• 0

Holding en Management fee

Beste Forum Leden,

 

Ik heb er korte vraag over management fee en het gebruikelijk loon dga.

Het betreft hier een constructie met een holding bv (dga loon) met daaronder 100%

Aandeel in een werk bv.

 

 

Vraag:

Op het moment als de holding bv omzet gaat halen uit het verhuren van jezelf

Als freelancer, is dan de management fee nog van toepassing? Het gebruikelijk loon

Wordt betaald zoals wettelijk bepaald vanuit de holding bv, met de omzet uit het freelance werk ipv management fee werk bv.

 

Met andere woorden mag je de management fee stop zetten, en de omzet uit freelance gebruiken als dga loon?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@finvr,

 

Ja het kan en mag (mits je geen werkzaamheden meer voor de werkmij verricht uiteraard) , maar het lijkt me erg onverstandig om jezelf aan derden te verhuren vanuit de holding.

 

Waarom doe je dat niet gewoon vanuit de werkmaatschappij?...of desgewenst van uit een andere werkmaatschappij. Het hele doel van een holding hebben is immers om daar vermogen te scheiden van de risicosfeer van de activiteiten zelf. Het werk wordt dan gedaan in de werkmaatschappij

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij voorstellen, dat als je volledig andere activiteiten dan die van de werkmaatschappij verricht voor derden, dat je deze geldstromen niet in je werkmaatschappij wilt hebben.

 

Daarnaast zal aan de fiscus duidelijk gemaakt moeten worden, dat de situatie in de Holding dusdanig is veranderd, dat geen DGA loon meer wordt betaald (of aanzienlijk minder).

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

1. Is de management fee dan nog verplicht voor de fiscus?

2. Zijn er ergens bronnen op internet van de belastingdienst hierover?

1. Een management fee is niet per se verplicht, wel dien je zakelijk te handelen. Het genieten van een gebruikelijk loon is wel verplicht. Echter, als dat gebruikelijke loon voor de werkzaamheden bij het lichaam én de daarmee verbonden lichamen samen in het kalenderjaar niet hoger is dan €5.000, is de gebruikelijkloonregeling niet van toepassing. Met 2 uur admin per 2 weken en verder niets, zul je dat wel redden. Maar als je daarnaast vanuit je bv als 'freelancer' zou gaan werken, dan voldoe je uiteraard niet aan het "en verder niets".

 

2. art. 12a, lid 4, Wet LB 1964.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.