• 0

BTW tarief in de Benelux en advies verkoopprijs

Goedemiddag,

 

Ik ben importeur van een aantal accessoires merken en ik ga nu beginnen met het verkopen aan winkels in Luxemburg. Nu zou ik graag willen weten hoe ik met het lager btw tarief om moet gaan. Ik heb begrepen dat ik het btw tarief kan verleggen met 0%, maar hoe zit het met de advies verkoopprijs is deze lager dan in Nederland of is het gebruikelijk dat de winkelier in Luxemburg een hogere marge overhoudt? Ook zou ik graag willen weten wie de transportkosten normaal gesproken betaald, is dat de distributeur of de winkelier?

 

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

 

Met vriendelijke groet,

 

Elizabeth

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De advies verkoopprijs verschilt per branche. De HEMA had (of heeft nog) de prijs in NL-Euro en BE-euro op sommige kaartjes staan. En dan zo dat ze in België het lagere NL bedrag er makkelijk af kunnen scheuren.

 

En ik ben net een tijdschrift aan het lezen waar de prijs er in D-euro, A-euro, It-euro, Lux-euro, NL-euro en Be-euro op staat.

 

Ik denk toch dat je je aan de gangbare marge in dat land moet oriënteren. De winkelhuur en de verkoopkosten kunnen per land behoorlijk verschillen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je de btw verlegt naar de afnemer, betekent dat jij hem geen (NL) btw in rekening brengt, maar niet dat de afnemer geen btw moet afdragen: dat moet hij namelijk zelf doen, namelijk de Luxemburgse btw en wel in zijn eigen aangifte.

 

Los daarvan is het een non-issue: beide afnemers (winkels die jouw producten gebruiken voor met btw belaste omzet) vragen die btw namelijk weer terug, om vervolgens weer bij hun afnemers btw in rekening te brengen. In Luxemburg bedraagt het standaard btw tarief 17%, dus er blijft wel iets van een verschil, maar niet zodanig dat dat nou enorme verschillen oplevert.

 

In de meeste gevallen is het overigens niet gebruikelijk dat adviesverkoopprijzen ook extern worden gecommuniceerd. Uiteindelijk is het aan de winkel zelf welke prijs wordt gerekend aan de klant.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook zou ik graag willen weten wie de transportkosten normaal gesproken betaald, is dat de distributeur of de winkelier?

 

"Normaal gesproken" spreken de koper en verkoper in d elveringscondities (bijv.. incoterms) onderling af wie het transport betaald (en wie het risico draagt).

Link naar reactie
  • 0
In de meeste gevallen is het overigens niet gebruikelijk dat adviesverkoopprijzen ook extern worden gecommuniceerd. Uiteindelijk is het aan de winkel zelf welke prijs wordt gerekend aan de klant.
Ook bij 'intern' gebruik is het oppassen.

 

Het hanteren van vaste “doorverkoopprijzen” in distributieovereenkomsten wordt gezien als een “hard-core” overtreding van Europese mededingingswetgeving. <...> De grens tussen (toegestane) handelingen en verboden prijsvaststelling is soms lastig te herkennen. Zo is het toegestaan als leveranciers een maximumverkoopprijs of een (niet-bindend) adviesprijs aan hun distributeurs communiceren.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.