• 0

2 part-time webshops met partner...wat te doen met belastingen???

Hallo,

 

Mijn eerste post hier. Ik zal proberen in het kort uit te leggen wat de situatie van mij vrouw en mijzelf is.

 

We hebben een vof als partners, echter beide andere werkzaamheden; mijn vrouw verkoopt o.a. traktaties online aan m.n. Nederland en Belgie en ik verkoop plugins voor websites online aan klanten over de hele wereld. Mijn vrouw werkt part-time bij een Nederlandse bank en ik heb een full-time baan bij de overheid. Zij kan wel hard maken om aan de 1225 uur per kalenderjaar te komen en ik niet. Ben ik voor de belastingdienst een ondernemer aangezien ik wel veel uur voor de zaak maak (al zijn het er geen 1225) om toch een aantal voordelen van de ondernemers te kunnen meepikken?

 

Op dit moment hebben we beide een omzet van ongeveer 2 a 3000 euro per maand. Aangezien ik software verkoop heb ik amper kosten. Daarentegen heeft mijn vrouw relatief hoge kosten door de inkoop, verzending, etc. Op welke manier kunnen we het inrichten zodat we zo min mogelijk belasting betalen maar toch overal aan voldoen volgens de Belastingdienst?

 

Laatste vraagje m.b.t. BTW. Moet ik voor de plugins die ik binnen de EU verkoop BTW factureren en afdragen? Is er een bepaalde drempel van omzet wanneer dit moet of is dat altijd als je het niet meer hobbymatig uitvoert?

 

Alvast bedankt voor de moeite, wordt erg gewaardeerd! We dachten dat de regels van de belastingdienst duidelijk zouden zijn maar valt erg tegen... :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ondernemer,

 

Het is zeker verstandig de fiscale zaken goed op een rij te zetten. Hierbij even een aantal aandachtspunten:

Ben ik voor de belastingdienst een ondernemer aangezien ik wel veel uur voor de zaak maak (al zijn het er geen 1225) om toch een aantal voordelen van de ondernemers te kunnen meepikken?

Om aanspraak te kunnen maken op de Zelfstandigenaftrek en de Startersaftrek moet u aan 1225 uur per kalenderjaar komen. Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium Het is handig een zakelijke agenda of bestand van gemaakte uren bij te houden. U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijv. loondienst). Was u in één van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde. U kunt wel aanspraak maken op de MKB winstvrijstelling, ook al komt u niet aan het urencriterium. Meer informatie hierover Aftrekposten

Op welke manier kunnen we het inrichten zodat we zo min mogelijk belasting betalen maar toch overal aan voldoen volgens de Belastingdienst?
In deze situatie waar u te maken heeft met sterk uiteenlopende activiteiten in één bedrijf is de situatie bespreken met een boekhouder/accountant aan te raden.

Moet ik voor de plugins die ik binnen de EU verkoop BTW factureren en afdragen? Is er een bepaalde drempel van omzet wanneer dit moet of is dat altijd als je het niet meer hobbymatig uitvoert?

Duidelijke informatie hierover is te vinden op Ondernemersplein.nl BTW bij export binnen EU

 

Ik wens u veel succes met uw activiteiten.

 

Gerdine Annaars

Ondernemersadviseur

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
Ben ik voor de belastingdienst een ondernemer aangezien ik wel veel uur voor de zaak maak (al zijn het er geen 1225) om toch een aantal voordelen van de ondernemers te kunnen meepikken?

 

Voor de belastingdienst ben je een ondernemer vanaf het moment dat de belastingdienst stelt dat je een ondernemer bent.

 

Je kunt voor de btw en voor de inkomstenbelasting een ondernemer zijn. Hier worden verschillende eisen aan gesteld. Voor de omzetbelasting is belangrijk dat je regelmatig omzet hebt, voor de inkomstenbelasting is belangrijk dat je winst maakt.

 

Je bent belastingplichtig vanaf het moment dat je onderneemt, maar je moet je onderneming wel aan de belastingdienst melden. Dit doe je door je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Soms oordeelt de KvK dat je niet genoeg ondernemer bent om je te kunnen inschrijven. Als je het daar niet mee eens bent, kun je je rechtstreeks bij de belastingdienst inschrijven.

 

Laatste vraagje m.b.t. BTW. Moet ik voor de plugins die ik binnen de EU verkoop BTW factureren en afdragen? Is er een bepaalde drempel van omzet wanneer dit moet of is dat altijd als je het niet meer hobbymatig uitvoert?

 

Voor de plugins die je binnen Nederland verkoopt, moet je BTW in rekening brengen en afdragen. Daartoe moet je eerst een BTW-nummer aanvragen en ontvangen. Dit is onderdeel van de KvK-procedure.

 

Voor wat levering aan de EU betreft, ik heb daar zelf niet veel verstand van, maar je krijgt als ik het goed begrijp afhankelijk van hoe je die plugins levert, te maken met de MOSS of met btw in eigen land. Hopelijk kan iemand anders daar nog iets over zeggen.

 

Aangezien je het over omzetten hebt van soms 2 euro per maand, is de kleineondernemersregeling misschien iets voor jou. Bij heel lage omzetten zou je zelfs ontheffing kunnen krijgen van administratieve verplichtingen. (Al is het om meerdere redenen verstandig een sluitende boekhouding bij te blijven houden - bij lage omzetten is dat gelukkig niet lastig.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, wordt erg gewaardeerd!

 

Het is inmiddels allemaal al stukje bij beetje duidelijker aan het worden. We zijn ingeschreven bij de KvK als vof en met de info die ik nu heb zal dit waarschijnlijk zo blijven. Om in de boekhouding de verschillen duidelijk te krijgen gaan we 2 kostenplaatsen gebruiken.

 

Op dit moment heb ik eigenlijk nog de volgende vragen:

 

Aangezien mijn vrouw aan het urencriterium gaat voldoen zal zij startersaftrek en zelfstandigenaftrek gaan gebruiken. Ik voldoe niet aan het criterium dus ik zal (voor zover ik weet) alleen MKB Winstvrijstelling kunnen gebruiken, correct?

 

Waarschijnlijk heeft mijn vrouw meer aftrekposten en kosten dan winst op het einde van het jaar. Is het mogelijk haar 'teveel' aan aftrekposten bij mijn winst af te trekken (aangezien het 1 vof is)?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er persoonlijk wat moeite mee als iemand vraagt of hij ondernemer is, hij dan als antwoord krijgt dat je voor diverse aftrekposten aan het urencriterium voldoet, of dat de belastingdienst dat wel bepaalt. Het eerste is geen antwoord op de vraag, maar werkt een steeds terugkerend misverstand in de hand (namelijk dat je aan het urencriterium zou moeten voldoen om ondernemer te kunnen zijn, wat pertinent onjuist is). Bij het tweede merk ik graag op dat ik die stelling in de praktijk alleen hanteer als de belastingdienst iets roept wat mij beter uitkomt dan de wettelijke regels (ja dat komt wel eens voor, daar hebben ze het vertrouwensbeginsel voor uitgevonden).

 

Ik zie voldoende aanknopingspunten om tot ondernemerschap te concluderen, er is een duurzame organisatie van arbeid en kapitaal, gericht op deelname aan het economisch verkeer, met het oogmerk om winst te behalen waarbij die winst redelijkerwijze ook te verwachten is. Dus ja, in mijn beleving ben je ondernemer en heb je recht op de MKB-winstvrijstelling. Je voldoet niet aan het urencriterium (althans je kunt dat onvoldoende aannemelijk maken), dus je hebt geen recht op o.a. zelfstandigenaftrek.

 

De winstverdeling in de VOF vindt plaats voordat rekening wordt gehouden met fiscale aftrekposten als MKB-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek, etc. Dat zijn namelijk posten waarmee je pas in je eigen aangifte rekening houdt, dus (ruim) nadat de winst al is verdeeld. Die aftrekposten staan los van de vof.

 

Wellicht zijn er wel mogelijkheden om aan de voorkant te sturen, door de winstverdeling in de VOF aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld werken met een voorwinstverdeling bestaande uit een vergoeding voor arbeid en/of kapitaal. Omdat je vrouw meer uren werkt, leidt een dergelijke voorwinstverdeling ertoe dat er meer winst aan haar wordt toegerekend. In plaats van aftrekposten overhevelen van je vrouw naar jou, doe je het omgekeerde: je verhoogt haar winst en verlaagt die van jou. Moet je uiteraard wel willen, want zij houdt dan ook meer over. Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd of met een verrekenbeding, dan loopt dat uiteindelijk weer glad.

 

Bijkomende vraag is even in hoeverre er wel sprake is van een vof als feitelijk sprake is van twee totaal verschillende ondernemingen die niet meer dan een naam delen. En interessant is dan welke van die twee het meeste winst maakt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste ronaldinho (gave naam btw),

 

Dank je voor het uitgebreide antwoord. Goed om te horen dat ik recht heb op de MKB Winstvrijstelling, scheelt toch weer een aantal euros.

 

Mag ik vragen wat je bedoeld met:

De winstverdeling in de VOF vindt plaats voordat rekening wordt gehouden met fiscale aftrekposten als MKB-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek, etc.
? Hoe gaat deze voorwinstverdeling praktisch in zijn werk en waar moet ik rekening mee houden?

 

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

 

De stelling of er sprake is van een VOF vind ik heel terecht. Ik vind het ook vreemd eerlijk gezegd dat dit kan. Had verwacht dat de KvK dit bv zou forceren te splitsen, maar is dus niet zo. Zie jij redenen om het te splitsen in 2 eenmanszaken, buiten het overzicht en gescheiden werkzaamheden? We scheiden alles boekhoudkundig nu middels 2 kostenplaatsen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.