Vertelt jouw bedrijf een verhaal?

Aanbevolen berichten

Pas op dat "wetenschappelijk onderzoek" niet de heilige graal wordt waarop beslissingen alleen maar gebaseerd mogen worden

 

Dat stel ik zeker niet! Ik stel alleen dat met dit soort hype-verhalen met de nodige voorzichtigheid moet worden omgesprongen. Ze worden verkocht als 'de weg naar succes', maar er bestaat geen wonderolie. Aderlating vonden we vroeger ook heel logisch... (met dank aan http://www.marketingonline.nl/blog/lachen-we-over-100-jaar-over-onze-best-practices)

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie

We zijn in ieder geval in discussie. ;)

 

Als je als oprichter met gepaste trots over de groei van jouw onderneming vertelt (over een uitvinding en de doorontwikkeling) of bijvoorbeeld een familiegeschiedenis kunt vertellen en daarin je medewerkers ook voldoende kent, dan is er weinig kunstmatigs of onsympathieks aan een eigen verhaal.

 

Ik denk dat je dat heel puur of natuurlijk kunt brengen met positieve effecten op merk, producten en/of diensten en met algehele waardering van (potentiële) klanten. Je wint altijd van concurrentie die niks doet.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Als je als oprichter met gepaste trots over de groei van jouw onderneming vertelt (over een uitvinding en de doorontwikkeling) of bijvoorbeeld een familiegeschiedenis kunt vertellen en daarin je medewerkers ook voldoende kent, dan is er weinig kunstmatigs of onsympathieks aan een eigen verhaal.

 

Ik denk dat je dat heel puur of natuurlijk kunt brengen met positieve effecten op merk, producten en/of diensten en met algehele waardering van (potentiële) klanten. Je wint altijd van concurrentie die niks doet.

 

Oh zeker. Ik denk alleen dat je bescheiden moet zijn in je verwachtingen...

 

En nu maar wachten op de uitnodigingen! ;)

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat als mensen een reclame hebben gezien op televisie, ze geneigd zijn het merk te vertrouwen.
Kom jij met links naar dat onderzoek, vind ik wel wat links naar falsificatie. Gaan we daarna in discussie over de kwaliteit van dat onderzoek. Ga ik tenslotte aantonen dat er geen causaal verband is, dat er voor vertrouwen wel wat meer nodig is dan televisiereclame.

 

Misschien moeten we wat minder op zoek naar algemene en absolute waarheden. Zwaartekracht is redelijk voorspelbaar, menselijk gedrag is veel complexer. Het ene liedje ontroert een volk, het volgende liedje heeft geen effect. Stories zijn geen wonderolie.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Kom jij met links naar dat onderzoek, vind ik wel wat links naar falsificatie. Gaan we daarna in discussie over de kwaliteit van dat onderzoek. Ga ik tenslotte aantonen dat er geen causaal verband is, dat er voor vertrouwen wel wat meer nodig is dan televisiereclame.

 

Misschien moeten we wat minder op zoek naar algemene en absolute waarheden. Zwaartekracht is redelijk voorspelbaar, menselijk gedrag is veel complexer. Het ene liedje ontroert een volk, het volgende liedje heeft geen effect. Stories zijn geen wonderolie.

 

Ik heb die links niet direct paraat, moet ik ook weer in de boeken duiken. Maar een dergelijk onderzoek is uiteraard veel eenvoudiger uit te voeren dan een onderzoek naar het succes van bedrijven. Gewoon een groep respondenten reclames laten zien, dan vragen wat hun beeld is van bepaalde merken. Tegelijk een groep geen reclames laten zien en dezelfde vragen voorleggen en vergelijken maar. Eén variabele veranderen en kijken wat het effect is. Uiteraard komt er meer bij kijken, maar in de basis werkt wetenschap zo. En dit is bij bedrijfssucces helaas niet mogelijk.

 

Je stelt dat er voor vertrouwen wel wat meer nodig is dan televisiereclame. Beweer ik anders dan? Nee, ik geef alleen aan dat mensen geneigd zijn een merk te vertrouwen als ze een reclame op televisie hebben gezien. Heel simpel: twee identieke producten met dezelfde prijs staan in een winkel. Product A maakt heel veel reclame. Product B niet. Product A zal beter verkocht worden. Eens? Reclame boezemt vertrouwen in. Maar je hebt vertrouwen en vertrouwen...

 

Grappig dat je stelt dat we wat minder op zoek moeten naar algemene en absolute waarheden, en je tegelijkertijd een promotor van Byron Sharp bent. Ik roep ook altijd dat we niet meer in een en/of-wereld leven, maar in een en/en-wereld. Ik geloof in wat wetenschappelijk bewezen is. Maar dat sluit niet uit dat we heel erg veel nog niet weten en sommige aannames van nu in de toekomst kunnen blijken te kloppen. Mijn punt is echter: realiseer je dat het aannames zijn en geen heilige graal. En ga er dus ook zo mee om; blijf kritisch.

 

Wacht jij ook op een uitnodiging voor het event Twabla? Lijkt me leuk je eens te ontmoeten!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie

Grappig dat je stelt dat we wat minder op zoek moeten naar algemene en absolute waarheden, en je tegelijkertijd een promotor van Byron Sharp bent.

Sharp is een scherpslijper.

 

Wat ik goed vind, is dat hij in navolging van Ehrenberg naar big data kijkt, naar transactiedata. En dus totaal niet naar opinie-onderzoek*. Dat vage begrippen als voorkeur en vertrouwen geen rol van belang spelen in fast moving consumer goods. Dat reclame helemaal niks uit maakt wanneer je product niet op het schap staat.

 

Een nuance is echter wel op zijn plaats. In menselijk gedrag zitten vast herkenbare en voorspelbare patronen. En er zijn allerlei factoren die dat gedrag beïnvloeden, maar het samenspel is complex.

 

Van een goed verhaal kan ik me voorstellen dat het een motiverende werking heeft. Wij zijn Volvo en staan dus voor veiligheid. Wat betekent dat voor R&D? Hoe motiveert dat dealers? Wat vinden generaties van klanten? Dat heeft effect op het krachtenveld.

 

 

* Mensen vragen wat ze vinden zegt niet zoveel over reclame-effectiviteit. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Van een goed verhaal kan ik me voorstellen dat het een motiverende werking heeft. Wij zijn Volvo en staan dus voor veiligheid. Wat betekent dat voor R&D? Hoe motiveert dat dealers? Wat vinden generaties van klanten? Dat heeft effect op het krachtenveld.

 

Merken als BMW, Audi en Mercedes worden door consumenten als minstens zo veilig gewaardeerd. Sharp laat ook zien dat merken maar zeer weinig loyale klanten hebben. Ja, er zijn generaties van klanten van Volvo. Hoeveel Volvo's kopen zij; 5-10% van het totaal misschien? Als Volvo een 14% bijtellingsmonster op de markt brengt, heeft dat veel meer effect dan focussen op veiligheid. Moet je eens kijken wat er nu aan V60 D6, V40 D2/4 en XC90 T8-en op de weg rijdt. De berijders kopen over een paar jaar allemaal lekker weer wat anders.

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.