• 0

Balans en verlies-en winstrekening

Ik heb een probleem bij het invullen van mijn aangifte als startend ondernemer. Bij het samenstellen van de debetkant mijn balans heb ik alleen een laptop (500,--) en daarom vul ik aan de creditkant bij eigen vermogen ook 500,-- in en zo is de zaak volgens mij correct en in evenwicht. Einde boekjaar is de laptop nog 400,-- en daalt mijn eigen vermogen ook naar 400 vanwege de afschrijving. Deze afschrijvingskosten verwerk ik ook op de winst- en verliesrekening.

 

Maar nu komt het: Doordat mijn ondernemingsvermogen is gedaald met 100 moet ik mijn prive-onttrekkingen 100,-- ophogen om mijn fiscale winstberekening in overeenstemming te brengen met de winstberekening volgens de verlies- en winstrekening. Maar dat is toch in strijd met de werkelijkheid?

 

Help!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er even van uit dat je de laptop begin 2015 al had.

Zo niet, dan zijn mogelijk andere cijfers van toepassing.

 

Als je verder geen opbrengsten en kosten zou hebben, zou je, vanwege de afschrijving, een verlies hebben van € 100.

Dat is ook precies het verschil in eigen vermogen tussen begin en eind van het boekhaar.

Winst en vermogensverschil zijn dus gelijk.

Er zijn daarom geen privé-onttrekkingen of stortingen "nodig".

 

Zie het onderstaande scherm:

 

e8lv7o.jpg

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je de PC prive betaald hebt in 2015. Dan heb je een prive storting gedaan van 500.

BTW neem ik even niet mee, maar is wel relevant. Dan heb je door de afschrijving een verlies van 100.

Het Eigen Vermogen is Begin vermogen + prive storting + winst = 0+500-100 = 400

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemingsvermogen einde boekjaar: 545

Ondernemingsvermogen begin boekjaar: 435

 

Saldo ondernemingsvermogen -110

 

Prive-onttrekkingen: 10.000 (Hier zit mijn probleem: in werkelijkheid heb ik de winst van 9.890 aan het bedrijf onttrokken en geen 10.000!)

Winstberekening: 9.890

 

Fiscale winstberekening:9.890

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een kwestie van zakelijk en prive goed scheiden en elke prive-onttrekking op de juiste manier administreren. Dan weet je op elk moment precies wat je aan jezelf uitgekeerd heb.

 

Overigens zou ik persoonlijk niet de gehele winst aan het bedrijf onttrekken maar altijd een gedeelte laten staan voor het geval een uitstaande factuur niet betaald wordt en je toch BTW moet afdragen. Ofwel ik zorg er altijd voor dat ik minimaal kan voldoen aan de BTW afdracht.

Link naar reactie
  • 0

Nee je hebt niet de winst onttrokken maar de ontvangsten en de uitgaven zijn via privé gelopen. Afschrijving is geen uitgaven dus dat is ook geen prive storting geweest. Privé onttrekking 10.000 is dan dus weer juist.

 

Klopt het trouwens dat de aangifte OB over het 4e kwartaal €0,- was want anders mist die op de balans?

 

 

Link naar reactie
  • 0

He ik kom een stukje dichterbij: Aan liquiditeiten 10.000 onttrokken aan mijn bedrijf (Saldo uitgaven minus ontvangsten) Aangezien afschrijvingen wel kosten zijn maar geen uitgaven ligt VW-rek bedrag van de afschrijving lager zegge 9.890 (minus 110 afs) en is gelijk aan de fiscale winst waarover belasting wordt berekend (na fiscale vrijstellingen uiteraard ;)

Link naar reactie
  • 0

Verdorie weer een onzekerheidje:

Het is niet waar , he ::)

wat nu als ik de laptop als privestorting inbreng?

antwoord 2 lezen.

Mag dat en kan dat?

ja

Want dan raken mijn verleis-en winstrekening en fiscale winst weer uit balans?

Tja, misschien kunnen we beter een paar dagen wachten, tot alle konijnen uit de hoge hoed zijn.

Link naar reactie
  • 0

Tja, misschien kunnen we beter een paar dagen wachten, tot alle konijnen uit de hoge hoed zijn.

 

Dat niet alleen, ik denk dat het verstandig is alle handelingen over het afgelopen jaar op te sommen. Want de balans kan straks wel in evenwicht zijn, maar dat betekent nog niet dat deze juist is.

Link naar reactie
  • 0

Was het allemaal maar zo simpel!

 

EV begin 545 vanwege privestorting "Laptop"

EV eind 435 (545 - afs 110) + fiscale winst 9.890 = 10.325

Activa begin 545 laptop (ov. mat. v.a)

Activa eind 435 + liquide middelen??? 9.890 (terwijl die niet in mijn bedrijf aanwezig zijn vanwege prive-opname 10.000)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Denk dat het simpeler is om de laptop niet op te voeren als prive-storting maar gewoon te activeren op de balans en er 20% op af te schrijven.

Heb nu 545 opgegeven als waarde laptop begin boekjaar en 435 einde boekjaar. Deze bedragen komen overeen met mijn eigen vermogen. Meer is er niet. Vervolgens 545 opgegeven als privestorting (inbreng eigen nieuwe laptop) maar dan komt de foutmelding dat mijn vw-rekening niet klopt met fiscale winst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit een optie: laptop niet opvoeren als activa begin boekjaar waardoor ook ev begin op 0 uitkomt. Eind boekjaar activa 435 en ev 435. Vervolgens als prive-storting 545 opvoeren en in de vw-rekening 110 afschrijving. Dan is de zaak in evenwicht en komt er geen foutmelding. Maar of het belastingtechnisch allemaal zuiver is???

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit een optie:

 

Dit is geen optie, dit is de meest juiste aanpak. Maar we moeten nog steeds veronderstellen dat je in 2015 begonnen bent. Dan isssssss de Beginbalans, Begin Eigen Vermogen op 1 januari 2015 0 , "nul", "nada"

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het simpelst is om het boekhoudkundig juist te doen...

 

je denkfout zit hierin

Maar nu komt het: Doordat mijn ondernemingsvermogen is gedaald met 100 moet ik mijn prive-onttrekkingen 100,-- ophogen om mijn fiscale winstberekening in overeenstemming te brengen met de winstberekening volgens de verlies- en winstrekening. Maar dat is toch in strijd met de werkelijkheid?

 

dat klopt niet een daling van de activa leidt niet tot een directe daling van je ondernemersvermogen.

Als jij een laptop afschrijft komt wordt die afschrijving verwerkt in je winst en verliesrekening dus je moet alleen de laptop op de balans verminderen en de afschrijving is al via de w&v verrekend en komt dus mee met het toevoegen van de saldo winst aan je eigen vermogen per einde jaar

 

je begin vermogen als starter is 0

op dag 1 maak je een inbreng boeking

start balans

 

laptop 500 privestorting 500

 

privestoring is onderdeel van je Eigen vermogen (EV) en van de controle berekening

 

winst en verlies jaar

 

kosten 5000 omzet 15000

afschrijving 100

saldo winst 9900

________________________________

15000 15000

 

 

eind balans

 

laptop 400 prive storting 500

saldo winst 9900

priveopname -10000

eindsaldo EV 400

______________ ________________

400 400

 

op deze manier worden alle posten netjes verwerkt en hoef je dus geen rare fratsen uit te halen

posten van een begin balans halen terwijl ze er wel op horen leidt geheid tot problemen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.