• 0

KOR en doorverkoop

Hallo, ik zoek praktische informatie met betrekking tot de KOR aangezien ik hier niet informatie over kan vinden. Ik heb gelezen dat de KOR als winst gerekend mag worden.

 

Mag ik dan producten inkopen en doorverkopen voor een lager bedrag, en dan verdienen aan de KOR belastingteruggave ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb gelezen dat de KOR als winst gerekend mag worden.
Wanneer de KOR van toepassing is dan moet je deze, als bijzondere baten, aan de W&V-rekening toevoegen. Het verhoogd de winst.

 

Mag ik dan producten inkopen en doorverkopen voor een lager bedrag, en dan verdienen aan de KOR belastingteruggave?
Als je het zo wilt zien ... dat mag. Je bent geheel vrij om zelf het verkoopbedrag te bepalen. Persoonlijk zou ik de KOR - voor zover/zolang dat van toepassing is - niet als een verkoopkorting hanteren. Als in de toekomst je winst stijgt en je niet meer voor de KOR in aanmerking komt, dan moet je de verkoopprijzen opeens gaan verhogen.

 

Lees het volgende nog maar eens door >> KleineOndernemersRegeling

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zo lees ik het ook.

 

Zo werkt het zonder KOR:

Inkoop 100 btw 21 totaal 121

verkoop 90 btw 19 totaal 109

bruto verlies dus € 12 , maar in je btw aangifte mag je 2 terugvragen.

 

En het is dus niet zo, dat je vanwege de KOR de 21 niet af hoeft te dragen, en dus nog winst maakt.

De KOR geldt enkel op het saldo van af te dragen minus te vorderen btw.

 

Daarmee het antwoord op je vraag:

neen, het is niet zo dat je door het KOR-voordeel onder je inkoopprijs kun verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar begrijp ik het verkeerd of wil je alles gaan verkopen voor een lager bedrag dan de inkoopprijs? Want dan ga je ondanks de kor uiteraard gewoon verlies maken.

Wat Grease volgens mij wil is de btw uit de KOR gebruiken om zo een lagere verkoopprijs te hanteren. Deze bonus, om het zo maar eens uit te drukken, moet je dan wel in het volgende belastingjaar gebruiken. In hetzelfde belastingjaar valt er geen winst te behalen, want met elke verlaging van de verkoopprijs wordt ook de af te dragen btw verlaagd en daarmee ook de KOR. Dus de maximale KOR benutten in het ene jaar en gebruiken in het daaropvolgende jaar. In mijn ogen minder dan peanuts, maar het kan en dan nog maar eenmalig. Interessanter wordt het als je van niets iets maakt.

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Graag vermeld ik daar ook bij dat ik dan verkoop zolang ik onder de 1300 zit (gecontroleerd), ik weet zeker dat ik niet boven het maximum uit ga komen voor de KOR.

 

Als ik het goed begrijp kan ik op den duur niet meer van de KOR gebruik maken ?

In de documentatie lees ik de zin "U past de kleine ondernemersregeling toe door aan het einde van ieder jaar te berekenen", en verder lees ik niets hoe vaak de KOR gebruikt mag worden, dus ik ging er vanuit dat het elk jaar die 1300 winst voor mijn eenmanszaak kon tellen, bij wijze van.

 

Dus de maximale KOR benutten in het ene jaar en gebruiken in het daaropvolgende jaar.

Deze bonus, om het zo maar eens uit te drukken, moet je dan wel in het volgende belastingjaar gebruiken.

Waar kan ik deze informatie vinden?

 

Zo werkt het zonder KOR:

Inkoop 100 btw 21 totaal 121

verkoop 90 btw 19 totaal 109

Ik bedoelde meer zoiets:

inkoop 100 btw 21%, totaal 121 (ik schiet 21% voor)

verkoop 100 btw 19%, dan ontvang ik 19 terug dankzij de KOR, en dat is de winst

 

Ik ben nog niet zeer geleerd wat betreft belastingdienst, maar ik probeer mijn best om het meteen goed te doen vandaar dat ik dat hier dus open en bloot vraag

 

Link naar reactie
  • 0

daar gaat het dus fout, de KOR gaat over het saldo tussen btw inkoop en btw verkoop, en je kunt dus niet de btw op inkoop terugvragen EN de btw op verkoop terugvragen. je moet verplicht salderen.

 

en er bestaat maar 1 hoog tarief van 21%.

 

dus als je voor 100 inkoopt betaal je 121 aan de leverancier.

je verkoopt voor 100 en ontvangt 121 van je klant

 

op je aangifte geef je bij vraag 21 euro aan als te betalen

bij vraag 5b voorbelasting vraag je 21 euro terug per saldo is je aangifte 0 en je kor saldo ook 0

 

je schiet er dus niets mee op..

 

 

Link naar reactie
  • 0

De KOR is er juist om de btw op je verkopen, die je dus normaal gesproken af moet dragen, kwijt te schelden.

Producten die je zelf gebruikt, daar zit btw op. De btw kun je sowieso aftrekken, daar kun je geen KOR-winst op pakken.

(Sterker nog: iedere ondernemer kan die btw aftrekken, behalve degenen die alleen onbelaste diensten leveren, of degenen.....die nog 'in de KOR vallen")

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.