• 0

Hoe inkomsten onderhuur verwerken in administratie?

Beste forumgebruikers,

 

Als beginnend ondernemer heb ik een administratieve vraag.

Samen met twee andere eenmanszaken huur ik een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. Mijn bedrijf staat als hoofdhuurder geregistreerd, dus betaal ik de facturen aan de beheerder van het gebouw. Zelf factureer ik maandelijks aan de 2 andere bedrijven (overigens met volledige toestemming van de beheerder) voor het mede-gebruik van de ruimte.

 

Vraag: de opbrengsten van de onderhuur, dien ik dit als 'overige baten' in te boeken, zodat het buiten de omzetcijfers blijft, of ligt het meer voor de hand om dit als 'positief bedrag' te verrekenen met de huisvestingskosten?

 

Hartelijk dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat mag je helemaal zelf weten.. wat jou het duidelijkst lijkt. verrekenen met de huisvestingskosten klinkt prima.

ik zou wel een aparte grootboekrekening ervoor gebruiken, als je dan ooit een ander inzicht wilt maken kun je die grootboekrekening met saldo makkelijker verhuizen in een ander deel van je rapportage.

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk worden je eigen huisvestingskosten lager in deze situatie. Dat vind ik wat logischer om te boeken. Het effect is hetzelfde als wanneer je omzetrekening gebruikt. Ik vind het wel een onjuist beeld geven als je dit als omzet boekt. Immers het zijn doorbelaste kosten. Als je omzet boekt dien je factuur als kostprijs te boeken voor deel wat je doorbelast en rest in huisvestingskosten.

Ik zeg kies voor huisvestingskosten. Deze post is wel van belang met doen van de aangifte btw dat je juiste bedrag aangeeft. Bij aansluiting btw over omzet is dit ook van belang omdat je anders verschillen krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Dit is al een oud bericht maar ik loop hier nu tegen aan.  Ik heb nl. bij de jaarafsluiting geen aansluiting btw/omzet. 

Dit heeft dus te maken met ontvangen huur belast met btw. Deze btw is meegenomen als omzet en dat is het dus niet. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor 2019 los je het op door buiten de boekhouding een overzichtje te maken waarmee je het verschil verklaart in de aansluiting. Er is geen wettelijke plicht om de aansluiting uit je boekhoudpakket te halen. Je moet bij controle gewoon kunnen uitleggen waar het verschil uit bestaat, niks meer en niks minder.

 

Voor 2020 is het handig om een aparte omzetrekening te maken of wel direct te verrekenen met je huisvestingskosten.

Hoe je dat doet hangt af van het boekhoudpakket dat je gebruikt en of je gebruik maakt van een facturatiemodule waar je evt de omzetrekening kan instellen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.