• 0

Salaris uit holding hoger dan managementfee werkmij

Hebben een management overeenkomst tussen Holding en werkmij.

Daarnaast nog een arbeidscontract waarbij de DGA wordt uitbetaald via de Holding

De management BV ontvangt voor de door haar verrichte werkzaamheden voor de werk BV een vergoeding van €10.000,= per jaar welke maandelijks gefactureerd dient te worden.. Als ik dit per maand overboek ( €833,33) is dit dan in / ex BTW Wij zijn een fiscale eenheid.

Daarnaast ontvangt de DGA dus salaris vanuit de Holding van € 3000,= netto per maand.

Kun je dan niet beter de management fee hoger zetten zodat het salaris daarvan betaald kan worden?

Is dit mogelijk en wat zijn de voordelen / nadelen hiervan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als ik dit per maand overboek ( €833,33) is dit dan in / ex BTW Wij zijn een fiscale eenheid.
Geen btw dan (Edit: als je FE voor de omzetbelasting bent, dank Prins )

 

Daarnaast ontvangt de DGA dus salaris vanuit de Holding van € 3000,= netto per maand.

Kun je dan niet beter de management fee hoger zetten zodat het salaris daarvan betaald kan worden?

Ja uiteraard. En mits je je werkzaamheden ook voor de werkmij uitvoert is het zelfs impliciet verplicht!

 

Is dit mogelijk
Huh? Waarom zou het niet mogelijk zijn dan? Eerlijk gezegd lijkt de huidige manier me een stuk onmogelijker. Wie heeft dit bedacht.. en vooral waarom?

 

en wat zijn de voordelen / nadelen hiervan
Voordeel is dat het salaris indirect wordt betaald vanuit de werkmij in plaats uit het holdingvermogen. ( Daarmee doe je jezelf nu tekort, ook fiscaal. ) Nadelen zie ik zo 1 2 3 niet.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Je zegt, dat ik mij met deze constructie nu fiscaal tekort doe. Kun je dit nog even uitleggen?

Dan zeg je:

En mits je je werkzaamheden ook voor de werkmij uitvoert is het zelfs impliciet verplicht! Maar wat is verplicht? Volledig loon via management fee uitbetalen? (dus constructie zoals nu is zou onwettig zijn?)

 

Gaarne zie ik jouw reactie tegemoet

 

Link naar reactie
  • 0

De management BV ontvangt voor de door haar verrichte werkzaamheden voor de werk BV een vergoeding van €10.000,= per jaar welke maandelijks gefactureerd dient te worden.. Als ik dit per maand overboek ( €833,33) is dit dan in / ex BTW Wij zijn een fiscale eenheid.

Daarnaast ontvangt de DGA dus salaris vanuit de Holding van € 3000,= netto per maand.

Kun je dan niet beter de management fee hoger zetten zodat het salaris daarvan betaald kan worden?

Ja, dat lijkt me wel erg handig. Als ik het goed begrijp, dan betaalt de holding je nu 60.000 euro bruto salaris per jaar uit, terwijl maar 10.000 euro aan management fee wordt doorbelast aan de werkmaatschappij. Dat betekent dus dat de holding 50.000 euro (te veel) verlies draait en de werkmaatschappij 50.000 euro (te veel) winst maakt.

 

Als het echt zo is dat de DGA van de holding het management verzorgt voor de werkmaatschappij, moet je voldoende management fee in rekening brengen. Dat zou in mijn ogen geen 833,33 euro per maand moeten zijn, maar eerder 5.000 tot 6.500 euro per maand. Dit spreek je overigens af in de managementovereenkomst tussen holding en werkmaatschappij.

 

Je gaf aan dat er sprake is van een fiscale eenheid. Maar een fiscale eenheid voor welke belasting? De vennootschapsbelasting, de omzetbelasting, of beide? Als je een fiscale eenheid voor de omzetbelasting hebt, dan mag je helemaal geen btw berekenen over de tussen holding en werkmaatschappij verstuurde facturen, omdat je in de ogen van de belastingdienst voor de btw dan één ondernemer bent.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

Je zegt, dat ik mij met deze constructie nu fiscaal tekort doe. Kun je dit nog even uitleggen?

Zie reactie Prins: je maakt onnodige winst in de werkmij, en betaalt daar VPB over

 

En mits je je werkzaamheden ook voor de werkmij uitvoert is het zelfs impliciet verplicht! Maar wat is verplicht?

Een gebruikelijk loon toepassen als DGA van de werkmij (via managementfee en verlonen in Holding) . Nu doe je dat niet. In theorie zou je op deze manier een naheffing kunnen krijgen voor gebruikelijk loon werkmij...naast het salaris uit de holding dus

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is het zo, om niet met naheffingen van de bel. geconfronteerd te worden, dat salaris 70% is van de MF?

Nee. Je refereert hier aan een grotendeels achterhaalde methode (afroommethode), en die was nooit gebaseerd op een % van de management fee maar op de winst (van de werkmij)

 

Wordt er dan van netto of bruto salaris uitgegaan?
Het bruto fiscale salaris. Dat is dus niet alleen het daadwerkelijk verloonde bruto salaris maar ook - bijvoorbeeld - de bijtelling van een leaseauto.

 

Lang verhaal kort: jouw methode klopt zeer waarschijnlijk niet. en je blijft het je zelf onnodig moeilijk maken door te doe het zelven met klok en klepel verhalen.

Doe jezelf een groot plezier en neem contact op met een fiscalist. Zo te lezen loop je nu onnodig risico op naheffingen. Die paar honderd euro investeren in een fiscalist betaalt zich dubbel en dwars terug!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.