• 0

Ik ben een luie ZZP-er als het op mijn oudedagsvoorziening aankomt.

Al jaren heb ik niks aan pensioenafdracht gedaan, maar wel flink gespaard en wat belegd.

Nu wil ik toch ook op de "klassieke manier" aan pensioenopbouw gaan doen.

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht een stuk van mijn winst (zeg over de afgelopen 7 jaar) te verlagen door nu maximaal bij een pensioenverzekeraar / lijfrenteverzekering o.i.d. in te leggen?

Het klinkt als iets wat zou moeten kunnen.

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52700-retroactief-pensioen-afdracht-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht een stuk van mijn winst (zeg over de afgelopen 7 jaar) te verlagen door nu maximaal bij een pensioenverzekeraar / lijfrenteverzekering o.i.d. in te leggen?

Nee.

Het klinkt als iets wat zou moeten kunnen.
Naar jouw mening wellicht :), maar niet volgens de Wet op de Inkomstenbelasting

Wat je wél kunt doen is je lijfrente inhaalruimte van max 7 jaar benutten om de belastingheffing van het huidige jaar flink te drukken.

En uiteraard jammer dat je je 7 jaar geleden niet even hebt laten informeren over - bijvoorbeeld - de FOR. Die was in deze situatie (waarin je gaat afstorten) ideaal geweest om je winst te drukken. Maar dat krijg je niet meer gecorrigeerd voor jaren waarvan de aanslag al definitief is. 2015 lukt nog wel.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Bedankt voor je reactie!

Aan de FOR heeft mijn accountant gelukkig wel gedacht. Ook moet ik dat geld nog steeds ergens in stoppen, maar dat stukje is wel gedekt.

Jammer dat het dus niet kan. Dan zal ik dat nu alsnog moeten gaan doen.

Mijn aangifte 2014 is nog steeds niet ingediend. Ik kan het me niet voorstellen, maar zou het mogelijk zijn NU in te leggen en dat over 2014 in de aangifte verwerken?

Wederom bedankt!

• 0

Aan de FOR heeft mijn accountant gelukkig wel gedacht.

Eh... als je al die jaren FOR hebt gedoteerd is er toch niets aan de hand? Dan heb je je winst immers al gedrukt; het enige dat dan kan (niet per sé moet) gebeuren is de FOR afstorten in een lijfrente.

Ook moet ik dat geld nog steeds ergens in stoppen
Dat doe je nu juist in een (bancaire) lijfrente ;)

maar zou het mogelijk zijn NU in te leggen en dat over 2014 in de aangifte verwerken?
Is er in de aangifte van 2014 al een FOR dotatie gedaan? Dan is er niets aan de hand. Je kunt de FOR op ieder willekeurig moment omzetten in een lijfrente maar dat heeft dan geen extra gevolgen voor de winstbelasting van dat jaar: het enige dat het doet is de FOR af laten nemen.

(*)= de FOR dotatie zelf verlaagt niet alleen de belastbare winst , maar ook de MKB winstvrijstelling

Lang verhaal kort: het lijkt er op alsof je de samenhang tussen FOR en lijfrente nog niet helemaal scherp hebt. Een oudedagsreserve is eigenlijk een reservering voor iets dat je op enig moment later in een lijfrente gaat stoppen.

Hoewel je in theorie privé nog jaarruimte of inhaalruimte zou kunnen overhouden, verlaagt de FOR dotatie de mogelijkheid tot het opvoeren van lijfrentepremies als particulier

Wat wel kan en mag, is als ondernemer FOR omzetten naar lijfrente. Dat mag op ieder moment en is alleen beperkt tot de totale waarde van de oudedagsreserve. Maar dat omzetten, drukt dus niet extra de winst: dat is al gebeurd bij het opvoeren van de FOR immers.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar