• 0

eenmanszaak + BV zonder winst en voorraadbescherming

Hallo,

 

Ik heb al verschillende topics gelezen over de BV naast de eenmanszaak, maar ik ben nog niets tegengekomen over de constructie die ik voor ogen heb.

 

Ik wil een eenmanszaak starten waarin ik diverse activiteiten verricht en waarmee ik in aanmerking wil komen voor de ondernemersaftrek (1225 meer uren e.d.). Een klein deel van die activiteiten bestaat uit het leveren van goederen, maar winst is daarbij niet het uitgangspunt: meer levering als service.

 

Nu wil ik dus een inkoop/voorraad BV oprichten, waarbij ik die goederen doorverkoop aan mijn eenmanszaak. Ik kies voor een BV vanwege de uitstraling, maar ook vanwege de eis van groothandels dat de organisatie zich uitsluitend met inkoop/verkoop bezighoudt van de af te nemen goederen.

 

Nu heb ik een paar vragen:

1. Kan ik onder het DGA-loon uitkomen (€ 5.000 regel bijv.), omdat ik, zeker in het begin, hooguit een uurtje per maand inkoop en verkoop?

2. Is de voorraad (voor zover ik die ik heb) beschermd tegen/bij beslaglegging/faillissement op/van de eenmanszaak?

3. Als ik een derde het inkoop- en verkoopproces v/d BV laat uitvoeren, dan heb ik dus zelf helemaal geen werkzaamheden. Is deze persoon dan in loondienst bij de BV, ook als hij of zij niet in loondienst is bij de eenmanszaak?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

2. Je aandelen in je BV behoren tot je privévermogen en zijn dus vatbaar voor beslag. En als er voorraad in die BV zit, zijn die aandelen dus de moeite waard om te executeren.

3. Als jij alle werkzaamheden (dus ook het bestuur) door een derde uit laat voeren, zul je die op enigerlei wijze daarvoor moeten vergoeden. Denk daarbij ook aan o.a. de regels voor minimumloon.

 

Vraag 1 laat ik aan de fiscalisten over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.