• 0

Service abonnement & wat vemelden op algemene voorwaarden/contracten

Beste allen,

 

Ik ben een kleine ondernemer en ik bouw websites. Tot voor kort rekende ik alleen eenmalige kosten voor het opzetten van een website, maar ik wil nu ook (service)abonnementen gaan aanbieden (gezien ik veel support moet doen na oplevering van de website). Ik heb alles al op een rijtje kwa prijzen en diensten, behalve hoe en of ik de voorwaarden van abonnementen in de algemene voorwaarden moet opnemen. Welke zaken zijn dan belangrijk om in de algemene voorwaarden vast te leggen, of is het voldoende als ik een akkoord krijg via de mail van een klant voor een bepaald abonnement.

 

Moet de klant verder iets ondertekenen indien hij aangeeft dat hij graag een bepaald servicepakket wil, of is een schriftelijk akkoord (zonder ondertekening, maar met woordelijke toestemming) voldoende?

 

Wat zijn nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden indien ik in een abonnementsvorm wil werken?

 

Alvast heel erg bedankt voor alle input!

 

[verandering: titel]

Mvg,

Joep

 

 

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel in het kort:

 

Alles wat de 'kernprestaties' betreft (samengevat: wat krijgt de klant en wat betaalt hij ervoor) kan je niet in algemene voorwaarden regelen. Maar ik neem ook aan dat dat niet je bedoeling is om via de AV de klant een onderhoudscontract aan te smeren waar hij zich niet van bewust is.

 

In je offerte moet dus iets staan als

- bouw website conform ontwerp van 20 maart 2016: X euro

- hosting website incl domeinnaam, max dataverkeer Q GByte/maand: Y euro

- onderhoud website, servicepakket A (4 x per jaar): Z euro

 

Overige dingen (zoals betalingstermijn, hoeveel uur per jaar mag de site maximaal in storing staan, na hoeveel uur reageer jij op een storingsmelding, beperking van aansprakelijkheid, etc) kunnen in AV.

 

Een klant hoeft niet apart akkoord te gaan met de AV, als jij zegt dat ze van toepassing zijn dan zijn ze van toepassing, tenzij de klant ze expliciet afwijst.

 

MAAR.... dan moet de klant wel voordat hij het contract aangaat kennis genomen kunnen hebben van de AV, zónder dat de klant daar zelf moeite voor hoeft te doen. Wettelijk heet dat dat je ze 'ter hand moet stellen'.

Dat kan je eenvoudig doen door bij je offerte de AV in pdf mee te sturen (aannemende dat je de offerte per email uitbrengt) en in die offerte te zeggen dat jouw AV van toepassing zijn.

 

Kan met een simpel zinnetje als

"Op alle offertes en overeenkomsten van zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing; deze Algemene Voorwaarden zijn als bijlage bijgesloten." (of zoiets)

 

Ten onrechte denken veel (ook grote) partijen dat een verwijzing naar de AV die ergens op een website te vinden zijn, of bij de KvK gedeponeerd zijn, voldoende is. Dat is slechts in uitzonderingsgevallen het geval, en een dergelijke uitzondering lijkt zich in jouw geval niet voor te doen.

 

Kort door de bocht gezegd is de gedachte erachter: jij wilt de voorwaarden van toepassing verklaren, dus jij moet maar zorgen dat de klant ze bijtijds (vóórdat hij 'ja' zegt) kan doornemen.

 

Óf hij ze ook daadwerkelijk doorneemt is dan niet relevant, hij moet zonder moeite te hoeven doen de gelegenheid hebben om ze door te nemen.

 

Als de overeenkomst eenmaal is gesloten (klant heeft aangegeven dat hij akkoord is, per brief, email, whatsapp of vrijdagavond in het café, maakt niet uit) kan je niet meer alsnog met succes de AV van toepassing verklaren. De klant moet bijtijds kunnen weten waaraan hij begint.

 

Als je al Algemene Voorwaarden hebt kan je die voor de servicepakketten gewoon toevoegen, zolang maar duidelijk is welke bepalingen waar bij horen.

Als je bijvoorbeeld 2 servicepakketten hebt (A en B) kan je eerst je 'gewone' AV bepalingen opnemen, en de bepalingen van de servicepakketen onder eigen kopjes en wellicht een alternatieve nummering van de bepalingen

 

 

Voorwaarden bouw en hosting website

1. bepaling 1

2. bepaling 2

...

 

Servicepakket A

A1. bepaling 1

A2. bepaling 2

...

 

Servicepakket B

B1. bepaling 1

B2. bepaling 2

...

Link naar reactie
  • 0

Ik had reeds een AV opgesteld voor mijn bedrijf (webnexus.nl), maar deze ga ik nu uitbreiden.

Stel jij die voorwaarden zelf op, of laat je dat door een jurist doen of nakijken?

 

Zeker als je doorlopende dienstverlening gaat aanbieden en te maken krijgt met oa beschikbaarheidskwesties en - bijvoorbeeld - datalekken, dan zou ik gebruik maken van ofwel goede branchevoorwaarden (zoals ICT Nederland) of een set eigen voorwaarden die is opgesteld door een ervaren jurist.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik heb ze zelf opgesteld (zie: https://www.webnexus.nl/wp-content/uploads/2015/08/AlgemeneVoorwaardenDef2.pdf) en laten nakijken door een jurist. Dat ga ik na het aanbrengen van mijn wijzigingen weer laten doen. Wat betreft de hosting en domeinnaam kan ik alle verantwoordelijkheden denk ik afschuiven naar de hostingprovider waarbij ik een reseller pakket heb afgesloten. Zou je het onderstaande bijvoorbeeld kunnen opnemen in de AV? :

 

'Onze hosting en domeinregistratie verloopt via ..hosting. Gezien dit een derde partij is, zijn wij niet aansprakelijk voor storingen en eventuele datalekken'

 

 

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
  • 0

'Onze hosting en domeinregistratie verloopt via ..hosting. Gezien dit een derde partij is, zijn wij niet aansprakelijk voor storingen en eventuele datalekken'

Met wie gaat jouw klant een overeenkomst aan? Alleen met jou toch? Dan ben jij ook automatisch verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen voor gebreken van jouw onderaannemers

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, de klant gaat alleen met mij een overeenkomst aan. Daarentegen heb ik geen invloed op eventuele storingen/technische fouten van de hostingprovider bij wie ik (en mijn toekomstige klanten) aangesloten zullen zitten. Het is dus een vorm van overmacht als zij ergens een fout maken, lijkt mij?

 

Hoe kan je zoiets het beste opnemen in de AV? Heel erg bedankt voor je hulp!

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je zoiets het beste opnemen in de AV? Heel erg bedankt voor je hulp!

Van belang is dat jouw voorwaarden zoveel mogelijk aansluiten bij de overeenkomsten (en voorwaarden) die jij met jouw onderaannemers sluit. Dat betekent nog steeds dat jij voor jouw klant de eerst aangesproken partij bent, maar dat je die schade wel 1 op 1 kunt verhalen op de onderaannemer.

Kortom: laat de jurist goed kijken naar die contracten.

 

Houdt er overigens rekening mee dat die aansluiting alleen werkt bij B2B transacties / zakelijke klanten. Bij consumentenkoop - voor zover van toepassing - kun jij de aansprakelijkheidsbeperkingen in de voorwaarden van jouw onderaannemers niet 1 op 1 overnemen, bijvoorbeeld omdat die bepalingen voor consumenten (vermoedelijk) onredelijk bezwarend zijn (z.g.n. grijze en zwarte lijst bepalingen)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Van belang is dat jouw voorwaarden zoveel mogelijk aansluiten bij de overeenkomsten (en voorwaarden) die jij met jouw onderaannemers sluit.

 

Super, dan is dat duidelijk. Dan ga ik even contact opnemen met de hostingprovider over deze kwestie. Nogmaals dank voor je tijd.

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.