• 0

Zakelijke spaarrekening, wel of niet belasting betalen over het spaargeld?

Hallo allemaal,

 

Voor mijn eenmanszaak heb ik de afgelopen jaren mijn spaargeld op de zakelijke spaarrekening opgegeven bij mijn belastingaangifte.

 

Omdat het e.e.a. wat complexer geworden is, heb ik mijn belasting aangifte etc overgedragen aan een financieel kantoor die dit voor mij doet.

 

Die vertelden mij dat het geld op mijn zakelijke spaarrekening niet hoef op te geven en/of belasting daar over hoef te betalen.

 

Het geld wat erop staat is 100% afkomstig van zakelijke winst.

 

Ik vind dit raar, klopt het wat ze mij vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als het spaargeld een zakelijk doel dient, betaal je er geen vermogensrendementsheffing over. Maar dan moet je over de ontvangen rente wel inkomstenbelasting betalen.

 

Als het spaargeld geen zakelijk doel dient, betaal je er wel vermogensrendementsheffing over. Maar dan hoef je over de ontvangen rente geen inkomstenbelasting te betalen.

 

De rente is nu zo laag dat de eerste optie fiscaal aantrekkelijker lijkt. Maar je kunt in je eenmanszaak niet ongebreideld gaan sparen om de vermogensrendementsheffing te ontlopen als dat geen zakelijk doel dient.

 

Toevoeging: als je gedurende het jaar spaart om je BTW af te kunnen dragen, dan is dat zakelijk. Als je gedurende het jaar spaart om je inkomstenbelasting te betalen, dan is dat privé.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zolang het geld een zakelijk doel dient en een redelijke reserve is dan hoef je dat inderdaad niet als spaargeld in box 3 op te geven.

 

Maar let op dat kan dus niet onbeperkt, je kunt niet met een omzet van 30.000 per jaar en alleen een laptop als investering 50.000 euro in je onderneming als (spaar)reserve aanhouden. maar een paar duizend euro zal geen enkel probleem zijn.

 

Maar om ook eens een concreet ander voorbeeld te geven, stel dat jij als ondernemer vind dat je elke 3 jaar een nieuwe auto wilt rijden va zeg 40.000 euro aanschaf en dat je er niet wil lenen voor een auto dan is het dus een acceptabele motivatie dat je einde jaar 1 ca 10.000 euro als spaargeld hebt eind jaar 2 op 20.000 euro op de bank hebt staan en eind jaar 3 30.000 om dan in jaar 4 samen met de restwaarde van de huidige auto alles weer uit te geven aan een nieuwe auto.

 

Dus ja je mag spaargeld in je eenmanszaak aanhouden dat je niet hoeft op te geven in box 3 maar als het bedrag groter wordt moet de onderbouwing waarom je dat doet ook beter zijn.

 

Edit: zo ongeveer wat Ron ook al zegt maar dan in andere woorden :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.