• 0

Agio uitkeren, BV stopt.

Voor het tussentijds uitkeren van agio zou ik langs de notaris moeten voor bonusaandelen ten laste van de agio. Maar volgens mij als ik nu zou stoppen met de BV, hoef ik niet langs de notaris om die (onbelast) agio uitgekeerd te kunnen krijgen?

Ik las dat er een uitspraak was waarbij iemand die tussentijds uitkeerde iets in de verkeerde volgorde deed en daardoor alsnog belast werd, volgens mij is hier geen sprake van bij het stoppen van de BV?

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik las dat er een uitspraak was waarbij iemand die tussentijds uitkeerde iets in de verkeerde volgorde deed en daardoor alsnog belast werd, volgens mij is hier geen sprake van bij het stoppen van de BV?

Je doelt ongetwijfeld op het HR Arrest d.d. 12-09-2008 waarin NLG 3 miljoen aan gestort Agio was terugbetaald zonder eerst omgezet te zijn in nominaal aandelenkapitaal... met als gevolg dat deze terugbetaling belast aanmerkelijk belang uitkering DGA werd en bleef?

 

volgens mij is hier geen sprake van bij het stoppen van de BV?

Ik durf het je niet te zeggen, maar het stoppen van een BV heeft al genoeg eigen dynamiek en verplichte stappen.... ik zou het staken van een BV daarom altijd afstemmen met een goede boekhouder of fiscalist.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: ook al zou de uitkering van het agio wel belast zijn, dan valt dat weer weg tegen een verder lagere opbrengst bij de liquidatie, en aangezien alles in hetzelfde jaar plaatsvindt is het voor de inkomstenbelasting uiteindelijk neutraal. (Misschien wel een ''tijdelijk'' effect i.v.m. dividendbelasting.) Of denk ik nu te simpel?

 

(Maar het advies uit Norberts slotzin is sowieso verstandig.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het om agio gaat dat ontstaan is bij een inbreng in de BV. Agio wordt als hoofdregel gezien als storting op aandelen. Teruggaaf van wat op aandelen is gestort is in de hoofdregel belast. Daarop is een uitzondering, waar voorwaarden aan gesteld zijn:

- de teruggaaf van agio is onbelast als de teruggave niet hoger is dan de verkrijgingsprijs

- de AvA moet een besluit tot teruggave nemen, de aandelen aanwijzen en de uitvoering gelasten;

- dat vereist een statutenwijziging. En omdat agio niet in de statuten voorkomt moet agio eerst omgezet worden in aandelenkapitaal via agiobonusaandelen.

 

Uit niets blijkt mij dat deze stappen genegeerd kunnen worden bij liquidatie van de BV. Immers, dan liquideer je een BV met daarin agio (niet zijnde aandelen) en treedt de hoofdregel op: belaste teruggaaf van kapitaal.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je stopt met de bv, als in ontbinding en vereffening, ook wel liquidatie, dan krijg je te maken met een eindafrekening in box 2: belast is alles wat eruit komt verminderd met de verkrijgingsprijs van het aanmerkelijk belang. Ongeacht of je er nu gestort kapitaal, besmet of zuiver agio of winstreserves uit haalt.

 

Voor de dividendbelasting maakt het wel verschil, maar dat is uiteindelijk slechts een voorheffing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.