van dit concept)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag concreet als ik een VUR zou starten

Een VUR start je niet. Je start een Declarabele Uren BV of BV IK, en dan krijg je vervolgens van de Marketing Afdeling van Uniforce een nietszeggende VUR voor op de muur.

 

ben ik dan af van mijn probleem dat als ik een controle zou krijgen en ik de belastingdienst niet kan overtuigen ik evt naheffingen kan ontlopen.

Ja, voor circa € 10.000,- tot € 15.000,- aan extra kosten of gemiste fiscale voordelen per jaar ben je die problemen dan kwijt.

 

Bottom line: ja het kan, ja het werkt, maar ja het is een dure aangelegenheid

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Dank voor je bericht. Mag ik dan dus vaststellen dat een declarabele uren BV (VUR is dus niet de juiste benaming) mijn probleem wel oplost echter kost me dat op jaarbasis 10 tot 15 k?

Deze kosten zijn dan de kosten die nodig zijn voor een BV zoals boekhouder en kosten die je betaald aan een uniforce of ZZPoké?

 

Hein Smits

Link naar reactie
  • 0

Mag ik dan dus vaststellen dat een declarabele uren BV (VUR is dus niet de juiste benaming) mijn probleem wel oplost echter kost me dat op jaarbasis 10 tot 15 k?

Niet ""kost" maar "scheelt" ten opzichte van een eenmanszaak die wél aan de zelfstandigheidscriteria voldoet. Het aantal opdrachtgevers is slechts één van die criteria.

 

Deze kosten zijn dan de kosten die nodig zijn voor een BV zoals boekhouder en kosten die je betaald aan een uniforce

Deels. Zoals ik al schreef zijn het kosten én gemist fiscaal voordeel:

Het betreft kosten Uniforce, BV, Boekhouder, premies sociale verzekeringen (opslag van circa 18,5% op het bruto uit te keren salaris voor oa WW, WIA en ZVW(*)) , kosten verzuimverzekering/loondienst AOV via Uniforce en last but not least géén zelfstandigenafstrek, geen startersaftrek en geen MKB Winstvrijstelling : die laatste 3 kunnen al oplopen tot € 10.000,- verschil.

 

(*)= premie Zorgverzekeringswet heb je als zelfstandige ook, dat zijn dus geen meerkosten

 

of ZZPoké?

Die optie bestaat niet meer.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hein, u slaat de spijker op zijn kop.

Ik loop ook al een hele tijd te zoeken naar een oplossing voor mijzelf als eenmanszaak. Nu ik dit lees wil ik er graag op in gaan. Als IT'er werk ik namelijk ook al heel lang voor een opdrachtgever. Dit is op freelance basis.

Dus uurtje factuurtje. Altijd netjes de VAR-WUO overhandigd en voor de rest geen probleem.

Krijg altijd op tijd mijn geld.

De administratie doe ik zelf. Via een simpel boekhoudprogramma hou ik alles bij.

 

Heb al met meerdere adviseurs hierover gesproken en kom er echt niet verder mee. Ze zeggen allemaal hetzelfde;

 

"De schijnzelfstandigheid is inderdaad erg veel in het nieuws, maar zorg ervoor dat er een website is, een aansprakelijkheidsverzekering, visitekaartjes en probeer altijd op zoek te gaan naar meerdere opdrachtgevers, wees iig niet afhankelijk van een opdrachtgever. Overigens gaven ze net als Norbert al aangeeft dat het niet interessant is om een DUBV te gaan oprichten. Dit is bedacht door zakenmannen die snel geld willen maken"

 

Dan denk ik, ik wil wel meerdere opdrachtgevers, maar waarom zou ik dat doen als ik werk kan krijgen voor een jaar bij dezelfde opdrachtgever waar ik dus verzekerd ben van werk. Ik ga dit niet opzeggen omdat ik meerdere opdrachtgevers moet hebben en de kans er is dat ik helemaal geen andere opdrachtgever vind.

 

Maar of ik aan het criteria voor een ondernemer voldoe is voor mij en voor heel veel van mijn collega's onduidelijk.

 

- Heb een aansprakelijkheidsverzekering.

- Heb een website en visitekaartjes.

- Haal dus de 3 opdrachtgevers niet.

- Of er sprake is van een gezagsverhouding, ik denk dat je daar in onze branche niet onderuit komt.

- In goed overleg bepalen wij samen, het bedrijf en ik, het uurtarief.

- Als ik ziek ben krijg ik niet doorbetaald. Ik mag helaas dan niet iemand anders sturen. Ook dit is heel gewoon in onze branche.

 

Aan hoeveel criteria moet je voldoen wanneer je als ondernemer wordt gezien. Ik lees hier boven dat 3 opdrachtgevers een van de criteria is. Deze valt in mijn geval dus al af.

 

Ik maak wel ieder jaar gebruik van de ondernemersaftrek en de FOR. Overigens doen al mijn freelance collega's dit ook al jaren......

Link naar reactie
  • 0

Hallo Willy,

 

Je verhaal klopt en is gelijk aan die van mij. Wel wordt vaak gezegd inderdaad de drie of meer opdrachtgevers die ook nog eens aan omzet ongeveer gelijk moeten zijn. Echter is dit maar een van de criteriums waar je aan moet voldoen. Ik vind mezelf namelijk wel een ondernemer omdat ik alle zaken zelf moet regelen en als ik geen projecten heb ik dan ook geen geld heb en niet terug kan vallen op een WW of wat dan ook. Maar ik wil af van het gevoel dat er iets boven mijn hoofd hangt wat ik niet weg kan nemen. Als dat dan betekent dat ik of mijn bedrijfje een andere vorm moet aannemen dan is dat zo. Alleen wat??

Link naar reactie
  • 0

Overigens gaven ze net als Norbert al aangeeft dat het niet interessant is om een DUBV te gaan oprichten.

Ik beweer niet dat het niet interessant is:

Bottom line: ja het kan, ja het werkt, maar ja het is een dure aangelegenheid
Ik beweer vooral dat het duur is ( én ik vind het vooral jammer dat dat in de communicatie van aanbieders niet duidelijk genoeg naar voren komt )

Reden te meer om te zoeken naar alternatieven, te streven naar meerdere opdrachtgevers of om te accepteren dat je bij de huidige oplossing een risico loopt op naheffingen

 

Dit is bedacht door zakenmannen die snel geld willen maken"
Ook dat valt wel mee. Het meeste geld bij een DUBV verdwijnt niet in de zakken van Uniforce of andere aanbieders, maar in de zakken van het UWV, verzekeraars en de belastingdienst. En - hoewel duur - staat daar ook wat tegenover, zoals recht op WW, loondoorbetaling bij ziekte en uitkering bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@ hsf, ja het is eigenlijk te gek dat je hier geen volledige duidelijkheid over kunt krijgen.

Er staat zo ontzettend veel geschreven op het internet. Daarnaast zegt de ene adviseur dit en de andere adviseur weer dat. Al mijn collega freelancers denken er zo over. En om nu telkens weer geld uit te geven voor een advies waar ik niet veel verder mee kom ben ik ook klaar mee. Daarom probeer ik zelf zoveel mogelijk uit te zoeken.

 

@ Norbert. Zo te lezen weet u er veel van. Wat veranderd er nu bij de modelcontracten. Is het zo dat wanneer ik nu met de opdrachtgever een contract opstel waarin echt staat dat ik ondernemer ben dan alles is opgelost?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
at veranderdt er nu bij de modelcontracten. Is het zo dat wanneer ik nu met de opdrachtgever een contract opstel waarin echt staat dat ik ondernemer ben dan alles is opgelost?

Ja, mits je ook daadwerkelijk conform dat contract werkt. Het probleem c.q. risico blijft net zoals bij de VAR dat de feitelijke situatie afwijkt van wat er in de VAR-aanvraag of in het DBA-conforme contract is opgetekend.

 

Link naar reactie
  • 0

Plus het feit dat er vast niet in jouw contract zal staan: "ik ben ondernemer"...

Dat is meestal iets dat uit de inhoud van het contract geconcludeerd kan/moet (gaan) worden.

 

En dat blijft subjectief, althans als je dit niet van tevoren hebt laten toetsen door belanghebbenden (zoals de belastingdienst).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.