• 0

KOR 2015 - geen BTW betaald, wel gevraagd

Na het zoeken op diverse forums en de Belastingdienstsite te hebben uitgediept kom ik er nog niet helemaal uit hoe ik mijn belastingaangifte en omzetbelasting moet invullen.

 

Ter intro:

ik heb een eenmanszaak opgericht in 2015 - marketingadvies.

Voor een eenmalige opdracht €675,00 excl 21% BTW (incl. BTW = €844,00) betaald gekregen door een klein bedrijfje.

 

Verder dit jaar geen opdrachten meer gedaan. Wel netjes BTW aangifte via omzetbelasting-aangifte p/kwartaal bij Belastingdienst gedaan.

Ik begrijp dat ik met de BTW van deze jaar-omzet nu onder de KOR-regeling val. Aangezien ik geen investering heb gedaan, naast de aanmeldingskosten bij KvK, heb ik verder geen BTW terug te vragen.

Ik wil een suppletie-formulier over het jaar 2015 invullen, zodat kan aangeven dat er geen voorbelasting van toepassing is en wel volledige BTW-vermindering is.

Zodat het uiteindelijke bedrag BTW te betalen 0 is.

Klopt dit?

 

Daarnaast hoe vul ik dit op mijn inkomstenbelasting - deel onderneming in?

Volgens moet ik bij opbrengsten, Liquide middelen + ondernemingsvermogen hetzelfde bruto bedrag, nul 844,00 invullen. Maar hoe krijg ik dan te zien dat de KOR-regeling wordt toegepast?

Klopt dit?

 

Ik hoor heel graag jullie advies hierop.

 

Alvast vriendelijk dank.

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Peter, welkom op Higherlevel!

 

Welk btw-tarief pas je toe? Als ik 675 x 1,21 doe, kom ik op 816,75 en niet 844,-

Mocht je 844 ontvangen hebben van je klant, dan was je netto omzet 844 / 1,21 = 697,52 en de verschuldigde btw 146,48.

 

In je suppletie aangifte vul je dat in, dus omzet 697, btw 146, voorbelasting 0 en - en nu komt het - 'vermindering kleine ondernemersregeling': 146. In de aangifte zie je dan 'verschuldigde btw : 0' staan.

 

In het laatste vakje van de suppletie-aangifte vul je in hoeveel btw je al afgedragen hebt over je aangiftes van 2015, en dat bedrag krijg je dan terug. Mits de Belastingdienst een rekeningnummer van je heeft geregistreerd voor btw-teruggaves, vergeet niet dat ook te regelen.

 

 

Dan je aangifte inkomstenbelasting.

 

Had je een zakelijke bankrekening? Dan vul je het saldo daarvan in bij 'liquide middelen'.

Had je vóór 31 december btw afgedragen die je dankzij de suppletie weer terugkrijgt? Dan vul je dat bedrag in bij 'vordering omzetbelasting'

Had je geen schulden in je zaak per 31 december? Dan is je eigen vermogen gelijk aan de optelsom van je bezittingen.

 

In de Verlies-en-Winst-rekening vul je 698 in bij 'omzet' en 146 bij 'overige opbrengsten'. Dan wordt de opbrengst vanwege de KOR verantwoord waar 'ie - voor zover ik weet - hoort.

 

Succes met je aangifte!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

buitengewone baten (daar hoort ie volgens het standaard aangifte programma althans).

 

Voor iemand in de accountancy is "bijzondere" of "buitengewone resultaten" iets dat niet met de gewone bedrijfsvoering te maken heeft.

 

Dus bijvoorbeeld een eenmalige, incidentele opbrengst of kostenpost (bijv. omdat je bedrijfsmiddelen vervangt of dergelijke).

 

Dat heeft de belastingdienst niet helemaal goed begrepen: zij vinden kennelijk dat je jaarlijks (althans voor sommigen) terugkerende 'opbrengsten' (liever gezegd: besparingen...) zoals n.a.v. de vermindering KOR ook hieronder moet scharen.

En ook (heb ik althans vernomen) de jaarlijkse 'bijtelling' voor privégebruik auto. Althans in sommige toelichtingen stelt men dat.

 

Voor de belastingen maakt het uiteraard niets uit (de winstcijfer blijft dezelfde), maar voor de jaarrekening richting derden (banken, schuldeisers, overige belanghebbenden) kan dit natuurlijk soms misleidend zijn (met eventuele consequenties van dien).

 

Dus ik zou het wél goed categoriseren (en dat doe ik dan ook uiteraard voor al mijn relaties).

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een eenmalige opdracht €675,00 excl 21% BTW (incl. BTW = €844,00) betaald gekregen door een klein bedrijfje.

Het lijkt erop dat je 25% btw in rekening hebt gebracht. Was dat de bedoeling?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk dank, voor de duidelijke toelichting(en).

 

ik heb op de een of andere manier inderdaad teveel aan belasting berekend en uiteindelijk €844,00 betaald gekregen.

 

Het is me een stuk duidelijker, ga er vanavond mee aan de slag.

Jullie input wordt zeer gewaardeerd, staarde me er al best even blind op namelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.