Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik even vermelden dat ik al goed heb gezocht op het internet. Zowel binnen als buiten dit forum. Ik kom er niet goed uit en zie ook nergens een topic waar de gevraagde info in staat vermeld.

De situatie: Vennoot A en vennoot B hebben 4 jaar een VOF en vennoot A besluit in 2015 om te stoppen met de onderneming. Vennoot B neemt de onderneming over per 31-12-2015. Vennoot B neemt de onderneming over als vestiging op zijn bestaande eenmanszaak.

We willen gaan voor geruisloze doorschuiving, zodat vennoot A geen belasting hoeft te betalen over de stakingswinst. Vennoot A ontvangt een bedrag van vennoot B voor de overname. Dit bedrag is hoger dan het eigen vermogen van vennoot A, dus er is stakingswinst.

Aantal vragen die ik heb:

-wat is het eigen vermogen van vennoot A op de balans op 31/12/2015? Als dit 0 is, waar schrijf ik dit eigen vermogen dan neer? Als kortlopende schuld?

-als het eigen vermogen van vennoot A op de balans op 31/12/2015 0 moet zijn, dan is het eigen vermogen aanzienlijke afgenomen, waardoor vennoot A een verlies uit onderneming heeft voor dat boekjaar. Klopt dat?

-zoals gezegd is het overname bedrag hoger dan het eigen vermogen van vennoot A. Waar vul ik het verschil in? Ook als kortlopende schuld? Waar vul ik het verschil in op de activa van de balans? Als goodwill?

-moet de stakingswinst worden ingevuld op de inkomstenbelasting aangifte van vennoot A? Ook in geval van geruisloze doorschuiving?

-is de balans van de VOF op 31/12/2015 hetzelfde als de balans van de eenmanszaak op 01-01-2016?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52682-vof-naar-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Joost, ik ben vennoot A en heb alle jaren de boekhouding verricht. Ik heb 1x de jaarrekening en inkomstenbelasting aangifte door een boekhoudkantoor laten doen, zodat ik dat als voorbeeld kon gebruiken in de toekomst. Heel veel staat op internet (www.belastingdienst.nl) en met een beetje interesse kom ik eigenlijk overal uit. Over dit onderwerp kan ik helaas te weinig info vinden op internet.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52682-vof-naar-eenmanszaak/#findComment-524676
Delen op andere sites

• 0

Ik heb een artikel gelezen, waarin ik e.e.a. heb gevonden. https://www.elseviernextens.nl/fiscaaltotaal/bedrijfsoverdracht-bij-leven-van-een-ib-ondernemer/

Als ik het goed begrijp, moet ik de balans op 31/12/2105 gewoon opmaken zoals altijd.

De balans op 01/01/2016 is een kopie van de balans van 31/12/2015, behalve aan de passiva zijde:

-vennoot A bestaat niet meer

-kort lopende schuld ter hoogte van het overnamebedrag

-het eigen vermogen van vennoot B is negatief

Kan iemand bovenstaande bevestigen?

Ik heb nog 2 vragen. Daarover ga ik met de belastingtelefoon bellen, maar voel je vrij om te reageren.

-moet de stakingswinst worden ingevuld op de inkomstenbelasting aangifte van vennoot A? Ook in geval van geruisloze doorschuiving?

-kan de eenmanszaak gewoon verder gaan met afschrijven over bestaande investeringen (>450euro)?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52682-vof-naar-eenmanszaak/#findComment-524754
Delen op andere sites

• 0

Jullie willen een beroep doen op de doorschuiffaciliteit tussen ondernemers zodat jouw aandeel in de VOF niet gestaakt wordt, maar voortgezet wordt door vennoot B. Aan de 36 maanden eis is voldaan.

Dat kan, mits jullie daar beiden om verzoeken in jullie IB 2015.

De onderneming wordt door vennoot B voortgezet tegen de boekwaarden zoals die golden op 31-12-2015. Jij krijgt echter een hogere uitkoopsom zodat aangenomen is dat jouw aandeel voor een marktconforme prijs overgegaan is naar hem.

Dat betekent inderdaad dat hij de uitkoopsom als schuld opneemt op zijn balans en dat daardoor zijn eigen vermogen daalt of zelfs negatief wordt.

Je andere vragen:

1. aangezien jouw aandeel in de VOF niet gestaakt wordt (wordt fiscaal doorgeschoven naar en voortgezet door B), geef je ook geen stakingswinst aan;

2. ja, dat is zelfs de bedoeling. De eenmanszaak van B gaat verder met de boekwaarden van de VOF en dus ook de methodiek van afschrijven. B moet er bijvoorbeeld zelfs rekening mee houden dat de eventuele toepassing van de desinvesteringsbijtelling (bij vervreemding van investeringen waarover in de voorgaande vijf jaar investeringsaftrek is genoten) ook door hem geheel overgenomen is.

Ik zou in deze tijden overigens de belastingtelefoon niet bellen voor dit soort zeer specifieke vragen. De eerste lijn zit vol met vragen over eenvoudige IB-zaken. De tweede lijn waarschijnlijk ook.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52682-vof-naar-eenmanszaak/#findComment-524837
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar