• 0

Eigen BV oprichten met een W.A.O.-uitkering?

Hallo,

 

Ik heb een best prangende en (wellicht hachelijke) vraag over de mogelijkheden van het oprichten van een BV, terwijl ik een wao-uitkering geniet.

 

Vanuit het familiebedrijf bestaat er een overkoepelende holding. Daar zijn overtollige gelden in aanwezig. De accountant/fiscalist adviseert om deze op te splitsen naar de broers en zussen in deze opsplitsing in een persoonlijke BV te gieten.

Ik ben echter 80-100% arbeidsongeschikt verklaard en geniet daardoor een wao-uitkering. Vanwege een goede baan in het verleden heb ik een aardige verdiencapaciteit van € 14.000,= welke ik opvul met een baan. Het UWV is hiervan uiteraard op de hoogte en omdat ik binnen deze perken blijf mag ik e.e.a. blijven doen.

 

Nu is de vraag hoe dit straks moet als er een BV komt.

- Moet ik deze baan opgeven?

- Als ik die baan op zou geven, kan ik er dan wel 'veilig' € 14.000,= aan loon uitnemen?

- Wordt toekomstig dividend gezien als 'inkomen' door het UWV? Het familiebedrijf zal nl. blijven

uitkeren...

- hoe blijft een BV volledig 'apatisch' : mag deze ook geen winst maken?

- i.g.v. winst. Ik zou de baan kunnen opgeven en een website kunnen starten. Hoeveel winst mag deze

maken?

- kan ik dit voorleggen aan het UWV? Ik wil nl. niet mijn uitkering kwijtraken.

- welke overige 'gevaren' zijn er?

- welke kansen zijn er?

 

Ik heb e.e.a. wel op higherlevel.nl kunnen vinden, echter was dat tbv Wia-uitkeringsgerechtigden en niet zo specifiek op het gebied van een dergelijke bv-opzet.

 

Het spijt me voor de wellicht naïeve vragen maar ik vaar graag op adviezen van rechtgeaarde mensen met kennis.

 

Hartelijke dank voor uw reacties.

 

Vr. groet,

 

Frank M.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frank,

 

Ik begrijp dat je meerdere vragen hebt over heb hebben van een BV in samenloop met een WAO-uitkering.

 

Ik kan je niet helpen met je vragen met betrekking tot de BV. Maar ik wil je wel graag advies geven over je vragen in verband met je WAO.

 

In jouw specifieke situatie is het namelijk verstandig je vragen te stellen aan de arbeidsdeskundige. Die kan met jou bespreken waar je rekening mee moet houden als je gaat verdienen vanuit de BV.

Bel met de klantenservice, mijn collega’s laten je dan terugbellen voor het inplannen van de afspraak met de arbeidsdeskundige.

 

Ik wens je veel succes.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mariël

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Ja. Ik kan er zelf wel geen loon uithalen, maar hoe gaat dat dan met eventuele verdiensten vanuit een website? En ziet het UWV de dividenden uiteindelijk niet als 'inkomsten'?

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties, want ik zie op dit moment vele beren in het bos.

 

Die baan is trouwens part-time, uiteraard. Meer kan ik niet aan. En deze wil ik eigenlijk niet opgeven, want dat is wel mijn sociale leven, you know ;).

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

Met alle respect, maar dit zijn de vragen die je aan de accountant/fiscalist moet stellen, niet aan dit forum of iemand anders. En dat is ook of juist in jouw belang!

 

Ten eerste is de accountant/fiscalist - in tegenstelling tot ons - de partij die over alle relevante informatie beschikt of zou moeten beschikken om tot een verantwoord advies te kunnen komen.

Sterker nog: het lijkt me dat de accountant/fiscalist geen goed advies kán geven als hij/zij jouw situatie niet goed in ogenschouw neemt.

 

Ten tweede is dat hetgene waarvoor de accountant/fiscalist ingehuurd en betaald wordt. En dat omvat een volledig advies, niet een makkelijk advies en de moeilijke dingen overlaten aan een forum of een ander. Beschikt de accountant/fiscalist niet zelf over de benodigde kennis dan moet hij/zij die inhuren via het eigen netwerk. Beschikt de accountant/fiscalist daar niet over, dan zit je bij - voor jou en deze situatie - de verkeerde accountant/fiscalist

 

En last but not least: omdat de accountant/fiscalist is ingehuurd voor een opdracht en daarvoor ook betaald wordt, is de accountant/fiscalist ook verantwoordelijk (aansprakelijk) te houden mocht achteraf blijken dat het advies verkeerd of onvolledig was.

 

Kortom: stel je vragen eerst aan de accountant/fiscalist. Kan of wil die deze vragen niet voor jou beantwoorden, ga dan op zoek naar een ander: dit zijn geen vragen om met algemene informatie op een forum beantwoord te krijgen.

 

P.S: dit is misschien niet het antwoord waar je op hoopte, maar wel het antwoord dat je moet hebben!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.