• 0

KOR van toepassing bij MOSS?

Met mijn part-time webshop verkoop ik 95% buiten Nederland, jaaromzet in totaal max 20.000 euro.

Mijn BTW voor Nederlandse verkopen is dus minder dan 1345 euro per jaar.

 

Op welke manier kan ik hiermee omgaan? Ik begrijp dat de BTW aangifte gescheiden is voor EU (via MOSS) en NL. Om voor de KOR in aanmerking te komen telt dan alleen mijn NL BTW mee of ook het EU deel?

 

Als het puur het NL-deel is lijkt het me dat ik in aanmerking kom voor "Ontheffing van administratieve verplichtingen", toch?

 

Moet de MOSS altijd worden gedaan, ongeacht of je onder de KOR valt?

 

Bedankt voor de moeite!

 

Mvg,

Roy

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met mijn part-time webshop verkoop ik 95% buiten Nederland, jaaromzet in totaal max 20.000 euro.

Mijn BTW voor Nederlandse verkopen is dus minder dan 1345 euro per jaar.

 

Op welke manier kan ik hiermee omgaan? Ik begrijp dat de BTW aangifte gescheiden is voor EU (via MOSS) en NL. Om voor de KOR in aanmerking te komen telt dan alleen mijn NL BTW mee of ook het EU deel?

 

Moet de MOSS altijd worden gedaan, ongeacht of je onder de KOR valt?

Allereerst moet je vaststellen of je überhaupt wel met MOSS te maken hebt. Als je electronische diensten levert, dan kan dat verplicht zijn. Maar als je gewoon producten levert niet.

 

Als je fysieke producten verkoopt aan niet-ondernemers in de EU én je blijft onder bepaalde drempelbedragen, dan reken je gewoon de Nederlandse btw voor die klanten (en heb je dus niets met MOSS te maken). Die vul je dan ook in onder 'binnenlandse' leveringen en die tellen dat ook meer voor het al dan niet toepassen van de KOR.

 

Als je fysieke producten (edit: of (digitale) diensten [Met dank aan Maxn]) verkoopt aan ondernemers in de EU én je controleert hun btw-identificatienummer, dan verleg je de btw waarvan je de omzet vervolgens invult bij intracommunautaire prestaties in de gewone btw-aangifte (en heb je dus wederom niets met MOSS te maken). Je moet dan wel elke verkoop nog apart doorgeven via een Opgaaf Intracommunautaire Prestaties (ICP).

 

Als je trouwens fysieke producten verkoopt aan klanten buiten de EU, dan reken je 0% btw (of eigenlijk de buitenlandse btw, maar dat is eigenlijk nog nergens echt goed van de grond gekomen) en vul je dit ook in op je gewone btw-aangifte bij export in. Diensten en electronische diensten naar buiten de EU vul je zelfs helemaal nergens in.

 

Pas boven de boven genoemde drempelbedragen óf bij digitale diensten heb je te maken met MOSS. En deze afdrachten doe je per land en mag je niet verrekenen met de btw van je reguliere btw-aangifte (en tellen dus ook niet mee voor het berekenen van je eventuele KOR). En dat MOSS stelt op zich niet zo heel veel voor (de Belastingdienst kan het niet leuker maken, wel makkelijker), behalve dan dat het een hoop gedoe is met bijhouden en opgeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

TS verricht digitale diensten binnen de EU (softwareverkopen), althans neem ik aan dat hij de klanten de software laat downloaden en niet in een doos via de post opstuurt.

Dan moet aangifte gedaan worden in desbetreffende EU land (via MOSS voor het gemak).

 

Maar een belangrijke bijkomstigheid is dat TS vennoot in een VOF is (hij heeft dus geen eenmanszaak, althans dat vindt/denkt hij - dat is niet helemaal zeker overigens, zie verder de reactie van Ronaldinho in een eerdere post...), dus dit is maar één onderdeel van "de handel" wat betreft BTW en de 'kleine ondernemersregeling'.

 

Omdat dit best een ingewikkelde 'toestand' is had ik overigens eerder een bericht gestuurd naar TS.

Dat hij/zij een keer kan/kunnen langskomen om dit vrijblijvend te bespreken, als hij/zij dat wil/willen. Geen reactie verder, dus geen interesse neem ik dan maar aan...

Mij maakt het verder niet uit natuurlijk. Maar het blijft een nogal gecompliceerde situatie.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste prinsrachid,

 

Het betreft inderdaad digitale diensten, had ik erbij moeten vermelden. Dank je voor de opheldering, het is duidelijk dat ik te alle tijde BTW via de MOSS regeling moet afdragen aan landen binnen de EU en buiten NL.

 

Beste Peter,

 

Om te beginnen nog bedankt voor het persoonlijke bericht. We hebben op dit moment inderdaad geen interesse in een vrijblijvend gesprek, maar had dit wel mogen melden. Sorry daarvoor. Wil het forum gebruiken om zelf wat wijzer te worden op dit gebied.

 

We hebben inderdaad op dit moment een VOF, en van meerdere mensen te horen gekregen dat er zowel voor- als nadelen zijn aan het omzetten van de VOF naar 2 eenmanszaken. Zoals we er nu instaan houden we de VOF aan. Ik begrijp dat mijn verkopen binnen NL zullen drukken op de KOR waar mijn partner recht op heeft, al zal het dit jaar nog niet spaak lopen lettend op de cijfers.

 

Nogmaals dank voor de informatie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Als je fysieke producten verkoopt aan ondernemers in de EU én je controleert hun btw-identificatienummer, dan verleg je de btw waarvan je de omzet vervolgens invult bij intracommunautaire prestaties in de gewone btw-aangifte

Bij digitale diensten aan ondernemers in andere EU lidstaten ook.

 

het is duidelijk dat ik te alle tijde BTW via de MOSS regeling moet afdragen aan landen binnen de EU en buiten NL.

Alleen bij klanten die geen BTW nummer hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.