• 0

Strategische keuzes bij gebruik open-source?

Las zojuist dit (vrij korte) artikel

Heel kort samengevat: op sommige gebieden zijn er te veel open source varianten van 1 pakket. In het artikelen noemen ze databases. Vroeger of later verdwijnen er dus een aantal. Bij de keuze van zo'n pakket zou je daar dus rekening mee moeten houden.

Ook voor 'kleine' pakketten geldt dit. Onlangs zijn een aantal CRM voorbij gekomen op dit forum. Het criterium was vooral 'kan het wat ik wil'. Bij een aantal van deze pakketten ben ik ook naar de ontwikkelaars en de sourcecode gaan kijken. Een pakket dat ontwikkeld wordt door 1 persoon en een handjevol mensen dat suggesties en kleine aanpassingen doet klinkt niet echt als iets waar ik jaren aan telefoonnotities, projectinformatie en documentatie in wil gaan stoppen. Tuurlijk is alles open source en kan ik zonder problemen bij m'n data. Maar puntje bij het paaltje is een data conversie van het ene pakket met de ene database naar een ander pakket met een andere database echt geen eitje. Laat staan als je ook je personeel nog moet trainen in het nieuwe pakket. Ellende die je je met een goede keuze kan besparen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het is wel een overweging, maar heeft zo zn complicaties: Hoe ga je voorzien welk van de pakketten het uiteindelijk zal redden? Soms is dat heel lastig te voorzien, bijvoorbeeld wanneer er een de facto standaard is (mysql) maar ook technische sterkere alternatieven (postgres). Bij databases is het probleem echter het minst ernstig, het is goed mogelijk de gegevens tussen die dingen uit te wisselen.

Overigens denk ik niet dat het een probleem is specifiek voor open source: Ook vendors van betaald software gaan wel eens op de fles - de kans dat je dan 'hangt' is groter omdat je veel moeilijker gegevens kunt (laten) achterhalen uit de opgeslagen bestanden etc.

Link naar reactie
  • 0
Bij databases is het probleem echter het minst ernstig, het is goed mogelijk de gegevens tussen die dingen uit te wisselen.

Tot je er achter komt dat je een database binnen een applicatie vervangt die gebruik maakt van database specifieke code of zelfs dat de 'oude' database beter SQL9x compliant was dan de nieuwe. Probeer maar eens een stukje code dat voor mysql is geschreven op een postgress database te laten draaien. Zal je vies tegen vallen.

Overigens denk ik niet dat het een probleem is specifiek voor open source: Ook vendors van betaald software gaan wel eens op de fles - de kans dat je dan 'hangt' is groter omdat je veel moeilijker gegevens kunt (laten) achterhalen uit de opgeslagen bestanden etc.

Op de fles gaan is 1 risico. Een project dat stopt omdat iemand geen zin meer heeft, afgestudeerd is of een fulltime baan vindt is wat onwaarschijnlijker voor een commercieel product. Ben fan van open source, open standaarden en vrije toegang tot je eigen data. Maar ben nu naar een OS project aan het kijken voor eigen gebruik maar krijg steeds meer het idee dat het een 1 man show is en begin me nu wel even achter de oren te krabben. Vandaar dat dit artikel me ook opviel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar