• 0

Rechten bij plots minder geplande uren opdracht zelfstandige

Ik werk nu al een tijdje voor een werkgever opdrachtgever die mij maandelijks vooraf inroostert o.b.v. mijn beschikbare dagen. Ik zie nu plots dat ik van de gevraagde 3 dagen per week ik slechts 3 dagen in de maand april ingeroostert sta. Ik kan zo niet in mijn inkomen voorzien. Heb ik bepaalde rechten hieromtrent?

 

 

 

[Mod edit: titel en tekst aangepast ter verduidelijking]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals in een ander bericht geschreven ben ik plots voor volgende maand veel minder dagen ingeplant dan tot nu toe het geval is geweest. Van de drie gevraagde dagen per week ben ik slechts drie dagen de gehele maand ingeplant. Deze drie dagen zijn verspreid over de eerste 2 weken van april.

 

Ik heb netjes, beleeft en overduidelijk gevraagd om duidelijkheid echter blijft mijn directe manager onduidelijke antwoorden geven die niet voor opheldering zorgen, hij geeft aan geen tijd te hebben, weigert de telefoon op te nemen etc..

Ik heb nog geen contact gehad met de persoon boven hem, de persoon wiens naam onder het contract staat, dit ga ik wel nog doen maar hiervoor wil ik graag eerst enkele vragen beantwoorden.

 

Door de huidige situatie ga ik asap een andere job zoeken. Ik kijk (gezien de huidige ontwikkelingen) naar wat voor mij het meest optimale is en dat is het volgende:

- maximaal inkomen behouden tot job switch

- maximaal flexibel zijn om asap bij een andere job te kunnen beginnen

 

Mijn hoofdvraag is dan: wat is mijn optimum onder de juridische restricties in het contract?

Ik heb onderaan alle belangrijke artikelen van het contract gegeven.

 

subvragen

- Kan ik mij gezien de huidige situatie beroepen op het in artikel 10 genoemde "overmacht" om geplande en ongeplande dagen per direct te cancelen (mits voor 10:00 in de ochtend als het een eenzelfde dag betreft)

- De 24e volgende maand loopt het halfjaar contract af, zolang ik nog niets nieuws teken dan ben ik na die datum sowieso tot niets verplicht, correct?

- Moet ik mijn opdrachtgever nog informeren over iets? Dit doe ik liever zo min mogelijk en zo laat mogelijk want zo minimaliseer ik fuss en maximaliseer ik de kans dat ik tussendoor nog wat daagjes krijg tot ik een andere job heb.

- Er is mij mondeling medegedeeld dat ik voor een cursus 150,- moest terugbetalen als ik binnen een jaar vertrek, echter heb ik hier nooit wat over teruggezien in het contract en heb ik op de stelling mondeling geantwoord met "ok", niet met "ik ben hiermee akkoord" o.i.d. Beetje unfair misschien, maar gezien de situatie: Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?

- Zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

 

PS: niet contractueel maar gericht op sociale zekerheid; Stel ik zou nu een uitkering aanvragen. Waar moet ik rekening mee houden? Ik kan mij voorstellen dat als ik nu zelf opstap dat dat dan niet zo handig is..

 

Alle hulp is welkom, alvast bedankt hiervoor! :-)

 

Artikel 1:

Opdrachtnemer wordt, met inachtneming van de voorwaarden van deze overeenkomst, ingehuurd

bij de opdrachtgever voor de periode van 6 maanden, voor minimaal 0 uur en maximaal 40 per

week. Opdrachtgever heeft de optie en intentie tot verlenging van de opdracht met maximaal zes

maanden tegen dezelfde condities.

De startdatum van deze overeenkomst is vastgesteld op: 23-10-2015

 

Artikel 9:

Deze overeenkomst kan (tussentijds) door opdrachtgever of opdrachtnemer opgezegd worden

met inachtneming van een opzegtermijn van 6 weken.

 

Artikel 10:

Geen van partijen is gehouden tot nakoming van enige verplichting, indien hij daartoe verhinderd

is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan ziekte aan de zijde

van opdrachtnemer.

Indien opdrachtnemer wegens ziekte of enige andere reden niet in staat is om de werkzaamheden

uit te voeren, zal opdrachtnemer opdrachtgever onverwijld in kennis stellen, voor 10.00 in de

ochtend. Opdrachtnemer zal zich zoveel mogelijk inspannen om eventuele vertraging in de

uitvoering van de werkzaamheden te voorkomen.

 

Artikel 15:

Op deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing. Geschillen welke eventueel tussen

partijen zullen rijzen, voor zover niet op andere wijze geregeld, zullen in eerste aanleg worden

beslecht door de bevoegde rechter te...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn hoofdvraag is dan: wat is mijn optimum onder de juridische restricties in het contract?

Ik heb onderaan alle belangrijke artikelen van het contract gegeven.

Citaat : voor minimaal 0 uur en maximaal 40 per week.

 

lijkt me duidelijk toch? Ook de gewijzigde inzet voldoet volledig aan de overeengekomen opdracht.

 

Ik kan zo niet in mijn inkomen voorzien.
Waarom ben je de opdracht dan op deze manier overeengekomen? En je bent zelfstandige, dus ik neem aan ook meerdere (potentiële) opdrachtgevers. Heb je al andere opdrachten?, je moet immers nooit op 1 paard wedden en je opdracht liep toch al af over een maand

 

maximaal inkomen behouden tot job switch
Je hebt geen job, je hebt een opdracht. En omdat die gebaseerd is op een minimale inzet van 0 uur, heb je geen rechten om omzetmaximalisatie af te dwingen

 

Stel ik zou nu een uitkering aanvragen. Waar moet ik rekening mee houden? Ik kan mij voorstellen dat als ik nu zelf opstap dat dat dan niet zo handig is..
Sociale zekerheid en uitkering zijn niet aan de orde, je bent geen werknemer immers.

 

Uiteraard heb jij wel het recht om deze overeenkomst tussentijds te ontbinden, met een opzegtermijn van 6 weken

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige kun je gewoon aan de kant gezet worden.

Ik wil niet cynisch doen, maar ik voorspel dat je per 1 mei 0 uren ingeroosterd gaat worden.

Dan is het exit VAR en de DBA vinden ze vast heel eng. Het contract gaat waarschijnlijk niet verlengd worden. En dat durven ze blijkbaar niet te vertellen.

 

Hopelijk zit ik er naast met deze voorspelling, maar als ik jou was zou ik aan de slag gaan acquisitie.

 

Jouw woordenkeuzes duiden meer op een werknemer dan op een zelfstandige.

 

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Door de huidige situatie ga ik asap een andere job zoeken. Ik kijk (gezien de huidige ontwikkelingen) naar wat voor mij het meest optimale is en dat is het volgende:

- maximaal inkomen behouden tot job switch

- maximaal flexibel zijn om asap bij een andere job te kunnen beginnen

opdrachten vinden kan lang duren dus zoalng een opdrachtgever nog geen verlenging heeft getekend moet je vanaf 2 a 3 maanden voor eidne van de overeenkomst volop bezig zijn met het zoeken naar andere opties.

Als jij per 1 april een nieuwe opdracht aanneemt zal deze zonder twijfel accepteren dat jij nog 3 dagen andere verplichtingen heb, het is van mijn opdrachtgevers bijna standaard een vraag, vanaf wanneer kun je starten en ben je dan direct fulltime beschikbaar.

opdrachtgevers snappen dat een zelfstandige lopende verplichtingen hebben die niet opeens aan de kant kunnen omdat zij toevallig op de deur kloppen.

 

subvragen

- Kan ik mij gezien de huidige situatie beroepen op het in artikel 10 genoemde "overmacht" om geplande en ongeplande dagen per direct te cancelen (mits voor 10:00 in de ochtend als het een eenzelfde dag betreft)

NEE! overmacht ontstaat door dingen waar je niks aan kunt doen.. een nieuwe opdracht accepteren doe je zelf en is geen overmacht.

ook het reduceren van de uren leidt niet tot overmacht, het staat gewoon in het contract ze mogen jou tussen 0 en 40 uur inplannen..

 

- De 24e volgende maand loopt het halfjaar contract af, zolang ik nog niets nieuws teken dan ben ik na die datum sowieso tot niets verplicht, correct?

correct.

een intentie is niks meer dan dat, het verplicht hen tot niets (in de meeste gevallen)

 

- Moet ik mijn opdrachtgever nog informeren over iets? Dit doe ik liever zo min mogelijk en zo laat mogelijk want zo minimaliseer ik fuss en maximaliseer ik de kans dat ik tussendoor nog wat daagjes krijg tot ik een andere job heb.
Ja een goed ondernemer stelt zijn opdrachtgever niet voor (onaangename) verrassingen, altijd open vizier, de tegenvallers die je nu hebt zijn jou eigen inschattingsfouten (ook wel bekend als leermomentjes) en geen verwijtbare fouten van je opdrachtgever, althans zo concludeer ik dat nu op de bekende feiten.

Dus vraag de opdrachtgever of ze voornemens zijn de intentie tot verlening om te zetten in een daadwerkelijk contract. zeggen ze nee is het meteen duidelijk, zeggen ze ja dan geef je aan regel dan meteen dat je een minimum van bijv. 6 uur per week wilt worden ingezet omdat het anders niet (meer) haalbaar is voor jou.

Onderhandel, wees ondernemend, communiceer wat jij als zelfstandige gaat doen

Je toekomst ligt niet het optimaliseren van het aantal uurtjes in die laatste maand van een contract je toekomstig succes ligt in duidelijke afspraken waardoor jij jezelf niet in de problemen brengt.

 

- Er is mij mondeling medegedeeld dat ik voor een cursus 150,- moest terugbetalen als ik binnen een jaar vertrek, echter heb ik hier nooit wat over teruggezien in het contract en heb ik op de stelling mondeling geantwoord met "ok", niet met "ik ben hiermee akkoord" o.i.d. Beetje unfair misschien, maar gezien de situatie: Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?
Ja want dat ben je mondeling overeengekomen. Maar je bent niet verplicht ze eraan te herinneren en je mag ook best zeggen dat het een onredelijk verzoek nu ze de intentie tot verlengen niet nakomen (dat is geen hard juridisch argument, maar je mag best een beetje voor jezelf opkomen)

 

De volgende keer dat iemand jou een cursus wilt laten volgen om je werk te kunnen doen dan spreek je dus in het contract af dat als JIJ de overeenkomst binnen een jaar beëindigd je de cursus moet betalen, maar dat als ZIJ de overeenkomst beëindigen (of niet verlengen ondanks uitgesproken intentie) dat je dan niet hoeft terug te betalen.

En als de cursus alleen of vrijwel alleen nuttig is voor die opdracht dan spreek je so wie so af dat zij de opleiding betalen omdat het in hun ogen noodzakelijk is om de werkzaamheden uit te voeren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.