• 0

Domeinnaam versus merkrecht

Hoi,

 

Ik overweeg om een domeinnaam te registeren maar na onderzoek blijft dat dit domeinnaam bij andere extensies (dus niet bij .nl) al in een gebruik is door een Pools bedrijf. Zij hebben hun bedrijfsnaam ook al merk geregistreerd. Ze staan zowel in het merken register van Europa als Internationaal.

 

Mijn vraag hierbij is: mag ik nu wel een domeinnaam registeren met hetzelfde naam? Het bedrijf is niet actief in Nederland en ik ben van plan om hele andere diensten te gaan verlenen dan wat zij doen.

 

Ik hoop dat iemand meer hierover kan vertellen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: goed dat je bent gaan kijken of de naam als merk is geregistreerd.

 

De Europese inschrijving maakt dat het merk van het Poolse bedrijf ook in Nederland beschermd is.

Het registreren van de domeinnaam kan sowieso. De vraag is of de merkhouder bezwaar kan maken. Indien je heel andere diensten verleent zoals je schrijft, dan wordt het bezwaar lastiger (maar niet onmogelijk). Desalniettemin ik raad het je ten zeerste af. Zeker nu je kennelijk in de beginfase van jouw bedrijf zit. Kies een andere (domein)naam. Je wil dat gedoe (en de mogelijke kosten die daarbij komen kijken) waarschijnlijk niet.

 

Succes!

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Wie een merk registreert doet dat voor bepaalde domeinen. Daaruit volgt dat dat merk voor andere domeinen vrij is.

 

Art. 2.20(1) BVIE noemt vier gronden waarop de merkhouder het gebruik van een teken kan verbieden, omdat er in dat geval sprake is van inbreukmakend gebruik. De tweede grond (b) van het artikel geeft de merkhouder het recht een derde het gebruik van een teken te verbieden, wanneer (1) dat teken gelijk is aan of overeenstemt met zijn merk en (2) in het economisch verkeer gebruikt wordt voor (3) dezelfde of soortgelijke waren of diensten, (4) indien daardoor bij het publiek verwarring kan ontstaan. (KADV)

Lees bijvoorbeeld eens Apple versus Apple.

 

Kijk ook eens naar Saks versus Sack's.

 

Het blad Quote moest het domein Quotenet kopen omdat het domein Quote al bezit was van een gelijknamig bedrijf in een andere sector.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.