• 0

Bedrijfsovername en contractovername zzp / valt zzp onder personeel

Geachte allemaal,

Na bedrijfsovername wat frictie met de zzp'ers die aldaar werkzaamheden verrichten.

Nu is mij bekend dat je werknemers moet overnemen na een bedrijfsovername, maar hoe zit dat met zzp'ers?

Na overname nagenoeg direct begonnen met onderhandelen over nieuwe contracten, maar dat loopt her en der spaak. Kan ik mij dan beroepen op het feit dat ik geen contract met ze heb, omdat de vorige eigenaar dat had?

Een verlengde hiervan: vervallen van rechtswege alle overeenkomsten van opdracht onder de VAR per 1 mei 2016?

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

@fireburner, allereerst welkom op Higherlevel!

Na bedrijfsovername

Wat voor soort overname? Heb je de activiteiten overgenomen, of het bedrijf zelf (bijvoorbeeld BV ). In dat eerste geval hoef je lopende contracten - behoudens personeel - niet voort te zetten, in dat laatste geval wel

wat frictie met de zzp'ers die aldaar werkzaamheden verrichten.
Je hebt na overname frictie met zelfstandigen die daar na overname nog steeds werkzaamheden verrichten? Dan lijkt me dat je die overeenkomsten dus hebt voortgezet / stilzwijgend geaccepteerd?

Nu is mij bekend dat je werknemers moet overnemen na een bedrijfsovername, maar hoe zit dat met zzp'ers?
Lopende contracten (behoudens arbeidsovereenkomsten) neem je niet automatisch over bij overname activiteiten, wel bij overname van een bedrijf/rechtspersoon. Maar als je de activiteiten van de ZZP-ers na overname gewoon hebt voort laten zetten, heb je kennelijk die lopende contracten wel door laten lopen

Na overname nagenoeg direct begonnen met onderhandelen over nieuwe contracten, maar dat loopt her en der spaak. Kan ik mij dan beroepen op het feit dat ik geen contract met ze heb, omdat de vorige eigenaar dat had?
Niet als je ze na overname nog werkzaamheden hebt laten uitvoeren, lijkt me, en - zoals eerder vermeld - is dat alleen relevant bij overname activiteiten, niet bij overname van het bedrijf/rechtspersoon zelf.

Een verlengde hiervan: vervallen van rechtswege alle overeenkomsten van opdracht onder de VAR per 1 mei 2016?

Nee, zeker niet. Het enige dat vervalt is de VAR zelf. Maar ik neem aan dat een goede overeenkomst met een zelfstandige toch wel de mogelijkheid biedt voor ontbinding?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Waar je bij sommige soorten arbeid ook op moeten letten zijn IE-rechten. Als je een informatiseringsbedrijf hebt en je hebt niets anders afgesproken met de ZZP's, dan liggen de auteursrechten van wat zij hebben geprogrammeerd, bij hen.

Het kan zijn dat je wel een overeenkomst hebt over IE-rechten, maar daar geldt hetzelfde voor als wat Norbert hierboven heeft besproken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

• 0

@Norbert Bakker, bedankt voor het hartelijk welkom. Zelf lees ik zo nu en dan artikelen in het forum, echter deze vraag kon ik zelf zo 1,2,3 niet beantwoord krijgen middels een zoektochtje op dit forum en het internet.

Bedrijfsovername in de zin van een activa/passiva-transactie. Dus geen BV (aandelen) of rechtspersoon overgenomen, maar zelf een nieuwe BV gestart met nieuw KvK-nummer, etc..

Ik doe geen uitspraken over of ik de overeenkomsten al dan niet stilzwijgend heb geaccepteerd =]

Alleen dat ik binnen één maand na overname ben begonnen met het aanbieden van nieuwe contracten op naam van de nieuwe BV.

Over de vraag over 1 mei en het eventueel vervallen van de overeenkomst:

In de contracten met de ZZP'ers, staat vermeld dat "in aanmerking nemende dat:.....hij/zij voor de werkzaamheden een geldige VAR-verklaring heeft."

Per 1 mei is de VAR-verklaring niet meer geldig, toch? Betekent dat dan niet dat er ook niet meer wordt voldaan aan bovenstaande en dus reden tot directe ontbinding van het contract?

Er zit sowieso een opzegtermijn in het contract, maar hoopte dat ik daar onderuit zou kunnen. Scheelt een hoop zorgen.

• 0

Over de vraag over 1 mei en het eventueel vervallen van de overeenkomst:

In de contracten met de ZZP'ers, staat vermeld dat "in aanmerking nemende dat:.....hij/zij voor de werkzaamheden een geldige VAR-verklaring heeft."

Per 1 mei is de VAR-verklaring niet meer geldig, toch? Betekent dat dan niet dat er ook niet meer wordt voldaan aan bovenstaande en dus reden tot directe ontbinding van het contract?

Ik ben geen jurist, maar het lijkt me sterk...zeker omdat er een overgangstermijn van een jaar is waarbinnen je als opdrachtgever en opdrachtnemer in nieuwe (model)overeenkomsten moet aantonen dat er geen sprake is van een werkgever-werknemer relatie. Het enkele feit dat de VAR per 01-05-2016 wordt afgeschaft betekent dus niet direct dat er een dringende reden is om de bestaande overeenkomsten te ontbinden.

(Die dringende reden is er eigenlijk alleen als de waarheid nu al geweld wordt aangedaan en er mogelijk nu al sprake is van een fictief dienstverband)

Maar het is zeker een interessant aandachtspunt!

Er zit sowieso een opzegtermijn in het contract, maar hoopte dat ik daar onderuit zou kunnen. Scheelt een hoop zorgen.
Hoewel je er geen uitspraken over wilt doen ( en ik dat respecteer!): je had deze contracten bij een activa/passiva transactie geen van allen ongewijzid hoeven door te zetten, en/of je had aan die voortzetting een termijn kunnen verbinden. Bijvoorbeeld tijdelijk voortzetten voor max. 1 maand en dan ofwel een nieuwe overeenkomst of een exit.

As is verbrande turf, maar dat had gescheeld nu de opzegtermijn in de huidige contracten kennelijk langer is dan 1 maand.

• 0
je had deze contracten bij een activa/passiva transactie geen van allen ongewijzid hoeven door te zetten, en/of je had aan die voortzetting een termijn kunnen verbinden. Bijvoorbeeld tijdelijk voortzetten voor max. 1 maand en dan ofwel een nieuwe overeenkomst of een exit.

As is verbrande turf, maar dat had gescheeld nu de opzegtermijn in de huidige contracten kennelijk langer is dan 1 maand.

Prachtig verwoord en waarschijnlijk een goede les voor anderen.

Bedankt voor de goede zorg.

• 0

Prachtig verwoord en waarschijnlijk een goede les voor anderen.

Bedankt voor de goede zorg.

Jij bedankt voor je professionele en zeer sportieve reactie! Inderdaad vervelend voor jou, maar hopelijk een goede les voor toekomstige lezers. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht...

(Het komt nog wel eens voor dat een onprettige boodschap minder goed valt, namelijk)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar