• 0

Fiscale vragen eenmanszaken mbt sluiten bedrijf?

Goedenavond,

 

Ik zou graag wat info willen hebben over vragen.

 

1 vraag over de eenmanszaak van mij.

2 over de eenmanszaak van mijn vrouw.

 

1.

In november 2015 ben ik begonnen als zzp'er in de IT branche. Direct kreeg ik een leuke opdracht t/m februari 2016. Omdat de opdracht in februari dit jaar afliep en ik midden februari nog niks anders had voor mijn zzp activiteiten heb ik ook om me heen gekeken voor een baan in loondienst, er moet immers brood op de plank komen.

Gelukkig heb ik een baan gevonden en kan ik 1 april beginnen.

Helaas dus niet meer als zzp'er. Ik heb me daarom weer uitgeschreven.

Waar ik nu mee zit is, ik heb wel MKB winstvrijstelling als aftrekpost gekregen van de belastingdienst bij mijn winstaangifte 2015. Ook heb ik wel diverse kosten opgevoerd zoals telefoonkosten, kantoorkosten en van mijn omzet afgetrokken. Ook was ik BTW plichtig.

Gaat dit wel goed, en heb ik recht op kostenaftrek van de omzet en MKB winstvrijstelling? Met andere woorden mocht ik mezelf wel als ondernemer aanmerken.

In mijn ogen wel, heb namelijk geprobeerd iets als ondernemer op te zetten, heb een aansprakelijkheidsverzekering, heb geïnvesteerd in een laptop en heb een website. Maar denkt de belastingdienst daar ook zo over?

 

2. Mijn vrouw werkt al 3 jaar als zzp'er en haalt haar inkomsten uit AWBZ. Eind 2015 is ze samen met 4 anderen een BV begonnen, ook in de thuiszorg. Nu is ze van plan haar eenmanszaak te gaan staken. Vanaf 2016 doet ze er eigenlijk niks meer mee en staat ze op de loonlijst van de BV. Nu zegt de accountant van de BV dat ze per 31-12-2015 haar eenmanszaak moet staken. Dit betekent dat er een FOR vrijkomt van € 10000. Dat moet in 2015 bij haar inkomen opgeteld worden. Haar inkomsten waren toen € 75000 + € 10000 is € 85000 - ondernemersaftrek en MKB is haar verzamelinkomen +/- € 70000.

Na haar verhaal te hebben aangehoord ben ik zelf ook eens gaan zoeken op het internet. Ik kwam tot de volgende conclusie die ik graag met jullie wil bespreken voordat ik het voorleg aan haar accountant;

In mijn ogen kan ze beter pas per 31-12-2016 staken. Dan komt er € 10000 vrij uit haar eenmanszaak ( inkomsten is namelijk € 0) + haar DGA loon, € 42000 is € 52000. ( heb de stakingsaftrek nog niet meegeteld)

Er zit dus een voordeel van +/- 18000 als ze per 31-12-2016 staakt. Ze doet dus feitelijk niks meer met haar eenmanszaak in 2016, maar kan natuurlijk wel onder de noemer van; als de BV minder loopt ga ik door met mijn eenmanszaak, door met haar eenmanszaak.

Maar nu de vraag, net als bij mij, hoe kijkt de belastingdienst hier naar?

 

Ik ben zeer benieuwd naar mijn bevindingen. Mocht ik gelijk hebben kan ik altijd nog een fiscalist worden J

 

Vriendelijke groet van Jan de Braam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jan

 

Welkom op HL.

 

Eerst jouw vragen:

 

Of jij in 20/20 hindsight als ondernemer gezien zal worden voor deze ene klus is de vraag. En het antwoord is: misschien wel en misschien niet. In elk geval is er winst gemaakt, dus daar ligt het niet aan. Maar je zou ook kunnen denken dat er wel erg weinig om handen is om te spreken van een onderneming. 1 Poging gedaan en 1 opdracht gehaald. 4 maanden actief en toen weer gestopt. Het lijkt er niet op dat je een duurzame organisatie van kapitaal en/of arbeid hebt weten op te zetten.

 

Je minst grote zorg is dat je niet als ondernemer gezien wordt maar dat je inkomsten (na aftrek van kosten) gezien worden als resultaat uit overige werkzaamheden. Enige verschil: geen MKB-winstvrijstelling.

 

Je grootste zorg is dat er geen sprake was van enige zelfstandigheid en dat je wellicht in loondienst was van je opdrachtgever. Kun je aangeven in hoeverre jouw werkzaamheden waren aan te merken als "onder gezagsverhouding tot de opdrachtgever"?

 

Dan die van je vrouw:

 

Wanneer een eenmanszaak gestaakt wordt, is niet per se afhankelijk van de uitschrijfdatum KvK. De feitelijke gedragingen (of nalaten te handelen) van de ondernemer bepalen of en wanneer er sprake is van staking.

 

Het kan dus best wel gunstiger lijken om te staken per eind 2016 via uitschrijving KvK, maar dat wil niet zeggen dat de fiscus daarin zonder meer mee gaat. Temeer daar zij per eind 2015 al via een BV werkte.

 

Als zij in 2016 via de eenmanszaak niets meer doet dan ligt staking per eind 2015 voor de hand. En ga dit aub niet trachten op te lossen via facturen van haar eenmanszaak aan de BV! Daar prikt de fiscus wel doorheen.

 

Belangrijker is de vraag of zij via haar eenmanszaak in 2016 toch nog omzet kan behalen zodat de staking inderdaad op objectieve gronden in 2016 plaats heeft.

 

Overleg met jullie accountant is op deze punten essentieel. Vraag hem/haar ook naar een fiscalist ter ondersteuning.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ten eerste bedankt voor je antwoord.

Wat betreft mijn eenmanszaak:

- je vraagt naar de gezagsverhouding; in onze branche wordt deze vraag vaker gesteld. De meningen zijn hier erg over verdeeld. Staat ook genoeg over op het internet. Kort gezegd, ik kon niemand sturen wanneer ik ziek ben, ik bepaalde wel zelf het uurtarief natuurlijk wel in overleg, het werk wat ik doe is meestal op projectbasis en zijn meestal allemaal zzp'ers.

De oud collega's op dit project zijn dan ook allemaal zzp'ers die telkens een andere opdrachtgever hebben. Tot hoever kun je dan spreken van een gezagsverhouding?

 

Hoe groot is een kans op een boekencontrole überhaupt?

 

Mijn vrouw:

- De kans is aanwezig dat ze in 2016 nog wel enkele klussen voor haar eenmanszaak gaat doen.

Dit zal dan zijn in de maand mei en juni. Wordt dan de stakingsdatum eind juni mocht dit doorgaan, en is er dan sprake van een gebroken boekjaar of staken 31-12-2016.

Conclusie, komt de for dan alsnog vrij in 2016?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschuiven van 10.000 for van het ene jaar naar het andere jaar kan natuurlijk nooit een belastingvoordeel van 18.000 opleveren. In jouw berekening vergelijk je bedragen met elkaar die je niet moet vergelijken. Het zal misschien wel een tariefvoordeel opleveren (52% in 2015 en 40,4% in 2016).

 

Wat betreft jouw eenmanszaak. Er kan wat discussie over komen. Ik verwacht niet dat de belastingdienst heel veel aandacht gaat besteden aan een paar maanden omzet. De kans op een controle lijkt me dus klein maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon als ondernemer aangifte doen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anouk,

 

Ik bedoel ook geen harde euro's maar haar inkomen waarover de belasting betaald moet worden.

Nu rest nog de vraag, wanneer ze in 2016 haar laatste klussen doet voor de eenmanszaak komt de for dan in 2016 vrij en wat is dan haar datum van staken.

31-12-2016 of bijv 25-06-2016 als dit de laatste datum is dat ze werkt voor de eenmanszaak.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anouk,

 

Ik bedoel ook geen harde euro's maar haar inkomen waarover de belasting betaald moet worden.

 

 

Dan klopt de berekening al helemaal niet. Je betaald of in 2015 belasting over die 10.000 of in 2016 belasting over die 10.000. Daar zit geen 18.000 verschil in.

 

Stel for in 2015 dan betaal je totaal in 2 jaar belasting over 108.840 (ook zonder stakingsaftrek gerekend met de cijfers die je gegeven hebt en nog niet de inkomsten uit onderneming van 2016 meegenomen).

2015:

(75.000 +10.000 - 7280) -14%= 66.840

2016:

42000

2015+2016= 66.840+42000= 108.840

 

Stel for in 2016 dan betaal je ook belasting over 108.840:

2015:

(75000 - 7280) -14%= 58.240

2016:

42000 + (10.000 - 14%) = 50.600

2015+2016 = 58.240+ 50.600 = 108.840

 

Voor het bedrag waarover je belasting betaald maakt het dus niet uit. Wel zal ze zoals gezegd misschien een lager tarief betalen in 2016. Maar uiteindelijk gaat het er gewoon om of ze in 2016 nog een ondernemer gaat zijn. Zo ja dan staken in 2016. Zo nee dan staken in 2015.

 

Als ze zich vanaf 25-06-16 niet meer als ondernemer gaat gedragen dan is dat de stakingsdatum.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.