• 0

willekeurige aftrek en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Ls,

 

Mijn vraag is drieledig; al heb ik voor vraag 1a al een deel-antwoord gevonden in dit forum.

 

Mijn van mijn ontwikkel PC is recent het moederbord doorgebrand icm. een monitor en 1 van de videokaarten (het betreft een grafisch werkstation en bevat er dus meeerdere)

 

Nu ga ik een nieuw moederbord erin stoppen. Gezien de leeftijd van mijn gestorven moederbord is de vervanging dusdanig veel krachtiger dat ik ook mijn processor en oude RAM zal moeten vervangen. De overgebleven videokaarten zijn dan ook dusdanig afremmend dat ik die qua efficientie ook zal vervangen. In welk geval mijn huidige monitors ook wel een upgrade kunnen gebruiken naar 4K.

Dat wordt een redelijke aderlating; vandaar mijn vraag alhier:

 

1a: Betreft dit 1 nieuwe PC of mag ik de onderdelen los als kosten opvoeren?

 

Zo niet kan ik het als nieuwe PC afschrijven wat mij brengt op vraag 1b.

Wat betreft, voor zover ik heb begrepen, een willekeurige afschrijving mag dit vanaf bedragen van 450,- Ex btw. Als ik alle onderdelen bij elkaar optel zit ik daar natuurlijk ruim boven.

Nou lees ik dat dit alleen mag indien ik ook in aanmerking kom voor de KIA(kleinschaligheidsinversteringsaftrek; beste scrabbelwoord ooit als het op het bord had gepast).

Nou is die tot 2301,- 0% voor 2016.

1b: Wil dat zeggen dat als ik niet boven dit bedrag uitkom, ik ook niet willekeurig mag afschrijven?

Anders moet ik het over 5 jaar afschrijven.

 

Kom ik op vraag 3;

Gezien de aard van mijn werkzaamheden durf ik te stellen dat de technische levensduur voor mij aanzienlijk korter is dan de economische 5.

Ik moet eigenlijk elk jaar afzonderlijke delen van dit werkstation upgraden zodat ik niet zoals nu opeens alles moet vervangen en de restwaarde van de onderdelen nul restwaarde hebben.

Kan ik hierdoor/voor mijn upgrade investeringen in 1 X afschrijven?

 

Hoogachtend,

 

M. van Rheenen

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1a: Betreft dit 1 nieuwe PC of mag ik de onderdelen los als kosten opvoeren?

De vraag is niet altijd geheel eenduidig te beantwoorden, maar je moet je altijd afvragen of er sprake is van een zogenaamd zelfstandig bedrijfsmiddel, dat al dan niet uit meerdere onderdelen bestaat. Vooral als je computeronderdelen tegelijkertijd koopt en in concert gebruikt, dan zullen deze gezamelijk als zelfstandig bedrijfmiddel kunnen worden gezien.

 

Zo heb je bijvoorbeeld aan een losse videokaart eigenlijk niets. Zonder werkend moederbord zal het ook allemaal lastig gaan werken. De monitor is in mijn ogen een grijs gevalletje en zou je dus zowel als 'los' onderdeel kunnen beschouwen als als onderdeel van het pakket met moederbord en videokaart. Als je namelijk geen monitor hebt, dan heb je ook aan die videokaart (en moederbord) niets. Als je al wél een monitor hebt, zou je de nieuwe monitor echter ook als separate aanschaf kunnen kwalificeren, tenzij die oude monitor eigenlijk volstrekt in geen (kwaliteits)verhouding meer staat tot de overige nieuwe hardware - en de gelijktijdige aanschaf hierdoor feitelijk is ingegeven.

 

Persoonlijk zou ik deze aanschaf (videokaart + moederbord + monitor) daarom waarschijnlijk simpelweg als één investering beschouwen.

 

Nou lees ik dat dit alleen mag indien ik ook in aanmerking kom voor de KIA (kleinschaligheidsinversteringsaftrek).

1b: Wil dat zeggen dat als ik niet boven dit bedrag uitkom, ik ook niet willekeurig mag afschrijven?

Nee. Maar ik begrijp je verwarring. De website van de Belastingdienst legt het - hoewel technisch correct - enigszins verwarrend uit.

 

Allereerst moet je vaststellen of je recht hebt op startersaftrek. Als je géén recht hebt op startersaftrek, dan heb je sowieso geen recht op willekeurig afschrijven. Als je wel recht op startersaftrek hebt, moet je vervolgens bepalen of er sprake is van een 'gewone' investering (aankoop van boven de 450 euro excl. btw). Is dat het geval? Dan mag je willekeurig afschrijven.

 

Hierop is echter een uitzondering voor investeringen waarvoor je zelfs in theorie geen kleinschaligheidsinversteringsaftrek zou kunnen ontvangen. Stel je voor dat je een starter bent en je wilt een auto van de zaak kopen voor 1.750 euro. Aangezien het gaat om een aankoop van meer dan 450 euro is er dus sprake van een investering en zou je hier in beginsel dus willekeurig op mogen afschrijven. Echter, voor een personenauto mag je überhaupt geen KIA toepassen (die is uitgesloten namelijk), dus mag je er ook niet willekeurig afschrijven. Dus zelfs de theoretische uitsluiting voor de KIA van dit bedrijfsmiddel is dus al reden om er niet willekeurig over te mogen afschrijven, ook al had je sowieso al geen KIA kunnen toepassen vanwege het te lage investeringsbedrag.

 

Het omgekeerde geldt echter ook. Als je als starter een investering doet waarvoor je in theorie wél recht zou hebben op KIA als het investeringsbedrag boven de 2.300 euro zou zijn, dan mag je er gewoon willekeurig op afschrijven, ook als het aankoopbedrag beneden de 2.300 euro is (maar wel boven de 450 euro)!

 

Gezien de aard van mijn werkzaamheden durf ik te stellen dat de technische levensduur voor mij aanzienlijk korter is dan de economische 5.

Fiscaal is dit een kwestie van jammer-dan. Je schrijft gewoon maximaal 1,666% per maand af op de gehele investering. Als die echter over 3 jaar kaduuk gaat, dan moet je op dát moment de boekwaarde van de PC afwaarderen tot nihil (dit doe je dan overigens bij 'waardeveranderingen materiële activa' en niet bij 'afschrijvingen').

 

Ik moet eigenlijk elk jaar afzonderlijke delen van dit werkstation upgraden zodat ik niet zoals nu opeens alles moet vervangen en de restwaarde van de onderdelen nul restwaarde hebben.

Kan ik hierdoor/voor mijn upgrade investeringen in 1 X afschrijven?

Dat is op zich mogelijk, maar dan zal er bij elke upgrade echt sprake moeten zijn van een separate aanschaf. Je zit dan overigens in een nog grijzer gebied, want wat is nog een separate aanschaf? Als je de onderdelen een week of zelfs een maand van elkaar aanschaft, dan zal het mogelijk nog steeds als één geheel worden gezien, als al die aankopen (min of meer) onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

 

Mijn advies zou zijn om niet voor een paar losse belastingcenten al te slim proberen te doen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Geachte prins,

 

Hartelijk dank voor dit zeer uitgebreide antwoord.

Het is mij duidelijk.

 

Laatste vraag:

Mag ik dan dus theoretisch, mist al mijn hardware bij elkaar boven de 2301,- uitkomt en hier 28% van als KIA opvoeren en het geheel ook in een keer afschrijven? ;D

 

Ik begrijp dat het lijkt om een paar centen lijkt te gaan maar bij gebrek aan aankomende omzet zonder deze investering probeer ik het dusdanig te optimaliseren dat ik én de investering kan doen én met de teruggaaf kan doorwerken tot mijn eerste omzet.

Vandaar ook mijn drang naar het als losse componenten te willen opvoeren als kosten in het geval dat ik het anders niet in 1 maal kan afschrijven.

 

Groet,

 

Machiel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag ik dan dus theoretisch, mist al mijn hardware bij elkaar boven de 2301,- uitkomt en hier 28% van als KIA opvoeren en het geheel ook in een keer afschrijven? ;D

Ja.

 

Voorwaarde is dus wel dat je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien én het urencriterium haalt én starter bent. Anders gaat het hele feest simpelweg niet door.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.