• 0

Vragen over eigen boekhouding

Ik maak gebruik van het boehoudeninexcel sjabloon. Ik ben bezig met het openen van een winkel (bijna klaar met de verbouwing!).

 

Echter wil ik graag wat duidelijkheid over bepaalde aspecten van het boekhouden. Aangezien ik een winkel zal hebben en aan particulieren ga verkopen, zit ik in het kasstelsel. Heb ik dan uberhaubt een inkoop/verkoop boek nodig ? Mijn dagelijkse omzet komt in kasboek, en pin betalingen van kas via kruisposten naar bank.

 

En inkopen van bank/kas naar voorraad/inventaris.

 

Tot zover had ik voor elke aankoop die ik heb gemaakt (inventaris, zoals verf en wand planken bij de gamma) een regel aangemaakt in het inkoopboek. En dan als leverancier Gamma. En dan gaf ik in het kasboek or bankboek aan dat dit betaald is.

 

Dus ik had aangenomen dat ik zometeen wanneer ik omzet draai, hetzelfde moet doen. Dus een regel in het verkoopboek naar Omzet Hoog 21%, en dan in het kasboek/bankboek tegenboeken.

 

Is dit de juiste manier van werken ? De handleiding van BIE is hier niet duidelijk over. Ze zijn meer ge-focused op het factuurstelsel. In het sjabloon staat bijvoorbeeld bij inkoop en verkoopboek "Op rekening" en in de handleiding staat ook "Alleen inkoopfacturen die je via de bank betaalt, boek je in het Inkoopboek.". Dus als ik bij de gamma een wandplank koop om mijn handel op te leggen, en ik betaal via kas, hoort dit dan niet meer in het inkoopboek thuis !?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de verkopen hoef je geen verkoopboek te gebruiken. Je gebruikt daar immers het kasstelsel en hoeft de BTW pas af te dragen als het bedrag ook daadwerkelijk ontvangen is. Deze omzet kan je dus rechtstreeks in het kasboek/bankboek bijhouden. Let er wel op dat als er klanten op rekening betalen het dan niet uit de administratie blijkt hoeveel er nog open staat. Dit zal je dan zelf apart bij moeten houden.

 

Bij de inkopen mag je zelf een keuze maken. Je mag hier kiezen de BTW terug te vorderen op het moment dat je de factuur ontvangt of op het moment dat je de factuur betaald. Wel moet je hier steeds dezelfde keuze maken.

 

Als je de keuze maakt de BTW terug te vorderen op het moment dat je de factuur ontvangt dan heb je meestal sneller de BTW terug. In dit geval maak je gebruik van het inkoopboek. Een ander voordeel hiervan is ook dat er uit de administratie als het goed is blijkt welke facturen je nog open hebt staan om te betalen. Je zou er bij deze methode ook voor mogen kiezen om de bonnetjes die je niet op rekening betaald wel rechtstreeks bij de kas/bank in te boeken omdat hier betaal- en factuurdatum gelijk zijn.

 

Maak je de keuze de BTW pas terug te vorderen op moment van betalen dan zou je de kosten ook rechtstreeks bij de bank/kas kunnen boeken en hoef je dus geen gebruik te maken van het inkoopboek. Dit is dus voor jou een handeling minder maar mijn inziens wel wat minder overzichtelijk.

 

 

Ik ken het programma voor Excel niet. Moet je hier alle bank/kasmutaties handmatig invoeren? Denk er dan eens over na dat er ook veel boekhoudpakketten zijn die helemaal niet zo duur zijn waar dit voor een groot deel geautomatiseerd loopt. Die tijd kan je dan voor het ondernemen gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik voor inkopen het inkoopboek zal gebruiken, dit is inderdaad overzichtelijk. En verkoop direct in het kasboek en bankboek. Klanten in de winkel zullen direct betalen, dus op rekening is niet van toepassing.

 

Het sjabloon laat mij inkoop en verkoop boeken. In het kas/bank boek kan ik dan aangeven waar een transactie betrekking op heeft. Ik moet invullen om welke leverancier het gaat en hoeveel ik heb betaald, en het boeknummer. Hierna word in het verkoop/inkoop boek aangeven of iets open staat of betaald is. Ik vindt het heel handig.

 

Als ik op de laatste dag van een kwartaal een pinbetaling krijg die pas 1/2 dagen later word overgemaakt door bv. CCV/Sepay, moet die dan bij de volgende aangifte worden opgeteld ? Of mag ik die gewoon meenemen in het huidige kwartaal ondanks dat het nog niet op mijn rekening staat ? (aangifte van bv. Q1, word toch pas in Q2 verstuurd, dus dan heb ik het bedrag toch wel binnen).

 

 

 

_____

onnodige full quote van direct voorgaand bericht verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.