• 0

Eenmanszaak zonder inkomsten naast werk (loonbelasting)

Hi Allemaal,

Ik heb al 4 jaar een eenmanszaak waar ik een aantal maal getracht heb een onderneming uit te starten. Ik maak kosten, maar heb verder geen omzet.

 

Nu heb ik in 2015 heel veel gereisd en veel kosten gemaakt voor het schrijven van mijn boek. Voor dit boek heb ik voornamelijk mensen geïnterviewd en ruil voor het interview betaalde ik de lunch, diner of drankje. Nu wil ik deze kosten als zakelijk opvoeren voor mijn eenmanszaak, zonder omzet.

 

Is het mogelijk om deze kosten allemaal op te geven en af te trekken van mijn loonbelasting uit werk? Het doel van dit boek is een commerciële publicatie waarbij ik trainingen en workshops zal verzorgen. Deze activiteiten hebben voornamelijk in de avonden en weekenden plaats gevonden.

 

Dank ik kijk uit naar jullie reactie!

Mvgr,

E

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit echt zakelijk is allemaal, dan is op zich 73.5% van deze kosten wel aftrekbaar als bedrijfskosten voor de eenmanszaak.

 

Maar als je helemaal geen omzet hebt (al enkele jaren) dan kan je misschien wel "gefronste wenkbrauwen" met bijbehorende lastige vragen hierover verwachten. Dat moet je dan maar uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Van een onderneming wordt verwacht dat deze (op termijn) winst maakt.

Vier jaar 'ondernemen' en alleen maar kosten maken, dan heeft je onderneming geen bestaansrecht.

Opvallend is dat de Belastingdienst hierover nog niets van zich heeft laten horen.

 

Voor het declareren van een lunch, diner of drankje bestaan strikte regels.

Zie: Aftrek van kosten

Zie: Uitgaven in de horeca

 

Aftrek van kosten is altijd mogelijk zolang het een zakelijk doel betreft. De acceptatie (door de Belastingdienst) hangt mede af van de tijdsspanne tussen uitgaven en inkomsten.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Interessant! En welkom op HigherLevel!

 

Een stukje theorie is onvermijdelijk, en ik ben dol op theorie, dus dat scheelt. Vraag één is of je activiteit (het interviewen van mensen en het schrijven van een boek) te zien is als een "bron van inkomen" in de inkomstenbelasting.

Iets is een bron van inkomen als het voldoet aan de volgende voorwaarden:

- deelname aan het economisch verkeer (ruilen van diensten/goederen in brede kring)

- met het (subjectieve) oogmerk om een positief resultaat (winst) te behalen

- en er is een (objectieve) verwachting dat hier een positief resultaat (winst) uit komt.

 

Google vooral even op 'bron van inkomen' en je regenachtige zondagmiddag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Op de website www.rechtspraak.nl zul je zien dat de meeste meningsverschillen ontstaan over het dérde criterium. Tuurlijk neem jij deel aan het economisch verkeer, je wil een boek verkopen en trainingen geven. Tuurlijk heb jij het oogmerk, de verwachting dat dit een winstgevende activiteit wordt, al is het maar omdat je anders de kosten niet zou kunnen aftrekken. MAAR, is er een goede reden waarom jij hier geld mee gaat verdienen? Heb je een bepaald talent, een bepaalde opleiding, een bepaald netwerk wat je hier te gelde kan maken? Is er - objectief gezien - een markt voor hetgeen jij aanbiedt? Is je verdienmodel solide en doordacht, of een combinatie van droog zand en watten? (gaat de verkoop van je boek en je trainingen écht meer opleveren dan de kosten van het reizen en de koffie?)

(ga écht los en google op 'bron van inkomen schapen' (die zaak is vrij hilarisch) en 'bron van inkomen onderwaterfotograaf' wat eigenlijk een veel beter voorbeeld is van het 'objectieve' criterium)

 

Als jij aannemelijk kan maken dat jouw activiteit een bron van inkomen is, dán kom je toe aan de volgende stap: wáár in de verschillende hoofdstukken van de inkomstenbelasting zullen we deze activiteit eens plaatsen? Is het misschien een eigen woning? Nah. Is het inkomen uit loondienst? Kleine kans. De race zal uiteindelijk gaan tussen 'winst uit onderneming' en 'overige werkzaamheden', en het onderscheid daartussen hangt af van onder andere de tijdsbesteding, de grootte van de omzet, het risico, de investeringen, het aantal opdrachtgevers, de naamsbekendheid en ga zo maar door.

 

In beide categorieën zijn de kosten aftrekbaar, dus dat scheelt.

 

 

Als je voor deze route kiest, ga je de kosten niet aftrekken van je loonbelasting uit werk. Je hebt dan twéé bronnen (of meer) in wat ook wel box 1 (inkomen uit werk en woning) genoemd wordt. Je hebt inkomen uit loondienst, je baas houdt voor jou al belasting in. Je hebt inkomen uit 'overige werkzaamheden', namelijk het schrijven van je boek, en dat inkomen is in 2015 negatief. Het totaal van je inkomen is dan bijvoorbeeld 25.000,- terwijl je baas zo vriendelijk is geweest om over een loon van 28.000,- alvast belasting in te houden (en namens jou af te dragen). Het verschil, de teveel ingehouden loonbelasting, krijg je terug als je aangifte goedgekeurd wordt.

 

[edit: ik zie dat anderen het korter kunnen samenvatten ::)]

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Corsara,

 

Ik heb vanuit dezelfde eenmanszaak eerst een software bedrijf gehad, wat nagenoeg mislukt is. Ik ben nu vanuit de zelfde eenmanszaak een boek over mijn o.a. mijn ervaringen aan het schrijven. Ik verwacht na mijn aangifte van 2015 dat de belastingdienst zeker vragen zal stellen, gezien het relatief grote bedrag wat ik ga indienen als kosten.

 

 

Wat ik opvallend vind aan jouw reactie is dat er staat er dat de BTW niet afgetrokken mag worden als het genuttigd wordt in een horeca gelegenheid. Ik begrijp dat ik mijn representatie kosten als kosten mag opvoeren en daar 73,5% van mag opgeven. Wat klopt nu precies?

 

Er staat op de website het volgende:

 

Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

 

het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Anouk,

 

een beetje late reactie, maar naar aanleiding van dit topic had ik nog een vraag over zakelijke kosten in de horeca. Op dit moment werk ik als zzp'er bij een opdrachtgever. Hier lunch ik zelf in de bedrijfskantine (ik weet dat ik geen btw kan terugvragen). Maar kan ik in dat geval wel 73,5% van de kosten als zakelijk opvoeren? (Dit doe ik niet, maar zie andere collega's dit wel doen). Ben hier benieuwd naar, omdat dit jaarlijks nog best kan oplopen. Hopelijk weet jij dit bij toeval.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.