• 0

Fout in balans aangifte IB 2014. Wat moet ik doen in aangifte IB 2015?

Hallo. Door een (domme) fout in de boekhouding klopt mijn balans en winstberekening van 2014 niet. Het gaat om een verschil van -197 € (Verlies). Ik heb de berekeningen van 2014 gecorrigeerd, maar nu met aangifte IB 2015 klopt mijn beginbalans niet met de eindbalans in de aangifte IB van 2014. Op verschillende fora lees ik dat deze balans in de aangifte móet kloppen met het voorgaande jaar. Ik lees ook dat je nog een wijziging kan maken zolang een definitieve aanslag niet binnen is. In mijn geval is de definitieve aanslag er al lang. Nergens lees ik wat ik nu nog zou moeten doen en of er gevolgen zijn. Hopelijk kan iemand hierover adviseren. Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

nee dat begrijp je verkeerd.

 

je voert in de ib aangifte van 2015 als beginstand hetzelfde in als de eindstand die je aangegeven hebt in 2014. de gevolgen van de fout in 2014 verwerk je gewoon in 2015. Verschil tussen de eindbalans 2014 en begin balans 2015 in je IB gaat inderdaad problemen geven. dus niet doen.. gewoon de gevolgen van deze kleine fout in 2015 verwerken.

Link naar reactie
  • 1

nee dat begrijp je verkeerd.

 

je voert in de ib aangifte van 2015 als beginstand hetzelfde in als de eindstand die je aangegeven hebt in 2014. de gevolgen van de fout in 2014 verwerk je gewoon in 2015. Verschil tussen de eindbalans 2014 en begin balans 2015 in je IB gaat inderdaad problemen geven. dus niet doen.. gewoon de gevolgen van deze kleine fout in 2015 verwerken.

Ik heb dan weer begrepen (van de belastingdienst zelf) dat je dit soort fouten het beste kunt corrigeren met de aangifte van het volgende jaar. Zolang het maar duidelijk is dat er geen verschil is in de winst/verlies-rekening en waarbij enkele posten binnen de activa en passiva verschuiven omdat ze nu wel goed ingevuld worden.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik begrijp is dat je balans 2014 aangepast binnen je bedrijf nadat je aangifte definitief is geworden. Dat draai je weer terug en je gaat de correctie in 2015 toepassen in je boekhouding. Dan klopt je balans weer over 2014 met je aangifte. In 2015 maak je de correctie over 2014 per 1/01/02015. Als je aantekening maakt in je boekhouding waarom je het doet dan is dit prima te volgen. Een jaar wordt afgesloten en dat betekent niet meer boeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.