• 0

Mac store prepaid kaart

Beste forumleden,

 

Ik wil graag 2 softwarepakketten kopen via de Mac App store maar ik heb geen creditcard.

 

Nu dacht ik eraan om zo'n kaartje te kopen van 100 euro bij een apple store om die vervolgens in te wisselen en daarmee de 2 pakketten te kopen.

 

Moet ik dan nog rekening houden met het feit dat Apple een Amerikaans bedrijf is of maakt dit niks uit omdat ik de betaling in Nederland doe en vervolgens het tegoed gebruik om iets te kopen via de App store.(Amerikaans?)

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

mvg,

 

Rens

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad niet duidelijk of de iTunes store in Nederland zit of elders, want de cloud kan overal zijn. Ik vond wel een vermelding dat je een BTW nummer aan je Apple-ID kunt koppelen en daardoor een factuur met btw per mail kunt krijgen. (referentie).

 

Dat bericht stamt echter uit 2011. Als ik in mijn account kijk, zie ik eigenlijk geen optie om er een btw nr aan te koppelen.

 

Zie ook dit bericht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na elke aankoop in de app store ontvang je na twee of drie dagen een keurige factuur van Apple.

Daarop staat de BTW aangegeven. De BTW is automatisch de BTW die geldig is in het land van de koper.

Deze factuur is prima te gebruiken voor je administratie en belastingaangifte.

 

Meer uitleg van Apple lees je hier.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden :)

 

Maar als ik een prepaid kaartje koop in een fysieke winkel van 100 euro en hiervan de code invul in de apple store dan heb ik de aankoop toch gedaan in de fysieke winkel en niet in de apple store? (uiteindelijk komt het geld bij apple/app developer maar ik heb het toch uitgegeven in de fysieke winkel)

 

gr Rens

Link naar reactie
  • 0

Als je in een fysieke winkel een prepaid kaart koopt gebruik je de factuur van die prepaid kaartjes.

Van Apple krijg je geen aankoopfactuur als je iets in de store koopt met je tegoed.

 

Als je Apple betaald net credit kaart of iDeal natuurlijk wel omdat je de transactie dan met Apple doet.

In jouw geval doe je de transactie met de winkel waar je de iTunes prepaid kaart koopt.

 

Als je toch een BTW factuur krijgt heb je een BTW lek ontdekt :D

Link naar reactie
  • 0

Een leuke spraakverwarring, dit maal deels de schuld van Apple omdat ze zowel de fysieke als de online winkel 'store' noemen. Het verschil is dat de fysieke winkel de "Apple Store" is en de (online) winkel waar je apps kunt downloaden de "App Store" is. Belangrijk om die twee goed uit elkaar te houden.

 

En om na het prima advies van Nico nog even antwoord te geven op je vraag. Nee, je hoeft geen rekening te houden met het feit dat de "App Store" of "iTunes Store" op Amerikaanse bodem staan. Je boekt in je administratie alleen de aankoopfactuur van het kaartje dat je hebt gekocht in de fysieke (Nederlandse) Apple Store.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag 2 softwarepakketten kopen via de Mac App store maar ik heb geen creditcard.

 

Affinity? =)

 

 

Als je toch een BTW factuur krijgt heb je een BTW lek ontdekt :D

 

Nou... Bij dezen.

Het is nu ik er over nadenk eigenlijk heel stom, maar ik had Apple dus verzocht om BTW factuurtjes (VAT invoices) omdat ik het wilde opvoeren bij de belastingdienst gezien ik behoorlijk wat geld aan achterlijk dure, maar helaas noodzakelijke, software moest spenderen.

 

Die facturen kreeg ik netjes... Staat netjes bij hoeveel ik betaald heb, wat mijn betaalmiddel was (store credit) en hoeveel BTW ik betaald heb voor m'n aankopen.

 

Maar nu ik er over nadenk is het eigenlijk wel vaag ja, ik had er totaal niet aan gedacht dat die kaartjes zelf al BTW bevatten in de aankoopprijs. Nu zou ik in theorie én de BTW van die kaartjes kunnen terugvorderen, want factuur voor gekregen, én de factuur van de App Store kunnen opvoeren.

 

Maar dat is heel vreemd, en rijmt inderdaad niet met elkaar.

Toch vertellen mijn facturen nu een ander verhaal...

 

Ik denk dat hier eigenlijk ook een probleem ontstaat.

Apple, en retailers, moeten uiteraard BTW heffen over de verkoop van die kaartjes.

Maar dat wil niet zeggen dat de software in de app store dan opeens "vrijgesteld" is van BTW: nee, €50 aankoopsprijs moet gewoon inclusief BTW zijn.

De verkoop van het kaartje, en de verkoop van de software zijn twee aparte zaken welke beiden onderhevig zijn aan BTW.

 

Ik wilde eerst zeggen "dan is het eigenlijk fout van Apple, die hadden mij die facturen niet moeten sturen gezien ik met Store Credit heb betaald"; maar aan de andere kant zijn ze wel verplicht BTW te heffen en derhalve mij een factuur kunnen overhandigen. "Je hebt een voucher gekocht, en daar zat al BTW op" is dan geen goede oplossing. Dat is namelijk wel zo, maar die software is niet vrijgesteld van BTW.

 

Echter, en hier wringt het een beetje en gaat m'n hoofd pijn doen:

Prepaid providers (KPN, Vodafone, etc.) heffen ook BTW over hun prepaid kaartjes. Van hen krijg je echter geen factuur, en die kan je volgens mij niet krijgen ook. Maar bij de tarieven staat wel "x per minuut, inclusief BTW'.

 

Dat is haast alsof je geld tussen rekeningen overschrijft (eg: geld dat je van je ING rekening naar je RABOrekening boekt is geen - of + op je balans, maar is gewoon geld dat elders wordt ondergebracht.).

 

 

Hoe zit dat nou precies, want hier ben ik heel benieuwd naar :)

Ik zit nu eigenlijk ook een beetje te bedenken wat ik hier mee aanmoet, want net begonnen met het controleren van mijn administratie voor omzetbelasting 1e kwartaal, en verrek: inderdaad 2 facturen; 1tje incl BTW voor de iTunes Voucher, en 1tje incl BTW voor de software die ik gekocht heb...

Het lijkt me niet de bedoeling dat ik twee keer de BTW terugkrijg over €100, maar volgens de facturen die ik hier voor m'n neus heb liggen (1x aankoop bij online vendor, 1x aankoop via Apple) is mij wel degelijk twee keer BTW berekend. o0

 

... So what now? :P

Ik neem aan dat hier vast over is nagedacht, en dat prepaid kaartjes/vouchers toch anders werken, maar het is voor mij nu heel onduidelijk eigenlijk.

 

Het enige dat ik kon vinden was dit recente artikel:

http://www.grantthornton.nl/insights/actualiteiten/prepaidkaarten-de-gevolgen-voor-de-btw/

Maar daar wordt ik echt geen steek wijzer van; enkel nog lastiger hoe 't nou zit.

 

 

-edit-

Contact gehad met verkopende partij van de vouchers om eens uit te zoeken hoe het zit.

Die melden dat het een fout aan hun kant is, hebben een credit nota gestuurd; en vervolgens een factuur zonder BTW; er wordt dus 0% btw geheven over de prepaid iTunes Vouchers...

De daadwerkelijke aankoop in de App Store is hetgene dat met BTW belast is; niet de iTunes Voucher zelf. Je zult dus, volgens hen, inderdaad bij Apple om een BTW factuur moeten vragen om aangifte te doen bij de belasting.

(Wat wel raar is dat er op die nieuwe factuur staat "0% BTW" en daaronder "Nederlandse BTW toegepast", beetje vaag.)

Link naar reactie
  • 0

Over tegoedbonnen (waardebonnen, cadeaubonnen, vouchers) wordt geen btw in rekening gebracht. Pas bij het verzilveren van de bon wordt de toepasselijke btw betaald. Zie hier wat de belastingdienst erover zegt.

 

Overigens vond ik dit artikel van Belasting Adviesgroep Asten wel interessant, omdat zij een Europese regeling noemen die op het bovenstaande een uitzondering maakt: als de waardebon voor één enkel specifiek doel geldt (je kunt hem bijvoorbeeld alleen voor een met naam genoemde app inwisselen); dan zou de btw wel al in de prijs van de bon verwerkt moeten worden. Ik weet alleen niet of die regeling ook echt ooit van kracht is geworden, dat zul je zelf even moeten googelen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bij beltegoed wordt onderscheid wordt gemaakt tussen Single Purpose (BTW-belast) en Multi Purpose (BTW-vrij).

Dit sluit aan op de bijdrage van Joost uit 2009, waar Brood naar verwijst.

 

Wat dat betreft liep Nederland dus al vóór op de Europese regelgeving per 1 januari 2015.

Het artikel waar Branko naar verwijst, suggereert dat Nederland dit nog niet deed.

 

Bij één van mijn klanten is al het verkochte beltegoed Multi Purpose, dus BTW-vrij.

M.i.v. 1 juli 2013 wordt de ontvangen provisie over de verkoop van beltegoed wel met BTW belast.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.