• 0

vraag zakelijk gebruik privéauto met kilometeradministratie

Vraag aan de hand van deze voorbeeld:

U hebt een accountants- en advieskantoor. U hebt uw auto gerekend tot uw privévermogen, maar gebruikt deze ook zakelijk. De kosten van het gebruik en onderhoud zijn in 2013:

 

Soort kosten

 

Bedrag (€)

verzekeringspremie 400

motorrijtuigenbelasting 350

brandstof 4.000 (btw 840)

onderhoud 500 (btw 105)

 

U houdt een sluitende kilometeradministratie bij. Uit deze administratie blijkt dat u 60.000 kilometer rijdt in 2013, waarvan 45.000 kilometer zakelijk.

 

In 2013 kunt aan btw aftrekken: € 709 (€ 945 x 45.000/60.000).

 

Vraag 1 : Voor de inkomstenbelastingen ook recht op: (zakelijke km) 45000x0.19 cent is 8550 euro?

Vraag 2: (voor aftrek van de winst) heb recht op dat verzekeringspremie, motorrijtuigbelasting, brandstof en onderhoud, dus totaal bedrag 5250? Of is eigenlijk verzekeringspremie, motorrijtuigbelasting aftrekbaar?, ik kan dat niet vinden:(

 

Laaste vraag: Als ik alleen met eigen privé auto zakelijke ritten maak (rij ook meer dan 500 privé km per jaar) dan heb ik dus alleen recht op dat 0.19 cent per km, maar dus geen recht op brandstofkosten en onderhoud, ja toch?

 

Aangezien wat onduidelijkheid bestaat hierover begin ik te twijfelen vandaar deze vragen:)

hartelijk dank alvast.

 

Groeten imane

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Roel J,

 

Nee geen opleiding..deze heb ik van de site van belastingdienst...maar ik heb wat vragen en dacht dat stel ik aan de hand van dat voorbeeld. want dat voorbeeld is van toepassing van mij..zo ben ik ben ik duidelijk, uiteraard alleen de bedragen wijken af.

Groeten imane

Link naar reactie
  • 0

Beste Imane,

 

De ondernemer mag € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van zijn winst aftrekken.

In die € 0,19 worden alle autokosten geacht te zijn inbegrepen.

Er is daarnaast dus geen aftrek van andere autokosten mogelijk (ook niet van bijvoorbeeld parkeerkosten).

 

Bovendien is er nog de genoemde BTW-aftrek.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok dat is duidelijk.

 

Vraag 1 : Voor de inkomstenbelastingen ook recht op: (zakelijke km) 45000x0.19 cent is 8550 euro?

Vraag 2: (voor aftrek van de winst) heb recht op dat verzekeringspremie, motorrijtuigbelasting, brandstof en onderhoud, dus totaal bedrag 5250? Of is eigenlijk verzekeringspremie, motorrijtuigbelasting aftrekbaar?, ik kan dat niet vinden:(

 

Laaste vraag: Als ik alleen met eigen privé auto zakelijke ritten maak (rij ook meer dan 500 privé km per jaar) dan heb ik dus alleen recht op dat 0.19 cent per km, maar dus geen recht op brandstofkosten en onderhoud, ja toch?

 

het klopt dat je alleen 19 cent mag aftrekken van de winst voor gereden zakelijke kilometers, alle kosten voor die auto zitten inbegrepen in die 19 cent, dus ook parkeren bijvoorbeeld je kunt andere kosten dus niet apart aftrekken, wat wel kan is de btw over die kosten voor de zakelijke km terugvragen. dat doe je dus in dit voorbeeld door verhouding zakelijk tov totaal km te bepalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.