• 0

Overgang niet naar wel btw en wat dan af te dragen?

Ik heb me suf lopen lezen, ook bij de belastingdienst, maar geen antwoord kunnen vinden op onderstaande vraag, wellicht kan iemand mij helderheid geven.

 

De kern van de vraag gaat over de overgang van geen naar wel btw in rekening brengen en wat te doen met facturen die zonder btw reeds verstruud zijn.

 

 

Ik werk part-time in loondienst.

Ik heb sinds kort een KVK nummer.

Ik ga naast mijn loondienst als ZZPer werken en verwacht dit jaar (wellicht ook dat jaar erna) onder de btw grens van 1345 euro te blijven.

Dus ik overweeg zelfs ontheffing aan te vragen op administratie.

Dus ik hoef dan geen btw bij de belastingdienst op te geven.

Ik zal dan ook de betaalde btw ook niet aftrekken (geen probleem).

Ik zal dus voorlopig op mijn facturen geen btw in rekening brengen (logisch).

 

Vraag 1: heeft men (mijn facturen gaan naar bedrijven) daar trouwens moeite mee (staat dat niet vreemd/vinden ze dat vervelend)?

 

Stel het gaat me voor de wind en ik voorzie dat in "een bepaald jaar" ik wel boven de 1345 euro grens kom.

Stel dat ik dat voorzie op 1 oktober.

Dan ga ik dus bij de belastingdienst aangeven dat ik boven die grens kom.

 

Vraag 2: vanaf welk moment moet ik op mijn facturen btw in rekening brengen?

- Vanaf het moment dat ik voorzie dat ik boven de 1345 euro btw grens kom?

- vanaf "het volgende kwartaal"?

- vanaf "het volgend jaar"?

- vanaf het moment dat de belastingdienst mij aangeeft dat ik wel administratie moet voeren én btw moet afdragen?

 

Gaat de belastingdienst mij vragen de btw "in dat bewuste jaar" te betalen ook over de facturen die al verstuurd zijn zonder btw?

Of alleen de btw die ik werkelijk in rekening heb gebracht?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ontheffing aanvragen is alleen verstandig als je voornamelijk aan particulieren levert of wanneer het te betalen bedrag echt heel laag is en je niet verwacht investeringen te doen.

 

Als je aan bedrijven levert is de btw helemaal geen kostenpost. Je spreekt een prijs af exclusief btw. Daar bovenop zet jij de btw. Het bedrijf vordert die btw terug en jij hoeft hem niet af te dragen. Dit verhoogt dus jouw omzet met 21%. Waarom zou je dat voordeel laten schieten door ontheffing aan te vragen? Administratie moet je alsnog voeren voor de inkomstenbelasting. Wil je niet 4 keer per jaar aangifte hoeven te doen vraag dan om een jaaraangifte die kan je dan tegelijk met je aangifte IB indienen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.