• 0

Boeken internet aankoop + internet verkoop

Beste leden,

 

ik twijfel over mijn boekingen. Graag jullie hulp.

 

1. Voor mijn webshop koop ik online bij mijn leveranciers spullen en betaal met Ideal. Meestal krijg ik direct factuur via de mail.

 

Nog te ontvangen goederen

Te vorderen BTW

a/ Bank

 

Ontvangst goederen:

 

Voorraad goederen

a/ Nog te ontvangen goederen

 

2. Een klant koopt een artikel bij mij. Betaald met Ideal. Bedrag beland bij Ideal op de rekening en wordt volgende dag naar mijn zakelijke rekening overgemaakt minus de kosten van Ideal. Ik stuur mijn factuur met de goederen mee.

 

Ideal rekening

a/ Te betalen BTW

a/ Nog te verzenden goederen

 

Verzenden goederen:

 

Nog te verzenden goederen

a/ Voorraad goederen

+

Kostprijs verk

a/ Omzet

 

Overboeking Ideal naar zakelijke rekening:

 

Rabobank

Nog te ontvangen facturen (kosten Ideal)

a/ Ideal rekening

 

Ontvangst maandfactuur Ideal:

 

Bankkosten

a/ Nog te ontvangen facturen

 

Zijn dit de juiste boekingen?

 

Dank

 

Serge

 

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is wel een vrij geavanceerde boekhoudmethode! (Mijn eerste ingeving was: schoolopdracht, maar afgaand op je profiel is dat niet het geval.) Ik weet niet hoe groot je onderneming is, maar op zich kan het ook minder uitgebreid. :) Voor sommige boekingen die je geeft is het ook niet direct: dit is goed of dit is niet goed, maar meer wat wil je er mee weergeven in je administratie en leiden deze boekingen daar toe? (Met name met de tussenrekeningen voor nog te verzenden goederen en nog te ontvangen facturen.) Maar na de correctie hieronder ziet het er op zich uit als een sluitend geheel.

 

Verzenden goederen:

 

Nog te verzenden goederen

a/ Voorraad goederen

+

Kostprijs verk

a/ Omzet

Dit moet denk ik zijn:

 

Nog te verzenden goederen

a/ Omzet

+

Kostprijs verk

a/ Voorraad goederen

 

Rabobank

Nog te ontvangen facturen (kosten Ideal)

a/ Ideal rekening

Je boekt nu wel twee banken tegen elkaar. Mocht dat problemen opleveren (maar dat hoeft in principe niet, hangt er van af wat voor dagboeken je gebruikt in je administratie) dan kan je kruisposten als tussenrekening gebruiken.

 

Verder valt me op dat je de (ontvangen) inkopen in de voorraad opneemt tegen de prijs die je er feitelijk voor hebt betaald. Op zich kan dat, maar bij veel inkopen en wisselende inkoopprijzen kan het dan wel complex worden welk bedrag je vervolgens van de voorraad af boekt wanneer je goederen verkoopt (verzendt). Een alternatief zou een vaste verrekenprijs kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Verzenden goederen:

 

Nog te verzenden goederen

a/ Voorraad goederen

+

Kostprijs verk

a/ Omzet

Dit moet denk ik zijn:

 

Nog te verzenden goederen

a/ Omzet

+

Kostprijs verk

a/ Voorraad goederen

 

Erik bedankt voor je reactie. Hierboven geef je een andere volgorde aan, ik zie niet direct wat het verschil is tussen mijn boeking en die van jou.

 

Voor de rest zal ik idd kruisposten gebruiken, goed punt.

 

En wat de VVP betreft denk ik niet dat het in mijn geval van toepassing is. Op mijn webshop verkoop ik heren armbanden/kettingen en die maak ik van kralen, leer etc. Wat ik nu doe is per artikel in Excel een overzicht maken van alle gebruikte grondstoffen met de prijs erbij. en dit totaalbedrag boek ik naar kostprijs verkopen. Dat lijkt me voldoende, toch?!

 

Groet

Serge

 

 

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie
  • 0

Beste Serge,

 

Erik heeft gelijk:

• Omzet en Nog te verzenden goederen zijn beide verkoopbedragen (exclusief BTW)

• Kostprijsverkopen en Voorraad zijn beide inkoopbedragen (exclusief BTW)

 

Die "paren" horen bij elkaar.

Als je die rekeningen verwisselt, krijg je verschillen ter grootte van de brutowinst.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

 

En wat de VVP betreft denk ik niet dat het in mijn geval van toepassing is. Op mijn webshop verkoop ik heren armbanden/kettingen en die maak ik van kralen, leer etc. Wat ik nu doe is per artikel in Excel een overzicht maken van alle gebruikte grondstoffen met de prijs erbij. en dit totaalbedrag boek ik naar kostprijs verkopen. Dat lijkt me voldoende, toch?!

 

 

Hallo Serge, fiscaal is het zeker voldoende en als jij met jouw methode goed uit de voeten kunt dan kan je die gewoon toepassen. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat er weinig vergelijkbare bedrijven zullen zijn die zo'n uitgebreide administratie voeren als jij.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Serge,

 

Je zou het gebruik van de grootboekrekening Nog te verzenden goederen* achterwege kunnen laten. De verkoopfacturen boek je dan gelijk op de omzet.

 

Ook het gebruik van de grootboekrekening Nog te ontvangen goederen* zou je achterwege kunnen laten. De inkoopfacturen boek je dan direct op de voorraad.

 

Je kunt zelfs nog verder gaan en de inkoopfacturen niet op de voorraad boeken, maar direct op de kostprijs van de omzet. Je boekt dan niet voor elke aparte transactie de kostprijs van de omzet, maar maakt alleen aan het eind van het jaar een journaalpost waarmee je de voorraad op het juiste bedrag zet. De kostprijs per verkoop blijkt dan nog steeds uit je spreadsheet. (Niet dat je per sé over die informatie moet beschikken, alleen die berekeningen kunnen wel nuttig wezen voor jezelf.)

 

 

* Dit soort grootboekrekeningen zijn meer voor grotere bedrijven met verschillende medewerkers. Je kunt zulke rekeningen natuurlijk gebruiken als je bang bent dat je anders vergeet dat je nog goederen moet verzenden of ontvangen, maar in principe kan je dat zelf waarschijnlijk ook zonder die grootboekrekeningen prima overzien.

Link naar reactie
  • 0

Erik, bedankt voor je bericht. Ik heb nog 1 noob vraag.

 

In de aanloopfase heb ik alles prive betaald. Welke boeking moet ik maken, want nu heb ik in mijn hoofd:

 

VG

Te vorderen OB

a/ prive betaald

 

maar dit kan nooit goed zijn aangezien ik zo tax naar eigen vermogen stuur..toch? :-\

 

Aanvulling:

 

Is dit misschien de juiste manier?

 

Kas

a/ Prive

 

Kosten

BTW

a/ Kas

www.onroxx.nl | Heren accessoires - beads & leather by onroxx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.