Ach ja, waarom ook niet in een column in plaats van een antwoord. Naar de aanleiding van het topic 5 tips voor je productontwikkeling, hier 7 tips aan de hand van fouten die ik vaak zie bij mensen die technisch uitdagende producten proberen te ontwikkelen:
(1) Het is leuk om jarenlang te fantaseren over dat project dat miljoenen zal kosten om te realiseren, en dat werkt in de computersimulatie en echt wel zal werken als je investeerders krijgt, maar probeer eerst maar een versie te maken voor 10 euro (van goedkope en makkelijk te verwerken materialen). Nadat je een minimum viable product hebt dat in een behoefte voorziet en dat enig succes in de markt heeft, kun je groter gaan dromen.
(2) Een product heeft vaak meerdere componenten die elk uitgewerkt moeten worden. In plaats van het hele product in een keer proberen te bouwen en te testen, en zo vast te lopen als een van de componenten niet blijkt te werken als gehoopt, ga eens brainstormen over verschillende manieren om de individuele componenten vorm te geven en te testen. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(3) Aanvullend op punt (2): bijt je niet vast op een vaste manier om de componenten te maken, gebaseerd op je eerste ingeving. Probeer je te verdiepen in de gerelateerde natuurkundige/materiaalkundige/whatever first principles van het ding en ga dan een tijdje brainstormen over verschillende manieren om het component vorm te geven. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(4) Wees niet bang voor handwerk. Veel producten worden dan wel in de fabriek gemaakt, maar het zijn vaak nog steeds mensenhanden die het maken. Jij kunt hetzelfde doen. Je hoeft je niet te beperken tot het aan elkaar vast maken van dingen die je in de winkel hebt gekocht. Ontwerp het ding en verdiep je erin hoe jij, en later de fabrikant, het zal moeten gaan maken. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(5) Hoop niet dat jouw oplossing (als hij eindelijk werkt) veel beter is dan wat nu op de markt is, verzeker je ervan: verdiep je in de wensen en behoeftes van de mogelijke klantgroepen, en hoe jouw oplossing en dat van de bestaande aanbieders hen helpt. Handig hierbij is als je een minimum viable product hebt dat je je klanten kunt laten zien of verkopen, en waarmee je je aannames wederom kunt testen.
(6) Hoe groter de droom, hoe kleiner de kans dat het je lukt om het in je eentje te realiseren. Dus, realiserende dat jij waarschijnlijk de aandrijver blijft, probeer mensen aan te trekken die je een klankbord, gezonde kritiek, advies, expertise, en tijd kunnen geven.
(7) 't Is een marathon, geen sprint. En kans op marktsucces is bijzonder klein, maar net zoals ervaring en training helpt bij een marathon, helpt het ook hierbij. Als je werkelijk de waarde inziet van het product of het proces, zal het je makkelijker afgaan de maanden of jaren te investeren om de kans op succes van dit of een volgend idee zo groot mogelijk te maken.
Rode draad: zorg dat je intuïtie verkrijgt voor de verschillende onderdelen (technische werking, markt, productiemethode) door studie en testen, en doe dat testen op de kleinst mogelijke onderdelen en op de makkelijkst mogelijke manier.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
XiaoDi
XiaoDi
Ach ja, waarom ook niet in een column in plaats van een antwoord. Naar de aanleiding van het topic 5 tips voor je productontwikkeling, hier 7 tips aan de hand van fouten die ik vaak zie bij mensen die technisch uitdagende producten proberen te ontwikkelen:
(1) Het is leuk om jarenlang te fantaseren over dat project dat miljoenen zal kosten om te realiseren, en dat werkt in de computersimulatie en echt wel zal werken als je investeerders krijgt, maar probeer eerst maar een versie te maken voor 10 euro (van goedkope en makkelijk te verwerken materialen). Nadat je een minimum viable product hebt dat in een behoefte voorziet en dat enig succes in de markt heeft, kun je groter gaan dromen.
(2) Een product heeft vaak meerdere componenten die elk uitgewerkt moeten worden. In plaats van het hele product in een keer proberen te bouwen en te testen, en zo vast te lopen als een van de componenten niet blijkt te werken als gehoopt, ga eens brainstormen over verschillende manieren om de individuele componenten vorm te geven en te testen. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(3) Aanvullend op punt (2): bijt je niet vast op een vaste manier om de componenten te maken, gebaseerd op je eerste ingeving. Probeer je te verdiepen in de gerelateerde natuurkundige/materiaalkundige/whatever first principles van het ding en ga dan een tijdje brainstormen over verschillende manieren om het component vorm te geven. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(4) Wees niet bang voor handwerk. Veel producten worden dan wel in de fabriek gemaakt, maar het zijn vaak nog steeds mensenhanden die het maken. Jij kunt hetzelfde doen. Je hoeft je niet te beperken tot het aan elkaar vast maken van dingen die je in de winkel hebt gekocht. Ontwerp het ding en verdiep je erin hoe jij, en later de fabrikant, het zal moeten gaan maken. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests.
(5) Hoop niet dat jouw oplossing (als hij eindelijk werkt) veel beter is dan wat nu op de markt is, verzeker je ervan: verdiep je in de wensen en behoeftes van de mogelijke klantgroepen, en hoe jouw oplossing en dat van de bestaande aanbieders hen helpt. Handig hierbij is als je een minimum viable product hebt dat je je klanten kunt laten zien of verkopen, en waarmee je je aannames wederom kunt testen.
(6) Hoe groter de droom, hoe kleiner de kans dat het je lukt om het in je eentje te realiseren. Dus, realiserende dat jij waarschijnlijk de aandrijver blijft, probeer mensen aan te trekken die je een klankbord, gezonde kritiek, advies, expertise, en tijd kunnen geven.
(7) 't Is een marathon, geen sprint. En kans op marktsucces is bijzonder klein, maar net zoals ervaring en training helpt bij een marathon, helpt het ook hierbij. Als je werkelijk de waarde inziet van het product of het proces, zal het je makkelijker afgaan de maanden of jaren te investeren om de kans op succes van dit of een volgend idee zo groot mogelijk te maken.
Rode draad: zorg dat je intuïtie verkrijgt voor de verschillende onderdelen (technische werking, markt, productiemethode) door studie en testen, en doe dat testen op de kleinst mogelijke onderdelen en op de makkelijkst mogelijke manier.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52563-7-tips-voor-je-technisch-uitdagende-productontwikkeling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag