• 0

IB-ondernemerschap vraag mbt beginbalans

Goeiezondag,

Ik heb een 'preventieve vraag' in het kader van de start van IB-ondernemerschap en de belastingaangifte over 2016 (te doen in 2017).

Ik heb al jaren een hobby-EMZ met beperkte omzet (tussen 2000 en 7000 / jaar) en was daarnaast tot 31 december 2015 in loondienst. Was tot 31 december wel ondernemer voor de OB maar niet voor de IB.

Per 1 januari 2016 heb ik ontslag genomen en ben voor mezelf begonnen. Om me te oriënteren op wat er volgend jaar om deze tijd op m'n dak komt zit ik wat te spelen met het aangifteprogramma voor ondernemers van 2014. Eén aspect is de beginbalans.

De afgelopen jaren heb ik mijn bescheiden omzet binnen laten komen op zakelijke rekenignen, en uit 2015 heb ik een 'vordering' op de Belastingdienst in het kader van de KOR. Zowel banksaldo als KOR-vordering wil ik inbrengen in mijn onderneming en moeten dus op de beginbalans komen te staan.

Mijn vraag is wat ik dan als tegenrekening moet hanteren. Kapitaal, privé storingen, iets anders?

Verder is er nog een (reeds lopend) zakelijk GSM abonnement waarvoor de factuur voor januari eind december al binnen kwam.

'k Heb het nu zo opgezet:

GrootboekrekeningOmschrijvingDebetCredit
1100 Zakelijke bank 1Beginbalans banksaldo292,87-
1101 Zakelijke bank 2Beginbalans banksaldo32,59-
1102 Zakelijke spaarrekeningBeginbalans banksaldo1763,53-
0510 Prive stortingBeginbalans inbreng banksaldo-2088,99
1220 Debiteuren oude jarenTe ontvangen KOR1284,00-
0510 Prive stortingBeginbalans inbreng KOR vordering-1284,00
1620 Crediteuren oude jarenBeginbalans GSM zakelijk-10,00
0510 Prive stortingBeginbalans inbreng lopende vorderingen10,00-

De teruggave ihkv de KOR betreft BTW bedragen die in het tweede en derde kwartaal al zijn afgedragen, er wordt dus niets verrekend met het vierde kwartaal (alles is teruggave). Behalve het GSM abonnement en de KOR zijn er geen lopende vorderingen (noch ten laste, noch ten bate).

Als iemand me kan aangeven of dit zo goed in de administratie is opgenomen (of niet), graag....

Alvast dank,

Dick

[verandering: titel]

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De bedragen die je nu als privé-storting hebt geboekt, kan je beter boeken op een aparte grootboekrekening voor het beginvermogen, die gedurende het boekjaar verder niet wijzigt. De grootboekrekening voor privé-stortingen gebruik je dan voor mutaties tijdens het boekjaar, zodat je achteraf eenvoudig kunt vaststellen met welke mutaties (naast het resultaat) je eindvermogen is gewijzigd ten opzichte van het beginvermogen. (Volgend jaar kan het eindvermogen 2016 dan weer op die aparte grootboekrekening komen als beginvermogen 2017, en begin je met de privé-opnamen en -stortingen weer op nul.)

Bij je beginbalans 2016 is de grootboekrekening voor het beginvermogen de sluitpost voor je andere beginbalansposten, maar voor je eigen overzicht kan het handig zijn meer gedetailleerd te boeken.

Het opnemen van een belastingvordering als debiteur is niet gebruikelijk. Debiteuren zijn je klanten, voor omzetbelasting gebruik je normaliter een aparte grootboekrekening.

Hoe je het GSM-abonnement boekt is afhankelijk van de precieze situatie. Als je de factuur voor het GSM-abonnement op 1 januari nog niet had betaald, dan staat het verschuldigde bedrag credit op crediteuren. Als je de kosten voor januari 2016 vorig jaar nog niet had afgetrokken, dan heb je daarvoor debet een post vooruitbetaalde kosten. Hoe deze als'en ook met elkaar combineren, de sluitpost is je beginvermogen. (N.b. gezien het ronde bedrag dat je noemt bij crediteuren: de crediteur zou inclusief het BTW-bedrag moeten zijn, de vooruitbetaalde kosten exclusief BTW.)

• 0

Dank Erik!

De opmerkingen/uitleg worden zeer gewaardeerd, ik heb het nu ingericht met jouw aanwijzingen. Inzicht in stortingen/onttrekkingen gedurende het jaar is inderdaad handiger dan wat ik eerst had bedacht.

De opmerking mbt het ronde bedrag voor gsm abonnement is scherp, ik had al een paar uur zitten puzzelen waar die 36 cent vreemd vermogen vandaan kwam... :-\

(Te mijner excuus: voorheen gebruikte ik een simpele excel sheet waarbij je de bedragen incl btw invoerde, de sheet berekende dan het bedrag zonder btw; begin dit jaar zat ik bij een nieuwe methode nog in die 'oude modus').

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar