• 0

Corrigeren fout in btw aangifte

Hallo allemaal,

 

Vorig jaar Q2 of Q3 heb ik de btw over een cursus teruggevraagd. Nu blijkt dat die cursus meer valt in de categorie "toekomstig beroep". Dan kan/moet ik de cursus opgeheven als persoonlijke studiekosten. Dan heb ik de btw dus onterecht teruggevraagd in Q2 of Q3 2015. Ik heb gelezen dat je tot een bepaald bedrag in je volgende aangifte mag corrigeren. Maar 2015 is al om en fout zit in aangifte q3 2015. Kon ik dan alleen corrigeren in aangifte q4 2015? Toen had ik de fout nog niet ontdekt.

 

Hoor graag. Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt een BTW-aangifte op 2 manieren corrigeren:

 

1. In de eerstvolgende aangifte (nadat je de fout hebt ontdekt)

In dit geval dus in de aangifte over het 1e kwartaal (in april).

Dat mag bij een BTW-bedrag (verschil) t/m € 1.000.

Dat mag niet als de correctie betrekking heeft op de Kleine ondernemersregeling (KOR).

Als je in 2016 de KOR toepast, kun je dat beter ook niet doen.

 

2. Met een suppletie-aangifte.

Hiermee corrigeer je de BTW-aangifte(s) van een maand, kwartaal of een heel jaar.

Ook als je aangifte doet per maand of kwartaal, kun je in één keer een heel jaar corrigeren.

Je vindt die aangifte op de website waar je ook je BTW-aangifte doet, bij "Overige formulieren".

 

Zie ook Aangifte corrigeren.

 

Het correctie-bedrag neem je als (kortlopende) schuld op in de eindbalans van 2015.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De kostenboeking was dus (Kosten & BTW aan Bank) en was niet correct.

Het bedrag is van de BD ontvangen als: Bank aan Afdracht.

 

De kostenboeking moet men veranderen. Als je de BTW in de kostenboeking wegneemt, dan blijft er een afdracht als saldo (credit ) staan. Er hoeft dan niet specifiek een 'correctie' genoteerd te worden.

Hierdoor is er een kortlopende schuld. Of dit ook zo in de aangifte komt hangt af van het totale saldo op de BTW.

 

In de eerstvolgende aangifte (indien<1000) kan men dan de voorbelasting aanpassen om op 0 saldo uit te komen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.