• 0

Ik ben een luie ZZP-er als het op mijn oudedagsvoorziening aankomt.

Al jaren heb ik niks aan pensioenafdracht gedaan, maar wel flink gespaard en wat belegd.

Nu wil ik toch ook op de "klassieke manier" aan pensioenopbouw gaan doen.

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht een stuk van mijn winst (zeg over de afgelopen 7 jaar) te verlagen door nu maximaal bij een pensioenverzekeraar / lijfrenteverzekering o.i.d. in te leggen?

Het klinkt als iets wat zou moeten kunnen.

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52700-retroactief-pensioen-afdracht-doen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht een stuk van mijn winst (zeg over de afgelopen 7 jaar) te verlagen door nu maximaal bij een pensioenverzekeraar / lijfrenteverzekering o.i.d. in te leggen?

Nee.

Het klinkt als iets wat zou moeten kunnen.
Naar jouw mening wellicht :), maar niet volgens de Wet op de Inkomstenbelasting

Wat je wél kunt doen is je lijfrente inhaalruimte van max 7 jaar benutten om de belastingheffing van het huidige jaar flink te drukken.

En uiteraard jammer dat je je 7 jaar geleden niet even hebt laten informeren over - bijvoorbeeld - de FOR. Die was in deze situatie (waarin je gaat afstorten) ideaal geweest om je winst te drukken. Maar dat krijg je niet meer gecorrigeerd voor jaren waarvan de aanslag al definitief is. 2015 lukt nog wel.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Bedankt voor je reactie!

Aan de FOR heeft mijn accountant gelukkig wel gedacht. Ook moet ik dat geld nog steeds ergens in stoppen, maar dat stukje is wel gedekt.

Jammer dat het dus niet kan. Dan zal ik dat nu alsnog moeten gaan doen.

Mijn aangifte 2014 is nog steeds niet ingediend. Ik kan het me niet voorstellen, maar zou het mogelijk zijn NU in te leggen en dat over 2014 in de aangifte verwerken?

Wederom bedankt!

• 0