• 0

Auto van de zaak bij bedrijfsbeëindiging

De volgende situatie. Ik heb een eenmanszaak in de zorg en afgelopen november heb ik mijn bedrijfsauto ingeruild voor een nieuwe (Golf) die ik ook privé gebruik en waarvoor ik ook bijtelling opvoer. Omdat 80% van mijn werkzaamheden betaald worden voor zorg uit het pgb dat sinds januari 2007 is vrijgesteld voor de btw en ik daardoor weinig BTW ontving, viel ik steeds binnen de vrijstelling van de kleine ondernemersregeling en heb ik van de Belastingdienst al jaren vrijstelling van de administratieve verplichtingen voor de BTW. Op mijn facturen staat dus geen BTW en ik verreken ook geen BTW.

 

Boekhoudkundig staat de bedrijfsauto inclusief BTW (en BPM) op de balans en schrijf ik ook jaarlijks 20% van die aanschafwaarde (- restwaarde) af.

 

Nu ben ik voornemens, voornamelijk vanwege mijn gezondheid, om toch te stoppen en mijn bedrijf te beëindigen. Dat kan financieel ook omdat mijn echtgenoot gepensioneerd is.

 

Ik wil de Golf dan niet verkopen maar zelf houden (of aan mezelf verkopen) en naar privé brengen. Maar hoe doe ik dat boekhoudkundig en voor welke waarde?

 

De werkelijke waarde bij verkoop/inruil is een stuk minder (ANWB koerslijst) dan de huidige boekwaarde omdat het nog een zeer jonge auto is. Kan ik de auto voor deze werkelijke waarde als privé-opname boeken en het verschil als boekverlies nemen?

 

Of zijn er zaken waar ik verder rekening mee moet houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De werkelijke waarde bij verkoop/inruil is een stuk minder (ANWB koerslijst) dan de huidige boekwaarde omdat het nog een zeer jonge auto is. Kan ik de auto voor deze werkelijke waarde als privé-opname boeken en het verschil als boekverlies nemen?

Dat klinkt juist. Op het moment dat je stopt met je bedrijf moet je inderdaad het verschil tussen de fiscale boekwaarde en de waarde in het economisch verkeer tot de stakingswinst (of -verlies in dit geval) rekenen.

 

Ik meen me te herinneren dat de ANWB verschillende waardes hanteert, zoals meeneemprijs garage, aankoop van een particulier, koop bij bedrijf, etc. Je zou dan inderdaad de ANWB-koerslijst kunnen gebruiken, maar kies dan wel de meest aannemelijke of realistische waarde.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

De ANWB geeft inderdaad verschillende waarden op (verkoop onder particulieren, inruilprijs, meeneemprijs en vervangingswaarde). Wellicht kan ik het beste het gemiddelde nemen van de vier verschillende waarden. Dat blijft alsnog een stuk lager dan de boekwaarde.

 

Hoe doe ik dat dan boekhoudkundig?

De verkregen (ANWB) waarde als privé-opname boeken en aan transportmiddelen en dan ten tweede het de rest van de boekwaarde afzonderlijk als winst/verlies boeken en aan transportmiddelen?

Link naar reactie
  • 0

Hoe doe ik dat dan boekhoudkundig?

Wat je waarschijnlijk moet doen is het volgende. Tot aan het moment van de staking blijf je in ieder geval gewoon maandelijks afschrijven volgens de gewone methode.

 

Op het moment van staking room je de dan resterende waarde af tot de waarde in het economisch verkeer. Die afwaardering boek je in het verlies op bijvoorbeeld "herwaardering auto" (mag je zelf weten) in je boekhouding. In de belastingaangifte zul je dit waarschijnlijk kunnen boeken onder "Overige waardeveranderingen van materiële vaste activa".

 

Op de balans staat de auto dan alleen nog voor de huidige waarde. En deze haal je vervolgens er vanaf via een privéstorting. En daarmee is de wagen uit de boekhouding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Het is me duidelijk. De BTW is nogal een ingewikkelde zaak en met betrekking tot de BTW heb ik dan ook nog een vraag.

 

Ik heb weliswaar voor mijn werkzaamheden geen BTW vrijstelling, maar wel "vrijstelling voor de administratieve verplichtingen voor de BTW". Ik boek daarom alleen de totaalbedragen van inkomende facturen in mijn administratie en ik mag geen BTW op mijn uitgaande facturen vermelden. Ik neem aan dat ik mezelf voor de auto dan ook een factuur moet sturen waarop geen BTW vermeld staat.

 

Maar feitelijk is er natuurlijk wel een BTW gedeelte in dit bedrag. Bestaat de mogelijkheid dat ik dat gedeelte alsnog later moet berekenen en afdragen aan de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie en de link!

 

In de link staat bij de voorwaarden voor het vervallen van de ontheffing van administratieve verplichtingen:

 

"De opbrengst van de verkoop van een gebruikt bedrijfsmiddel telt niet mee in de berekening om te beoordelen of u niet meer dan € 1.345 btw moet betalen".

 

Ik lees hieruit dat het BTW-gedeelte van de opbrengst van de bedrijfsauto niet van belang is.

Ik voldoe ook aan alle andere voorwaarden dus blijft mijn vrijstelling voor de administratie bestaan.

 

Ik heb overigens ook nooit voorbelaste BTW van de Belastingdienst terugontvangen dus ook niet van deze en niet van voorgaande bedrijfs-personenauto's. Daarom voelde het onterecht als ik wel een eventueel BTW component van de opbrengst zou moeten afdragen. Maar belasting is niet altijd logisch...

 

Link naar reactie
  • 0

Maar belasting is niet altijd logisch...

 

Helemaal juist, althans voor ons gewone stervelingen dan...

 

Ik ga geen mening geven in deze:

Je hebt wel een punt (met je stelling van "geen BTW verschuldigd"). Maar aan de andere kant ga je het bedrijfsmiddel (de auto) niet verkopen, je gaat de onderneming staken begrijp ik.

 

Voor de echte liefhebber: zaaknummer 93/2524, ECLI:NL:GHARN:1994:AW1592 (uitspraak)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar feitelijk is er natuurlijk wel een BTW gedeelte in dit bedrag. Bestaat de mogelijkheid dat ik dat gedeelte alsnog later moet berekenen en afdragen aan de belastingdienst?

Nee, dat lijkt me niet. Als ik je verhaal goed begrijp, dan was de auto alleen voor de inkomstenbelasting zakelijk, maar voor de omzetbelasting niet. Je hebt immers de btw niet teruggevraagd. Nu je de eenmanszaak gaat staken, gaat de auto voor de inkomstenbelasting over van zakelijk naar privé. Maar voor de omzetbelasting was die altijd al privé, dus op het punt van de btw gebeurt er feitelijk überhaupt niets door de staking.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik voorzie mogelijk een gelijksoortige situatie voor mij. Ik vraag mij af of dit wel klopt?

 

Maar voor de omzetbelasting was die altijd al privé, dus op het punt van de btw gebeurt er feitelijk überhaupt niets door de staking

 

Ik heb een marge auto aangeschaft (eenmanszaak) en twijfel nog over de etikettering prive of zakelijk. Over een half jaar zal ik deze auto zeer waarschijnlijk verkopen aan een derde of aan mijzelf (indien ik de auto aan mijzelf verkoop zal deze zeer waarschijnlijk van kenteken af worden gehaald om er geen enkele kosten meer aan te hebben). Ik lees hier veel tegenstrijdige verhalen over of je nu wel of niet BTW moet afdragen over het volledige verkoopbedrag wanneer je een marge auto onttrekt van het bedrijfsvermogen. De belastingdienst stelt op de Eigen website dat je over het hele verkoopbedrag btw af moet dragen, maar ik vraag mij af of hier geen enkele uitzondering op is aangezien ik ook veel andere berichten lees op fora die dit tegenspreken. Het 'voelt' niet logisch dat je over een auto waarover alle BTW al eens betaald is, je nog een keer BTW moet gaan betalen bij de verkoop. Ook maakt het dus niet uit of je voor de gebruikskosten de auto wel of niet zakelijk aanmerkt voor de omzetbelasting? Kunnen ze bij de BD niet gewoon een simpele flowchart in elkaar draaien ofzo ???

 

Link belastingdienst: Link BD website

 

Quote: Wilt u eigen gebruikte goederen verkopen?

Gebruikt u margegoederen eerst in uw eigen bedrijf en wilt u bij verkoop de margeregeling toepassen? Dat mag alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot uw normale bedrijfsactiviteiten behoort.

Voorbeeld

U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

 

Ik heb overigens op dit moment nog een geschorste prive-auto die ik hierna weer ga gebruiken, ik weet niet of dit verder nog van belang is.

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/bedrijfsauto-en-margeregeling-226678#msg226678

 

Quote:

Je kan de bestelauto eerst onttrekken aan het BTW-bedrijfsvermogen. Bij deze onttrekking ben je geen BTW verschuldigd. Dit is op grond van Europese jurisprudentie. Als de bestelauto tot jouw (BTW) prive-vermogen behoort, kan jij de bestelauto verkopen zonder BTW, immers je verkoopt als particulier.

 

Dit standpunt volgt uit: de uitspraak van het Hof van Justitie EG, vban 8 maart 2001, C-415/98 (Laszlo Baksci).

 

Dit suggereert dat ik de de auto wel zonder BTW weer kan onttrekken aan het bedrijfsvermogen, indien ik de auto voor de BTW prive beschouw? Of is deze uitspraak inmiddels alweer overruled?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.