• 0

Handelsagent worden, wie, wat, waar en hoe?

Een hele goede middag HL-ers,

 

Ik zit met een dingetje.

Pas geleden heb ik een super gaaf kleding merk ontdekt uit Australië.

Hartstikke leuk mailcontact met de ontwerper/eigenaar van dat merk, ze vond het heel gaaf omdat ik de eerste in Europa zou zijn die dat merk had.

Helemaal enthousiast geworden van het merk (zeker nu ik het binnen heb en de kwaliteit in het echt heb gezien en gevoeld) en haar enthousiasme heb ik voorgesteld om als tussenpersoon te fungeren om zo meer klanten in Europa te vinden.

Want het zou ten eerste echt super tof zijn als meer mensen dit merk leren kennen, en ten tweede zou het ook nog wel eens wat op kunnen leveren. (er moet tenslotte toch ook brood op de plank blijven komen) Verder zit ik natuurlijk wel in de branche/scene waar het merk voor is bedoeld en denk ik serieus wat voor haar te kunnen betekenen, en daarbij kan ik me altijd vol enthousiasme op een project storten ook al ben ik dus zoals jullie wel kunnen zien totaal onervaren.

Ik heb dat trouwens ook aangegeven dat ik totaal geen ervaring heb, maar daar leek ze ook totaal geen probleem mee te hebben.

 

Maar goed ik heb dus wel geprobeerd uit te zoeken hoe dat nu precies zit met dat agent zijn, kom alleen niet heel veel info tegen.

Ik zie wel overal staan dat je een agentuurovereenkomst af moet sluiten en dat lijkt me vrij logisch.

 

Ik heb trouwens ook al een afspraak gemaakt bij de KvK, maar heb geen zin om daar op te wachten qua vragen stellen en antwoorden krijgen (hoop ik)

 

Ik heb op het moment een (web)winkel met kleding en accessoires in punk, rock, rockabilly, tattoo style. Uiteraard valt het Australische kledingmerk daar ook onder. Als ik als agent voor dat merk ga werken is het dan handig om een aparte website of eventueel een Europese versie van haar website te maken, of zou het prima kunnen als groothandel tabje bij mijn huidige site?

 

Hieronder een klein stukje uit haar mail en haar visie, waar ik me overigens in kan vinden so far.

 

In relation to how to structure it I was thinking the below:

- If you can pass an order on to me, its probably easier if I ship it directly to the customer. Saves on double shipping costs and time.

- I think if you establish the relationship with the shop, its best if they deal with you to place the order and for future orders. They can pay funds to you, you can take your commission and send the balance through to me.

- I can put together a new pricelist in Euro's to minimise any confusion about currencies etc.

 

Maar dan kom ik toch weer met wat vragen.

Wat als een Europese klant zich rechtstreeks bij haar meldt, is het dan logisch dat ik toch als tussenpersoon handel, of echt alleen bij de bedrijven die ik aanbreng. (klinkt logischer, maar misschien dat het voor klanten prettiger is om met iemand contact te hebben die wat dichterbij zit en ook makkelijker te bereiken en eventueel te bezoeken is)

 

Ik word geen distributeur (iets met centjes en opslag) dus alles zal meteen vanuit Australië verzonden worden. Dan krijgen klanten toch met invoerrechten enzo te maken. Is dat raar als je met een Nederlandse agent dealt, of is dat eigenlijk heel normaal.

 

Ik had nog meer vragen, maar ik word de hele tijd tussendoor gebeld en ben nu wat afgeleid, misschien kom ik daar zo nog op.

Alvast bedankt voor het meedenken en sorry als dit erg kneuzig over komt.

 

Groetjes Monica

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je hier eens zou moeten gaan netwerken of informeren.

 

In Angelsaksische landen worden B2B bestellingen ook wel direct per creditcard afgerekend. Dat ligt in West-Europa toch vaak anders. Je wilt geen voorraad aanleggen en ook vast geen debiteurenrisico lopen. Tenminste dat vermoed ik op basis van jouw openingsbericht.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Wat als een Europese klant zich rechtstreeks bij haar meldt, is het dan logisch dat ik toch als tussenpersoon handel, of echt alleen bij de bedrijven die ik aanbreng. (klinkt logischer, maar misschien dat het voor klanten prettiger is om met iemand contact te hebben die wat dichterbij zit en ook makkelijker te bereiken en eventueel te bezoeken is)

 

Dit is iets, dat je agentuurovereenkomst regelt en vast legt. Als dit duidelijk op papier staat, kan hier ook nooit een misverstand over ontstaan.

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Wat als een Europese klant zich rechtstreeks bij haar meldt, is het dan logisch dat ik toch als tussenpersoon handel, of echt alleen bij de bedrijven die ik aanbreng. (klinkt logischer, maar misschien dat het voor klanten prettiger is om met iemand contact te hebben die wat dichterbij zit en ook makkelijker te bereiken en eventueel te bezoeken is).

Check eens of het merk al vastgelegd is voor Europa.

 

Is dat niet het geval, dan kun je overwegen om die registratie te doen. Als merkhouder heb je een titel om bezwaar te maken tegen parallelimport van buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Het versterkt ook je positie in relatie met de producent en Australische merkhouder.

 

Met de laatste heb je belangen gemeen, dus doe zoiets wel diplomatiek. Merkbescherming in Europa is in beider belang, jouw greep op het merk in Europa kan echter ook uitgelegd worden als iets negatiefs. Maar Uggs is zo ook mondiaal gegaan. Het was de Amerikaanse importeur die het merk groot heeft gemaakt, niet de Australische maker. Uggs was een soortnaam in Australië!

 

Denk ook na over webverkoop. Je kan retailers 'actieve webverkoop' ontzeggen en heel Europa bewerken met één webshop (en een goede logistieke service provider). Je kan die webshop zelfs zo opzetten dat wederverkopers als affiliate fungeren en/of met de winkels als afhaaladres. Dan hebben jouw wederverkopers dus virtuele voorraad.

 

"Dat shirt kan ik ook in een grotere maat bestellen!"

 

Voor wat betreft de voorraad kun je in fasen denken. Eerst direct laten beleveren vanuit Australië, maar als de volumes groter worden voorraad gaan aanhouden in Europa. Denk wat groeiscenario's door.

 

Overweeg daarin ook de retourverwerking en winkeldochters. Als je een retourtraject hebt waarin je de retours van je webshop en de overschotten van je winkels kan verkopen via een online outlet, is iedereen blij. Zo vervuil je de markt minder met offprice merchandise.

 

Wat een leuke uitdaging!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Check eens of het merk al vastgelegd is voor Europa.

 

Is dat niet het geval, dan kun je overwegen om die registratie te doen. Als merkhouder heb je een titel om bezwaar te maken tegen parallelimport van buiten de Europese Economische Ruimte (EER). Het versterkt ook je positie in relatie met de producent en Australische merkhouder.

 

Met de laatste heb je belangen gemeen, dus doe zoiets wel diplomatiek. Merkbescherming in Europa is in beider belang, jouw greep op het merk in Europa kan echter ook uitgelegd worden als iets negatiefs. Maar Uggs is zo ook mondiaal gegaan. Het was de Amerikaanse importeur die het merk groot heeft gemaakt, niet de Australische maker. Uggs was een soortnaam in Australië!

 

Denk ook na over webverkoop. Je kan retailers 'actieve webverkoop' ontzeggen en heel Europa bewerken met één webshop (en een goede logistieke service provider). Je kan die webshop zelfs zo opzetten dat wederverkopers als affiliate fungeren en/of met de winkels als afhaaladres. Dan hebben jouw wederverkopers dus virtuele voorraad.

 

"Dat shirt kan ik ook in een grotere maat bestellen!"

 

Voor wat betreft de voorraad kun je in fasen denken. Eerst direct laten beleveren vanuit Australië, maar als de volumes groter worden voorraad gaan aanhouden in Europa. Denk wat groeiscenario's door.

 

Overweeg daarin ook de retourverwerking en winkeldochters. Als je een retourtraject hebt waarin je de retours van je webshop en de overschotten van je winkels kan verkopen via een online outlet, is iedereen blij. Zo vervuil je de markt minder met offprice merchandise.

 

Wat een leuke uitdaging!

 

 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Het merk is niet vastgelegd voor Europa, maar het is toevallig zo gelopen op een vriendschappelijke manier en denk dat dat inderdaad diplomatiek gezien niet heel netjes overkomt. Als ik zoiets in het contract vast laat leggen dan zou dat toch ook voldoende moeten zijn of niet?

 

Op zich wel iets om over na te denken qua opzet en webwinkels of niet toelaten.

Maar had al wel gevraagd of de eigenaar een bepaalde exclusiviteit wilde, of dat iedereen in kon kopen.

En ze zei dat ze alle (web)winkels wil accepteren.

 

We zaten te denken om het rechtstreeks vanuit Australië naar de winkeliers te sturen, is het niet raar dat ze dan alsnog met invoerrechten worden geconfronteerd? Omdat er een Nederlandse tussenpersoon is bedoel ik. En wie weet kan ik later inderdaad als distributeur gaan werken, meer risico, meer investeren maar ook meer rendement en rechten.

 

Wat betreft de outlet en retourverwerking, heb je daar nog wat meer info of linkjes of zoektermen voor, vind dat wel interessant namelijk.

Link naar reactie
  • 0

En dan voor alle andere mensen die ook handelsagent willen worden en niet weten hoe of wat.

Ik had zelf namelijk ook heel veel moeite met het vinden van de juiste info.

 

Maar ik heb een uitgebreide mail gehad van de KVK en zal de tekst hier even neerzetten, bij interesse naar de toegevoegde documenten stuur even een prive bericht want dat is veel teveel om hier neer te zetten, maar wel heel informatief:

 

De handelsagent

 

Een handelsagent is een natuurlijk of rechtspersoon die namens zijn principaal (opdrachtgever) bemiddelt bij het totstandkomen van een (koop-) overeenkomst. In eenvoudige bewoording houdt dit in dat de agent orders afsluit voor zijn principaal. Deze stuurt vervolgens de zending(en) rechtstreeks aan de afnemers en rekent met hen af. De handelsagent ontvangt daarvoor gewoonlijk een nader vast te stellen percentage aan commissie.

 

 

 

Enige belangrijke aandachtspunten bij het aanstellen van een handelsagent zijn:

 

· tracht primair informatie (referenties) te achterhalen over de aan te stellen handelsagent;

 

· laat de handelsagent nimmer alleen voor u werkzaam zijn. Indien een handelsagent uitsluitend voor uw bedrijf actief is, kan er sprake zijn van een normale arbeidsovereenkomst met alle gevolgen van dien!;

 

· bepaal voor welk(e) gebied(en) en voor welk(e) product(en) de handelsagent voor u actief zal zijn;

 

· geef een handelsagent, zeker in de beginfase, nooit exclusiviteit voor onbepaalde tijd maar spreek liever een bepaalde periode af.

 

Indien de handelsagent namelijk niets onderneemt, kunt u voor langere termijn aan hem zijn gebonden.

 

· ga altijd een schriftelijke overeenkomst aan met de handelsagent en laat deze bij voorkeur door een terzake kundig jurist opstellen;

 

· bepaal tevens de duur van de overeenkomst, gronden die tot ontbinding of beëindiging van de overeenkomst kunnen leiden, welk recht van toepassing is en welke rechter bevoegd is in geval van geschillen;

 

· Denk aan de verplichting tot goodwill-vergoeding aan de handelsagent indien de overeenkomst door de principaal wordt beëindigd.

 

 

 

Goodwillvergoeding

 

In het kort komt het erop neer dat indien de principaal de handelsagentuurovereenkomst opzegt, hij de handelsagent een financiële tegemoetkoming is verschuldigd ofwel een goodwillvergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de duur van de overeenkomst en het toepasselijk recht. Indien het Nederlands recht van toepassing is bestaat de goodwillvergoeding doorgaans uit een bedrag dat gelijk is aan de gemiddeld uitbetaalde commissie over de afgelopen vijf jaar of zoveel korter dat de overeenkomst heeft geduurd. Daarbij is de "doorbetaling" van commissie beperkt tot een periode van maximaal 12 maanden. Het Franse recht bijvoorbeeld, kent langere "doorbetalingstermijnen".

 

 

 

In de bijlagen vind u nog meer informatie over het starten als handelsagent.

 

 

 

Welke manier van importeren u ook kiest, zorg dat u afspraken schriftelijk vastlegt. De brancheorganisatie Verbond van Nederlandse Tussenpersonen en de International Chamber of Commerce (ICC) Nederland hebben hier modelcontracten voor, die u als basis kunt gebruiken. Als handelsagent stelt u een agentuurovereenkomst op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.