• 0

Inboeken inkoop en verkoop artikelen webwinkel

Hallo

 

Ik heb een vraag over het inboeken en verwerken de inkoopfacturen, verkoopfacturen, voorraad en wetgeving omtrent de administratie van mijn eenmanszaak.

 

In 2015 ben ik begonnen met een webwinkel in producten om af te vallen.

Deze producten vallen onder 6% BTW. Daarnaast verkoop ik een shakebeker welke valt onder 21% BTW.

 

In 2015 heb ik de verkoop- en inkoopfacturen zo geboekt;

Verkoop

Debiteuren

AAN

Verkoop producten 6% op de omzetrekening 8002 Omzet 6%

Verkoop producten 21% op de omzetrekening 8003 Omzet 21%

 

Inkoop

Inkoop 21% op de inkooprekening 7002 inkoop 21%

Inkoop 6% op de inkooprekening 7003 inkoop 6%

AAN

Crediteuren

 

Ik twijfel nu of dit wel goed is omdat er helemaal geen voorraad bij is gehouden. Ik heb alleen de waarde op 31-12-2015 geteld en dit tegen geboekt;

Voorraad

AAN

Mutatie inkopen op grootboekrekening 7020

 

Hoe bekijkt de belastingdienst deze manier van een administratie bijhouden? Mag dit überhaupt wel en wordt de administratie niet verworpen bij een controle?

Ik bewaar wel netjes alle facturen en gebruik een boekhoudprogramma, maar kan zoals ik al aangaf niet precies aangeven of er bijvoorbeeld wel eens een blik is gestolen of een blik is weggegooid. Ik tel puur de waarde op 31-12 en klaar is kees.

 

Ik hoop dat boekhouder/ adviseur mij aan kan geven hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.

Ik wil namelijk niet de kans lopen dat ik bij een controle een boete krijg.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groeten Peter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is toegestaan om de voorraad aan het eind van het jaar te tellen en dan een mutatie te boeken. Die methode heeft zelfs een naam, backflush costing staat me bij. Zolang je derving wegens diefstal (hoe kan dat bij een webshop? :-\ ), breuk etc. niet te gek is, zal ook de belastingdienst begrijpen dat zoiets soms gebeurt.

 

Wat ik in je journaalposten van inkopen en verkopen miste was de BTW?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja hoor deze methode mag

 

en ja dat heeft als nadeel dat je geen inzicht hebt in diefstal en bederf..

 

maar dat zou je voor jezelf kunnen opvangen door gedurende het jaar een lijst bij te houden.

zodra je ziet dat er iets gestolen is zet je het op die lijst of er zijn producten over de datum ook.

 

zo heb je voor jezelf ook inzicht of bepaalde producten anders ingekocht moeten worden (omdat je vaak weggooit bijv) of welke producten ergens anders moeten staan om dat ze te makkelijk in een tas verdwijnen..

maar dat zou puur voor eigen inzicht zijn en niet verplicht

Link naar reactie
  • 0

Dank u voor de snelle reacties

Heeft de belastingdienst daar dan geen formule voor?

Ik bedoel te zeggen dat dit behoorlijk fraude gevoelig is toch?

 

Ik las wel op een site dat je de formule:

Waarde voorraad 01-01 + verkopen - inkopen is waarde 31-12.

Klopt dit?

 

En wanneer wordt de administratie verworpen dan? Dit las ik ook ergens. Vandaar dat ik mij zorgen maak.

 

Btw wordt overigens automatisch berekend in het programma.

Vandaar dat ik deze niet meenam in het voorbeeld.

En diefstal, ik heb wel een opslagplaats voor de spullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, duidelijk.

 

Ik vroeg/ vraag me eigenlijk nog steeds af hoe de bd dan ooit wil controleren of de voorraad/ inkoop/ verkoop wel correct is en of er niet gesjoemeld is.

 

Deze methode is voor mij erg handig hoor, daar hoor je me ook niet over, het gaat mij er om dat ik geen problemen krijg bij een eventuele controle. En dat het gevolg is dat de administratie wordt verworpen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.