loading
Ga naar inhoud
Android212
Verberg

Inkomsten uit Amerikaanse website

vraag

Dag Allemaal,

 

Ik heb mezelf maar aangemeld op dit forum om een beetje duidelijkheid te krijgen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

Situatieschets:

 

Samen met een partner in Amerika run ik een tweetal websites. Alles staat momenteel op mijn naam, maar mondeling is afgesproken dat we beiden voor de helft eigenaar zijn. Er is hier geen schriftelijke overeenkomst van.

 

De websites maken in feite reclame voor bepaalde diensten. We schrijven teksten die vervolgens hoog in de zoekmachines eindigen. Bezoekers vinden ons via Google en lezen de artikelen, waarna een klein deel op een link klinkt en zich ergens aanmeldt.

 

Diezelfde bezoekers nemen vervolgens een dienst af bij een andere site waar zij zich registreren. De sites die wij promoten bevinden zich allemaal op Amerikaans grondgebied. Wij ontvangen vervolgens een percentage over iedere uitgegeven euro in de vorm van commissie van die sites, ook wel bekend als affiliate marketing.

 

Iedere maand ontvang ik keurig van hun een betaling, waarna ik de helft overmaak naar mijn Amerikaanse partner. Ik begon als freelancer met ander werk (leverde niet veel op), maar richt me momenteel full time op deze sites.

 

Ik sta niet geregistreerd als ondernemer, maar draag elk jaar als particulier inkomstenbelasting af op basis van resultaat overige werkzaamheden.

 

Nou heb ik vragen met betrekking tot aftrekposten (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, arbeidskorting etc.)

 

1) Moet ik geregistreerd staan als ondernemer om voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen?

 

2) Klopt het dat indien geregistreerd, ik geen btw hoeft te betalen over de commissie die ik ontvang van Amerikaanse bedrijven gezien het een niet-EU land betreft?

 

3) De bedragen die ik maandelijks stuur aan mijn partner kan ik gewoon opgeven als aftrekposten, nietwaar?

 

 

Situatieschets II

 

We wensen niet eeuwig met deze sites door te gaan. We hebben ze meer opgezet om uit de schulden te komen. In een paar maanden tijd hopen we de website te kunnen verkopen voor een aanzienlijke winst.

 

Bij de verkoop zal een beroep gedaan worden op escrow.com en de koper zal zeer waarschijnlijk Amerikaans zijn. De verkoop kan zo worden ingedeeld dat de helft naar mijn rekening wordt overgemaakt en de helft naar mijn Amerikaanse partner.

 

Aangezien ik niet van verrassingen houd, vroeg ik me af hoe het zit met eventuele BTW?

 

1) De koper is een Amerikaans bedrijf en mijn partner heeft 50% eigendom. Ben ik verplicht BTW te rekenen over de verkoop van de sites en alle gelieerde social media? Zo ja, hoe doe ik dat dan precies met zo een ingewikkelde instructie. In feite wordt het hele gebeuren verkocht en zit ik zonder inkomen als dat gebeurt is.

 

Aangezien het dan waarschijnlijk om een fors bedrag gaat, wil ik niet voor de verrassing staan dat ik uit eigen zak zo maar een paar duizend aan btw moet betalen achteraf.

 

Zijn er enige experts hier die in de Affiliate marketing zitten en ervaring hebben in zulke ingewikkelde instructies?

 

Ik kijk alvast uit naar jullie feedback.

 

Alvast bedankt!

 

[Mod edit: titel verduidelijkt nav modmelding]

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Onderzoek eens of Stripe Atlas van nut kan zijn. Dat is een platform om vanuit de hele wereld een Amerikaanse onderneming op te zetten.

 

Bedankt voor de reactie, maar onze sector valt helaas niet in de ondersteunde sectoren.

 

Is er dan niemand die zich in deze situatie bevindt? Voor de duidelijkheid, Ik ben zelf woonachtig in NL, alleen de website wordt gehost in Amerika and de sites die wij promoten zijn ook allen afkomstig uit de VS.

 

Als ik het zo bekijk op de site van de belastingdienst, dan klinkt het financieel aantrekkelijk om tot inschrijving over te gaan bij de KVK en als ondernemer aangemerkt te worden.

 

Alleen vat ik de verplichtingen m.b.t. BTW totaal niet. Zo ontvang ik nooit een factuur van deze Amerikaanse bedrijven, en zijn de betalingen puur commissie.

 

En bij het verkopen van een website, begrijp ik het nog minder. Ik heb 50% belang, stel de site wordt verkocht aan een Amerikaans bedrijf/persoon?

 

Moet ik dan BTW rekenen? 21% over dat bedrag aangezien de site op mijn naam staat?

 

Voor zover ik begrijp is BTW niet van toepassing in Amerika.

 

Ik heb ondertussen talloze forums en zelfs de site van de Belastingdienst doorgespitst en ik word er allemaal niet echt wijzer van.

 

Het kan toch niet zo zijn dat in dit digitale tijdperk er maar ook amper een woord over affiliate marketing staat op hun site.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het kan toch niet zo zijn dat in dit digitale tijdperk er maar ook amper een woord over affiliate marketing staat op hun site.

1) de belastingdienst heeft een speciale pagina voor (internationale) internetondernemers

2) jouw vragen zijn eenvoudig te beantwoorden door iedere goede boekhouder of fiscalist.

 

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aangezien het dan waarschijnlijk om een fors bedrag gaat, wil ik niet voor de verrassing staan dat ik uit eigen zak zo maar een paar duizend aan btw moet betalen achteraf.

 

Je vraag is veelomvattend en complex maar je informatie is niet toereikend om hier op een forum goed antwoord op te geven. Ik geef je de raad om te investeren in een goede fiscalist. Die kan je niet alleen reactief antwoord geven, maar je mogelijk ook pro-actief in een richting sturen die veel beter uitpakt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Samen met een partner in Amerika run ik een tweetal websites. Alles staat momenteel op mijn naam, maar mondeling is afgesproken dat we beiden voor de helft eigenaar zijn. Er is hier geen schriftelijke overeenkomst van.

In dat geval zal de overeenkomst hooguit blijken uit je daadwerkelijke handelen (door bijvoorbeeld geld over te maken met een duidelijke omschrijving). Eigenlijk is er dus sprake van een soort grensoverschreidende personenvennootschap (VOF). Maar als alles op jouw naam staat, dan kan het juridisch lastig af te dwingen te zijn (Want wat zou de basis van een claim zijn zonder duidelijke overeenkomst of eigendomsverdeling?). Ook kan het lastig worden met betrekking tot het toepasselijk recht (Want welke rechtbank moet je dan hebben? Eentje in Nederland? Of eentje in een Amerikaanse staat?)

 

Wij ontvangen vervolgens een percentage over iedere uitgegeven euro in de vorm van commissie van die sites, ook wel bekend als affiliate marketing.

Hierbij moet je je goed realiseren wie de aanbieder van de dienst is. Ook die partner van je.

 

Veel mensen zien affiliate marketing een beetje als een loondienstbetrekking. Ze doen iets (werken/adverteren) en krijgen daar automatisch geld voor (loon/commissie). Als 'resultaatgenieter' betekent dit éigenlijk dat jij een dienst levert, daar vervolgens een factuur voor verstuurt - al dan niet met btw - en dat je vervolgens die factuur betaald krijgt.

 

Datzelfde geldt voor je partner. In feite biedt hij (blijkbaar) zijn diensten aan jou aan. Daarvoor zou hij eigenlijk een factuur naar jou moeten sturen ter hoogte van de helft van de factuur die jij naar de adverteerder hebt gestuurd. En jij betaalt vervolgens weer zijn factuur. Dan is het in ieder geval helder wie wat voor welk bedrag doet. En het staat op papier.

 

Het probleem is momenteel dat jullie waarschijnlijk geen enkele factuur maken, laat staan er eentje sturen. Terwijl er tegelijkertijd alleen een beetje met geld wordt geschoven. En dat was dan waarschijnlijk weer omdat het tot op heden in de hobbyfase verkeerde. Het handigste is gewoon iets zwart op wit zetten, als je nu al weet dat het serieuzere vormen aan begint te nemen.

 

Ik begon als freelancer met ander werk (leverde niet veel op), maar richt me momenteel full time op deze sites.

Als je er inmiddels fulltime mee bezig bent, dan kan ik me bijna niet meer voorstellen dat je géén ondernemer voor de omzetbelasting bent. Of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, is een ander verhaal. Het kan dus best zijn dat je omzet dus wel belast moet zijn met btw, maar dat je je winst gewoon moet blijven opgeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

Nou heb ik vragen met betrekking tot aftrekposten (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, arbeidskorting etc.)

1) Moet ik geregistreerd staan als ondernemer om voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen?

Voor de arbeidskorting hoef je helemaal nergens voor geregistreerd te staan. Die kan iedereen krijgen met inkomen uit arbeid.

 

Als je geregistreerd staat als ondernemer voor de omzetbelasting, heb je daar bovenop recht op de kleineondernemersregeling.

 

Als je geregistreerd staat als ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar niet 1.225 uur per kalenderjaar onderneemt, dan heb je daar bovenop recht op de Mkb-winstvrijstelling.

 

Pas als je meer dan 1.225 uur per kalenderjaar onderneemt, kom je in aanmerking voor de ondernemersaftrek (en andere speeltjes)

 

2) Klopt het dat indien geregistreerd, ik geen btw hoeft te betalen over de commissie die ik ontvang van Amerikaanse bedrijven gezien het een niet-EU land betreft?

Je moet het zo zien: die commissie is eigenlijk omzet die jij in rekening brengt. En bij leveringen buiten de EU, geldt in beginsel de btw van dat land waar je aan levert. Er zit sowieso geen Nederlandse btw op en je hoeft die omzet ook niet te vermelden in je btw-aangifte. Meestal is overigens die buitenlandse btw momenteel ook nihil, al gok ik dat er de komende jaren nog wel verandering in gaat komen.

 

3) De bedragen die ik maandelijks stuur aan mijn partner kan ik gewoon opgeven als aftrekposten, nietwaar?

Eigenlijk moet die partner een factuur sturen aan jou. Hij levert namelijk diensten aan jou. Dat betekent dus waarschijnlijk ook zonder btw/omzetbelasting/sales tax, omdat voor hem ongeveer hetzelfde geldt als voor jou. Maar vervolgens zijn die kosten dan inderdaad kosten - en drukken die jouw winst (resultaat). Voor hem is dat dan opbrengst, die hij zelf moet zien te verwerken in z'n eigen aangifte Income Tax.

 

Bij de verkoop zal een beroep gedaan worden op escrow.com en de koper zal zeer waarschijnlijk Amerikaans zijn. De verkoop kan zo worden ingedeeld dat de helft naar mijn rekening wordt overgemaakt en de helft naar mijn Amerikaanse partner.

Ook hier zou ik enigszins voorzichtig mee zijn. De website staat namelijk op jouw naam. In theorie zou de hele verkoopwaarde dan winst zijn voor jou - en dus niet alleen dat deel dat jij toevallig op je rekening krijgt gestort. Als je dus een deel naar je partner wilt sluizen, zou ik hem hiervoor ook een factuur laten sturen. Door domweg geld over te boeken is niet duidelijk wat de grondslag van die overboeking is. Is het betaling van een dienst, een levering van een goed, een gift?

 

Ook hier geldt dan hetzelfde voor de btw. De dienst is belast in Nederland, waarbij je partner de btw naar jou verlegt. Dat betekent feitelijk dat er geen btw op de factuur van hem staat, maar dat je het wel moet aangeven. In je btw-aangifte wordt automatisch 21% btw berekend, maar die mag je tegelijkertijd ook weer als voorheffing aftrekken.

 

1) De koper is een Amerikaans bedrijf en mijn partner heeft 50% eigendom.

En dat laatste is dus nog maar even de vraag.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat een fiscalist idd uitkomst kan bieden. Maar waar vind ik een boekhouder die gespecialiseerd in de discipline affiliate marketing? En hoeveel brengen ze gemiddeld in rekening? Door mijn hoge schulden wil alles wel betaalbaar houden. Alleen heb ik zo het idee dat dit zodanig complex is, dat niet iedere boekhouder er raad mee zal weten.

 

Samen met een partner in Amerika run ik een tweetal websites. Alles staat momenteel op mijn naam, maar mondeling is afgesproken dat we beiden voor de helft eigenaar zijn. Er is hier geen schriftelijke overeenkomst van.

In dat geval zal de overeenkomst hooguit blijken uit je daadwerkelijke handelen (door bijvoorbeeld geld over te maken met een duidelijke omschrijving). Eigenlijk is er dus sprake van een soort grensoverschreidende personenvennootschap (VOF). Maar als alles op jouw naam staat, dan kan het juridisch lastig af te dwingen te zijn (Want wat zou de basis van een claim zijn zonder duidelijke overeenkomst of eigendomsverdeling?). Ook kan het lastig worden met betrekking tot het toepasselijk recht (Want welke rechtbank moet je dan hebben? Eentje in Nederland? Of eentje in een Amerikaanse staat?)

 

Precies! Het is een digitale joint-venture bij wijze van spreken. Zijn inbreng is echter zeer beperkt mede door zijn psychische stoornis en luiheid. Hij draagt bij door teksten te schrijven, social media bij te houden en andere werkzaamheden.

 

Ik heb echter totaal niet tevreden met zijn inbreng en zijn professionaliteit laat veel te wensen over. De rolverdeling en bijdrage is nu misschien 70%/30% mede door onkunde. Het belang van het contractueel vastleggen voor mij, zie ik dan ook momenteel nog niet aangezien er ook een zekere vertrouwensbreuk is. Daarbij zou ik de regie een beetje uit handen geven en kan dit door hem gezien worden als middel om helemaal niets te doen.

 

Het meeste werk doe ik zelf en er is een groot verschil in expertise op gebied van SEO en inzet. Alle belangrijke beslissingen worden door mijzelf genomen.

 

In feite komt het er op neer dat ik dit project zo snel mogelijk tot volwassenheid wil brengen en de website wil verkopen. Hem de helft wil uitkeren en verder kan met mijn eigen ding aangezien ik mij continu stoor aan zijn onprofessionele houding, en diezelfde toewijding niet bij hem kan terugvinden.

 

Qua juridische verantwoordelijk wil ik die best zelf opnemen. Het enige wat we doen is bepaalde diensten promoten. Ik zie daarom niet zo gauw wat er fout kan gaan.

 

Dus wellicht is het een idee om hem in deze constructie meer als werknemer in plaats van partner te zien? Zou dat dit geheel een stuk gemakkelijker maken?

 

Wij ontvangen vervolgens een percentage over iedere uitgegeven euro in de vorm van commissie van die sites, ook wel bekend als affiliate marketing.

Hierbij moet je je goed realiseren wie de aanbieder van de dienst is. Ook die partner van je.

 

Veel mensen zien affiliate marketing een beetje als een loondienstbetrekking. Ze doen iets (werken/adverteren) en krijgen daar automatisch geld voor (loon/commissie). Als 'resultaatgenieter' betekent dit éigenlijk dat jij een dienst levert, daar vervolgens een factuur voor verstuurt - al dan niet met btw - en dat je vervolgens die factuur betaald krijgt.

 

Datzelfde geldt voor je partner. In feite biedt hij (blijkbaar) zijn diensten aan jou aan. Daarvoor zou hij eigenlijk een factuur naar jou moeten sturen ter hoogte van de helft van de factuur die jij naar de adverteerder hebt gestuurd. En jij betaalt vervolgens weer zijn factuur. Dan is het in ieder geval helder wie wat voor welk bedrag doet. En het staat op papier.

 

Het probleem is momenteel dat jullie waarschijnlijk geen enkele factuur maken, laat staan er eentje sturen. Terwijl er tegelijkertijd alleen een beetje met geld wordt geschoven. En dat was dan waarschijnlijk weer omdat het tot op heden in de hobbyfase verkeerde. Het handigste is gewoon iets zwart op wit zetten, als je nu al weet dat het serieuzere vormen aan begint te nemen.

 

Geen facturen van Bedrijf:

Het Amerikaanse bedrijf dat mij uitbetaalt indien er een bepaald minimum behaald is, stuurt mij geen factuur. Het enige dat ik van hun ontvang is een mail, dat het geld gestort is op een eWallet. Zie afbeelding in bijlage.

 

Daarnaast heb ik een volledig statistieken overzicht tot mijn beschikking waarin keurig staat vermeld hoeveel commissie er verdiend is.

 

Ik kan hun ook geen factuur sturen, aangezien ik niet weet wat er in de toekomst binnenkomt. Inkomsten zodra het minimum behaald is, worden pas 3 weken later uitbetaald in verband met mogelijke chargebacks/refunds.

 

Hoe kan ik dit oplossen dat het op een goede manier in mijn administratie terecht komt? Of is dit voldoende samen met een uitdraai van transacties in de eWallet?

 

Betalingen naar partner(werknemer)

Tot nu toe heb ik meerdere betalingen verricht en het klopt dat daar geen facturen van zijn. Ik heb een tijdje betalingen verricht via Western Union (digitaal en via agentschap) naar zijn moeder (hij had geen ID-kaart, noch een bankrekening en leeft een geïsoleerd bestaan).

 

Hiervan heb ik de digitale uitdraai en bonnen nog. Ik kon bij de transacties via de agentschap niet aangeven wat het doel van de transactie was. Alleen via de digitale manier kon ik nog wel aangeven dat het een zakelijke transactie was.

 

Nadat hij zijn ID-kaart had, heb ik hem ook regelmatig betalingen verstuurt via PayPal. Hierbij heb ik aangegeven dat het een zakelijke transactie betreft en iets vermeld als omschrijving maar dat is niet meer terug te vinden @ omschrijving.

 

Als ik kijk naar uitdraai, dan zie ik daar alleen een internetsite staan dat geassocieerd is met het e-mailadres omdat het waarschijnlijk om een zakelijke PayPal account gaat van hem. Er staan dus geen gegevens van hem op, geen naam, adres of iets dergelijks.

 

In totaal is inmiddels meer dan $5.000 verstuurd. Ik heb dus in feite wel alle uitdraaien, maar een omschrijving ontbreekt. Bovendien kan ik de betalingen ook motiveren via een uitdraai van Skype-gesprekken.

 

Hoe kan ik dit met terugwerkende kracht alsnog goed aanpakken? De bedragen beginnen namelijk wat groter te worden. En ik houd er niet van om voor verrassingen te staan.

 

Ik begon als freelancer met ander werk (leverde niet veel op), maar richt me momenteel full time op deze sites.

Als je er inmiddels fulltime mee bezig bent, dan kan ik me bijna niet meer voorstellen dat je géén ondernemer voor de omzetbelasting bent. Of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, is een ander verhaal. Het kan dus best zijn dat je omzet dus wel belast moet zijn met btw, maar dat je je winst gewoon moet blijven opgeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

Ik steek zeer veel tijd in dit project en haal de minima aan uren gemakkelijk. Het zou dus verstandig zijn om me in te schrijven bij de KVK voor een eenmanszaak?

 

Nou heb ik vragen met betrekking tot aftrekposten (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, arbeidskorting etc.)

1) Moet ik geregistreerd staan als ondernemer om voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen?

Voor de arbeidskorting hoef je helemaal nergens voor geregistreerd te staan. Die kan iedereen krijgen met inkomen uit arbeid.

 

Als je geregistreerd staat als ondernemer voor de omzetbelasting, heb je daar bovenop recht op de kleineondernemersregeling.

 

Als je geregistreerd staat als ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar niet 1.225 uur per kalenderjaar onderneemt, dan heb je daar bovenop recht op de Mkb-winstvrijstelling.

 

Pas als je meer dan 1.225 uur per kalenderjaar onderneemt, kom je in aanmerking voor de ondernemersaftrek (en andere speeltjes)

 

2) Klopt het dat indien geregistreerd, ik geen btw hoeft te betalen over de commissie die ik ontvang van Amerikaanse bedrijven gezien het een niet-EU land betreft?

Je moet het zo zien: die commissie is eigenlijk omzet die jij in rekening brengt. En bij leveringen buiten de EU, geldt in beginsel de btw van dat land waar je aan levert. Er zit sowieso geen Nederlandse btw op en je hoeft die omzet ook niet te vermelden in je btw-aangifte. Meestal is overigens die buitenlandse btw momenteel ook nihil, al gok ik dat er de komende jaren nog wel verandering in gaat komen.

 

Ik geloof dat er geen BTW-regeling is in de VS momenteel m.u.v. sales tax in enkele staten.

 

3) De bedragen die ik maandelijks stuur aan mijn partner kan ik gewoon opgeven als aftrekposten, nietwaar?

Eigenlijk moet die partner een factuur sturen aan jou. Hij levert namelijk diensten aan jou. Dat betekent dus waarschijnlijk ook zonder btw/omzetbelasting/sales tax, omdat voor hem ongeveer hetzelfde geldt als voor jou. Maar vervolgens zijn die kosten dan inderdaad kosten - en drukken die jouw winst (resultaat). Voor hem is dat dan opbrengst, die hij zelf moet zien te verwerken in z'n eigen aangifte Income Tax.

 

Ik denk dat dit inderdaad een goed idee is om hem voortaan facturen te laten sturen.

 

Bij de verkoop zal een beroep gedaan worden op escrow.com en de koper zal zeer waarschijnlijk Amerikaans zijn. De verkoop kan zo worden ingedeeld dat de helft naar mijn rekening wordt overgemaakt en de helft naar mijn Amerikaanse partner.

Ook hier zou ik enigszins voorzichtig mee zijn. De website staat namelijk op jouw naam. In theorie zou de hele verkoopwaarde dan winst zijn voor jou - en dus niet alleen dat deel dat jij toevallig op je rekening krijgt gestort. Als je dus een deel naar je partner wilt sluizen, zou ik hem hiervoor ook een factuur laten sturen. Door domweg geld over te boeken is niet duidelijk wat de grondslag van die overboeking is. Is het betaling van een dienst, een levering van een goed, een gift?

 

Ook hier geldt dan hetzelfde voor de btw. De dienst is belast in Nederland, waarbij je partner de btw naar jou verlegt. Dat betekent feitelijk dat er geen btw op de factuur van hem staat, maar dat je het wel moet aangeven. In je btw-aangifte wordt automatisch 21% btw berekend, maar die mag je tegelijkertijd ook weer als voorheffing aftrekken.

 

Ok, dus de partner zou mij dan een factuur voor misschien moeten sturen voor de helft van het bedrag nadat de site verkocht is. Hoe zit het dan met de verkoop zelf? Moet daar geen BTW over berekend worden?

 

 

 

Betaling_Screenshot.thumb.jpg.6d3c6e0c9e6b0c02848ee9cd51d6651f.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Heb je al eens op Affiliateforum gevraagd? Je bent niet de eerste die vanuit Nederland over de grens actief is.

 

Nee, ik heb er wel even rondgekeken maar de site lijkt me wat verlaten. De meeste topics zijn niet mee geupdate sinds 2015-2014 lijkt het. Op sitedeals kwam ik ook verschillende situaties tegen en geen situatie is precies hetzelfde.

 

Is het wellicht een idee dat ik alsnog (fictieve) facturen opstel voor ontvangen betalingen van het Amerikaanse affiliateprogramma? Ze werken niet met invoices of iets dergelijks, waardoor het eigenlijk de omgekeerde wereld is. Dan heb ik in ieder geval wel facturen voor mijn administratie die samenlopen met transacties in mijn eWallet account.

 

En ik denk dat ik hetzelfde zal doen voor verzonden betalingen naar mijn Amerikaanse partner (in overleg), zodat ook dit klopt.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Heeft iemand bovendien enig idee hoe het zit met de BTW als ik de afnemer ben van een dienst geleverd door een particulier buiten de EU?

 

Volgens de site van de belastingdienst wordt de BTW verlegd indien het een ondernemer buiten de EU betreft, maar er wordt niets aangegeven indien dit een particulier betreft zonder een geregistreerde onderneming in VS.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
Is het wellicht een idee dat ik alsnog (fictieve) facturen opstel voor ontvangen betalingen van het Amerikaanse affiliateprogramma? Ze werken niet met invoices of iets dergelijks, waardoor het eigenlijk de omgekeerde wereld is. Dan heb ik in ieder geval wel facturen voor mijn administratie die samenlopen met transacties in mijn eWallet account.

 

Zou ik zo doen iig.

 

Heeft iemand bovendien enig idee hoe het zit met de BTW als ik de afnemer ben van een dienst geleverd door een particulier buiten de EU?

 

Als je hiervoor de tool op de site van de belastingdienst gebruikt http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ en de particulier geen, kom je uit op "dit hulpmiddel is niet voor u bestemd, bel de belastingdienst"

 

Ik ben geen expert, maar denk dat hierbij geen sprake is van BTW

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 127 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké