• 0

Internationaal bedrijf starten in de game industrie.

Hallo,

 

Mijn naam is Nick en ik ben 17 jaar,

In 2015 heb ik besloten om een bedrijf te beginnen in game development.

Dit samen met een "Management" team die bestaat uit samenwerkende vrienden (5 personen, met mijzelf erbij geteld)

 

Momenteel hebben we in totaal 18 mensen in ons gehele team (management erbij geteld)

Deze mensen werken momenteel nog geheel vrijwillig.

 

Ik ben de Eigenaar, en ben dus ook verantwoordelijk straks om ons in te schrijven bij de KVK etcetera.

De ondernemings- instantie die wij willen beginnen is een BV.

 

Nu zijn er een aantal vragen die mij in de nacht slapeloos maken.

 

1. Het financiële gedeelte van mijn bedrijf, wie gaat dit beheren straks, kan ik dat zelf doen, zo ja, wat komt hier bij kijken?

2. Hoe werkt het in de game industrie met belasting?

3. Is het mogelijk om medewerkers op basis van een x aantal Procenten te betalen? in plaats van uurloon, omdat wij niet op uurbasis werken.

4. Moet je als je je inschrijft als bedrijf persé een bedrijfspand hebben, of iets in die richting?

 

Ik hoop dat mijn vragen hier beantwoord kunnen worden.

 

Met vriendelijke groet,

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 4

Ohoh Nick, waar te beginnen. Eerst welkom op HL.

 

Ik sta met grote regelmaat starters in de ict-, app- en game-industrie bij. En het begint allemaal met "we willen een BV"! Meestal niet gehinderd door enige kennis van wat een BV precies betekent voor ze. Dat zie ik in jouw verhaal ook terug. Vat het aub niet als beledigend op. We gaan je in elk geval proberen de juiste richting op te sturen.

 

De zaken waar jij wakker van ligt zijn namelijk nog de minst zorgzame. Laten we die eerst tackelen, zonder dat ik al te ver in ga op details:

 

1. Financiën (betalen, ontvangen, ordenen, plannen, facturatie) beheer je doorgaans zelf. Boekhouding, zeker bij gebrek aan ervaring en kunde/kennis kun je beter uitbesteden. Accountant is niet verplicht, een goede boekhouder is zeer aan te raden. Zorg wel dat je als ondernemer donders goed weet wat je boekhouder doet! Basiskennis boekhouding is voor elke ondernemer IMHO verplicht.

 

2. In een game-industrie-BV werkt het doorgaans hetzelfde als bij elke andere BV. De BV betaalt vennootschapsbelasting over de winst (20% tot 200k en 25% daarboven). De BV is omzetbelastingplichtig. Doorgaans 21% op je verkopen. Dit factureer je aan de afnemer. BTW die je betaalt op kosten en investeringen trek je daar vanaf. Het saldo maak je doorgaans eens per kwartaal over naar de fiscus. Bij buitenlandse afnemers werkt het anders, maar dat is voer voor de toekomst.

 

Verder zullen aandeelhouders die minstens 5% van de aandelen bezitten (direct of indirect via een eigen holding) en arbeid verrichten voor de BV het zogenaamde DGA-loon moeten opnemen. In de basis 44k per jaar. Lager kan, maar dan ligt de bewijslast bij jou. Hoger kan ook, maar dan ligt de bewijslast bij de fiscus. Voor starters is het vaak geen probleem om met de fiscus een lager loon af te stemmen.

 

Blijft er winst over in een BV dan kan dat als dividend uitgekeerd worden, mits de BV na het dividend kan blijven voldoen aan haar schulden/verplichtingen. Tussen BV's onderling is dat doorgaans onbelast (bekend onder de deelnemingsvrijstelling). Indien uitgekeerd wordt aan een aandeelhouder-natuurlijk persoon, dan kost dat 15% dividendbelasting en aanvullend nog 10% via de aangifte inkomstenbelasting.

 

Ander personeel, voor nu aangenomen geen aandeelhouders, vallen onder de loonbelasting en andere wetten, zoals eventueel een CAO en wetten inzake minimumloon, ontslagbescherming, sociale verzekeringen, ziektewet, etc etc.

 

3. Medewerkers in procenten van de winst of omzet uitbetalen kan, mits ze daarmee wel het wettelijk minimumloon verdienen. Medewerkers uitbetalen in toekomstige aandelen kan niet.

 

4. Nee, mag ook jouw of je ouders woning zijn.

 

Maar Nick, dat waren (vraag 2 en 3 uitgezonderd) de peanuts. Als ik even zo vrij mag zijn, zonder compleet te willen zijn:

 

5. Er zijn vijf mensen die wellicht aandelen in de BV willen, terwijl jij schrijft de Eigenaar te zijn. Zien zij dat ook zo?

 

6. En waar blijkt uit dat jij de 'eigenaar' bent? Heb je afspraken gemaakt over auteursrecht (ligt doorgaans bij de schrijver van software)? Is het nu al een eenmanszaak van jou?

 

7. Hoe ga je vervolgens de aandelen verdelen? En wie van die vijf doet dat met een eigen holding BV en wie privé? Hoe ga je het stemrecht onder de aandeelhouders verdelen? En het winstrecht (dividend, winst op verkoop aandelen werkmaatschappij)? Wat spreken jullie af qua bestuur van de BV? Wie mag wat en tot welke bedragen?

 

8. Wat als iemand ziek wordt, of eruit wilt? Overlijden, failliet gaan, wanprestatie, concurrentie?

 

9. Wie van die andere 13 kun je een dienstverband aanbieden? Of blijft iedereen gratis werken? Hoe worden zij dan beloond in de toekomst? Ga je iedereen aandelen beloven?

 

10. Is er wel geld voor een BV-structuur? Ik tel vijf potentiële aandeelhouders en dus wellicht vijf persoonlijke holdings. Dan een tussenholding waarin de eigendom van de software komt en een werkmaatschappij voor de exploitatie. Dat is 7 maal 500 euro voor de notaris en nog eens zeker 3.000 voor lui als ik, die de fiscale en juridische handel en wandel begeleiden en zorgen dat alles klopt en ook juridisch vastligt (aandeelhoudersoveenkomst, managementovereenkomsten, overdracht eigendom software, licentieovereenkomsten, etc.).

 

11. Als dit je allemaal nog meer slapeloze nachten geeft, hebben jullie dan al een andere rechtsvorm overwogen. Zo ja waarom en zo nee, waarom niet?

 

12. En dan zijn er nog vraagstukken over sociale verzekeringen. Kleine aandeelhouders zijn doorgaans verplicht sociaal verzekerd als de aandelen tussen (ik neem even aan) de vijf niet vrijwel gelijk verdeeld zijn. Extra premieplicht voor de werkmaatschappij.

 

13. En andere verzekeringen en risico's. Het schrijven van software is een, exploiteren en dus aanbieden op platforms met alle risico's van dien is twee. Hoe ga je daar mee om?

 

Zoals gezegd, ben ik nu nog niet eens volledig omdat het aan details ontbreekt. Feit is wel dat de nummers 5 tot en met 13 een oplossing vergen en dat nummers 2 en 3 nog aandacht vergen.

 

Ondernemen lijkt erg aantrekkelijk als je denkt dat je de gans met het gouden ei in handen hebt. Maar des te meer betrokkenen, des te meer er te regelen is.

 

Ik heb vele columns op HL geschreven die voor jullie lezenswaardig zijn.

 

Voor nu denk ik evenwel dat jullie nog een paar stadia qua groei te gaan hebben. Starten van een BV in het zicht van een winstgevend, goed verkoopbaar product, is altijd een goed gegeven. Maar met vijf kapiteins en 13 anderen is het wel een complex geheel geworden. Voor mij als adviseur ook echt een wespennest waar ik liever mijn handen niet in steek, no offence.

 

Tip: ga met iedereen praten over nummers 5, 6 en 9. Als je daar overeenstemming over kunt bereiken, dan ben je al ben heel eind.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hartstikke bedankt, ik ga hier zeker meer onderzoek naar doen.

Je antwoorden waren meer dan goed, en ik weet nu aan welke dingen ik en de rest moeten gaan werken voordat we serieuze stappen gaan ondernemen.

 

Nogmaals bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Nick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.