• 0

winst uit onderneming

Hallo,

 

Ik heb een vraag.

 

Ik ben nu al wat jaren een bedrijf vanuit een hobby aan het opzetten. Ik sta als onderneming geregistreerd voor de btw, maar nog niet voor de IB.

 

Nu heb ik dit jaar voor het eerst een leuke winst. Ik voldoe ook aan het urencriterium.

Mijn winst is nog net iets lager dan de te verrekenen verlies op de aanslag van 2014. Dus ik ga er vanuit dat ze deze winst dan verrekenen. Maar is het dan toch beter en voordeliger om wel te vragen of ze het als winst uit onderneming te doen? Of heb ik nu toch nog niks aan de ondernemers aftrek en of startersaftrek.

Bij de belastingtelefoon mogen ze me geen advies geven en ik kan geen afspraak krijgen. Ik moet dan een brief sturen. Maar als het voor de opgave van 2015 niks uitmaakt kan ik het natuurlijk voor 2016 doen. Of maakt het wel verschil. Hoop dat hier iemand mij wel een duidelijk antwoord kan geven. Ik weet dat ongerealiseerde bedragen van de ondernemersaftrek blijven staan voor 9 jaar, maar het vertraagd ook wel deze aangifte en als het verder niks doet kan ik toch ook hierna de aanvraag doen? Zou iemand mij een reken voorbeeld kunnen geven wat er gebeurd als ik het nu gewoon zoals voorgaande jaren invul en dus deze winst verrekend word met voorgaande verlies en er dus nog een klein verlies blijft staan of wat er gebeurd als het als winst uit onderneming te boek staat?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert maar als je, zonder de fiscale ondernemersfaciliteiten, ook je winst kunt verrekenen met verlies uit 2014 heeft het niet zoveel zin om nu aanspraak te maken op ondernemerschap voor de IB. Je kunt dan wellicht beter nog een jaartje wachten want de eerste drie jaren kun je ook gebruik maken van startersaftrek en dat is wellicht lucratiever om nog even uit te stellen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Alles is een beetje afhankelijk van de precieze cijfers en de toekomstverwachting. Ik weet ook niet of je verder nog inkomsten hebt. Ook al kan je in 2015 het verlies van 2014 gebruiken, dan betekent dat niet dat je de zelfstandige aftrek beter kan laten. Je hoeft als je die wel toe past namelijk minder verlies te verrekenen die je dan nog de jaren erna mag verrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee ik heb zelf geen andere inkomsten. ik vind het een beetje lastig om hier de cijfers ongeveer neer te zetten. De winst van dit jaar is 4/5 van het verlies wat verrekend kan worden.

 

Maar stel als ik het zelfstandigen aftrek gebruik. Dat was geloof ik iets van 7200 toch? Dat bedrag zou dan niet geheel opgemaakt worden. Dus dat gaat dan geloof ik ook weer naar volgende jaren. En mijn te verrekenen verlies blijft staan. Maar die verliezen mag maar tot 3 jaar terug toch. En ik heb verliezen tot 3 jaar terug. En als ik nu mijn zelfstandigenaftrek aanspreek dan gaat de tijd ook in voor de starters aftrek toch? 3x binnen 5 jaar? Als ik het dan bekijk kan ik beter eerst meer winst maken om daar meer profijt van te hebben. Als jullie mijn beredenering nog snappen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Je mag de verliesverrekening en zelfstandigeaftrek nog 9 jaar vooruit verrekenen. Maar ook al maak je winst dan kan het alsnog zo zijn dat je geen IB betaald omdat de winst binnen de heffingskortingen valt.

Zou je er toch voor kiezen geen zelfstandigeaftrek toe te passen dan heeft aangifte als ondernemer doen nog steeds de mkb-winstvrijstelling als voordeel.

 

Ik raad je aan eens met een boekhouder/fiscalist je situatie door te nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.