• 0

BTW bij leveren diensten buiten EU aan ondernemer waarvan BTW nummer niet bekend

Hoi allemaal.

 

Mijn vriendin (spreek nog niet geweldig Nederlands, vandaar dat ik post) doet af en toe eens wat schrijf- en consultancywerk, vaak voor organisaties in het buitenland. Vorig jaar hebben we dat opgegeven als overige inkomsten op de belastingaangifte, maar dan betaal je er belasting over. Het gaat hier om kleine bedragen, dus ik dacht, als we haar opgeven als ondernemer voor de BTW, kan ze facturen sturen en gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling.

 

Voor zover ik heb kunnen vinden op de site van de belastingdienst en higherlevel, moet je bij het leveren van diensten aan ondernemers buiten de EU BTW aangifte doen in dat land. Is hier een drempelbedrag voor?

 

Je moet dan wel het BTW-nummer weten van de ondernemer. Stel dat je die niet weet of niet kan achterhalen. Geef je dan de BTW op hier in Nederland?

 

Alle advies is welkom. Bedankt voor het lezen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vorig jaar hebben we dat opgegeven als overige inkomsten op de belastingaangifte, maar dan betaal je er belasting over. Het gaat hier om kleine bedragen, dus ik dacht, als we haar opgeven als ondernemer voor de BTW, kan ze facturen sturen en gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling.

 

 

De BTW en inkomstenbelasting zijn 2 verschillende belastingen waar je allebei mee te maken hebt/kan hebben. Als je haar dus op geeft als ondernemer voor de BTW dan moet je daarnaast nog steeds de inkomsten opgeven bij overige inkomsten in de belastingaangifte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar hebben we dat opgegeven als overige inkomsten op de belastingaangifte, maar dan betaal je er belasting over. Het gaat hier om kleine bedragen, dus ik dacht, als we haar opgeven als ondernemer voor de BTW, kan ze facturen sturen en gebruik maken van de kleine-ondernemersregeling.

 

 

De BTW en inkomstenbelasting zijn 2 verschillende belastingen waar je allebei mee te maken hebt/kan hebben. Als je haar dus op geeft als ondernemer voor de BTW dan moet je daarnaast nog steeds de inkomsten opgeven bij overige inkomsten in de belastingaangifte.

 

 

 

Ah okee, dat is logisch. Bedankt!

 

Maar alsnog vragen sommige organisaties haar soms om een factuur. Maar om een factuur te sturen moet je je aanmelden bij de BTW, toch?

Link naar reactie
  • 0

Gewoon om het BTW nummer vragen. Dat moet je namelijk ook op de factuur zetten om de BTW te mogen verleggen.

 

Heb je geen BTW moet je de klant volgens mij als particulier behandelen. Dus Nederlandse BTW (21%).

 

Edit: heeft ze zich nu wel of niet opgegeven als ondernemer voor de BTW en stuur je dus facturen? En zo nee, is deze vraag wat ze nu als particulier moet doen of straks als ze wel facturen stuurt? En als particulier mag je trouwens ook facturen sturen... maar dan zonder BTW (ook geen BTW verleggen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.