• 0

Ben ik BTW-plichtig (workshops aan ouderen)

Ik heb de opdracht van een stichting ( deze is niet btw-plichtig) ontvangen om workshops te geven aan ouderen betreffende algemeen welzijn, kunst en cultuur, ontmoeting etc. Zij krijgen 4 x een bijeenkomst en bezoeken andere ouderen om hen te fotograferen.

( De stichting ontvangt subsidie t.b.v. dit ouderenparticipatieproject)

 

Ben ik, als curusleider, btw-plichtig? Geef ik les of geef ik 'lezingen'?

Het is erg vaag op alle sites.

Wie heeft de kennis in huis?

 

Groet, Peter

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt.

PS Peter (nav oorspr titel) : 0% btw is niet het zelfde als niet BTW-plichtig!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi! En welkom op HigherLevel!

 

Btw-plichtig ben je als je structureel goederen of diensten levert in ruil voor een tegenprestatie. Dat en je dus al gauw. Als dit voor jou geen eenmalige activiteit is, en je daarnaast nog wel meer 'onderneemt', ben je btw-plichtig.

 

De vervolgvraag is vermoedelijk welk btw-tarief je aan deze diensten mag hangen. De Belastingdienst heeft een site waar de btw-tarieven over het algemeen redelijk helder worden uitgelegd. Wel drie keer lezen, want het gaat om btw-regels.

 

In alle gevallen geldt dat de hoofdregel luidt dat diensten belast zijn met 21% btw. Als een van de uitzonderingen van toepassing is, kan een ander tarief gelden. Dat de afnemer wellicht die btw niet terug kan vragen speelt geen enkele rol. Dat de 'subjecten' van je diensten een zekere leeftijd gepasseerd zijn, speelt ook geen rol (tenzij ze jonger dan 21 waren geweest). De vrijstelling die geldt voor lezingen heeft o.a. als voorwaarde dat de vergoeding "bestemd is om de kosten te dekken". Ik lees dat als 'bedoeld voor je reiskosten en cursusmateriaal'. In jouw geval is het waarschijnlijk de bedoeling dat je er ook iets mee verdient, en val je dus niet onder deze vrijstelling.

 

Kortom, volgens mij 'gewoon' 21%.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.