• 0

Betrouwbaarheid van Chinese CE- en RoHS-testrapporten

Hallo allemaal,

 

ik heb een aantal vragen betreffende een de CE markering, RoHS en de test rapporten van de fabrikant.

Op dit forum heb ik hier al het een en ander over gelezen maar ik blijf toch nog met een aantal vragen zitten.

Bij een fabrikant op Alibaba heb ik de vraag gesteld of de producten de CE markering dragen en of ze daarvan een testrapport op willen sturen.

Vervolgens heb ik als antwoord op mijn vraag twee documenten gehad( één voor CE en een voor RoHS) waarin o.a het volgende staat :

 

The following products have been tested by us with listed standards and in compliance with the council EMC 2004/108/EC. It is possible to use CE marking to demonstrate the compliance with this EMC.

Dit is het bedrijf dat de keuring heeft uitgevoerd ; Shenzhen HTT technology.

(Het product waar het om gaat is een 12v op batterijen werkende omvormer)

 

Ik zit met de volgende vragen:

 

1 Van wat ik op internet lees begrijp ik het volgende, het bedrijf wat de inspectie uitvoert dient een Notified body (aangemelde instantie) te zijn. Klopt dat en zo ja is er een database waar ik kan checken of het bovengenoemde bedrijf daar in staat? Als ik naar de website van het keurbedrijf ga is het alleen in het chinees.

 

 

De volgende zin staat ook in het rapport: This certificate of conformity is not transferable and based on an evaluation of a sample of the above mentioned product.

Er staat ook een datum bij vermeld feb 14 2014.

 

En dit is wat ik op dit forum gelezen heb:

Wanneer iemand schriftelijk om het testrapport vraagt dien jij als importeur het te kunnen overleggen binnen enkele weken. Kun je dat niet ben jij als importeur aansprakelijk.

 

2 Is zo’n eenmalig testrapport van een sample voldoende? Of moet elke partij die ik importeer gecontroleerd worden?

 

 

3 heb ik uberhaupt wat aan een testrapport van de fabrikant in China (als dit geen notified body is)?

Of moet ik het nog eens laten keuren in Nederland door bv TUV, of bij een erkend bedrijf in China en is steekproefsgewijs dan genoeg of moet ik elke partij laten keuren?

Voor de beginnende ondernemer is het dan volgens mij bijna niet haalbaar, aangezien de hoge kosten. Bij mij gaat het in de eerste instantie namelijk om kleine partijen.

 

4 Kan ik er aangezien ze deze rapporten hebben vanuit gaan dat ze dan ook daadwerkelijk de producten hebben voorzien van de CE markering? Of zou het kunnen zijn dat ik ze alsnog zelf moet aanbrengen. Op de vraag of er een CE markering op de producten zit bleven ze namelijk onduidelijk.

 

5 Een vraag betreffende het verzenden; de vracht wordt door to door geleverd door DHL en dat wordt door de leverancier geregeld.

Zit er bij een bedrijf als DHL standaard al een soort van transportverzekering op, of is het handig om je daarvoor extra te verzekeren?

 

Hopelijk is er iemand die me wat meer kan vertellen en misschien zijn er mensen die dit traject al eens hebben doorlopen!

 

Bij voorbaat dank!

 

Groeten Coen,

 

 

mod edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Coen, Allereerst welkom op Higherlevel!

 

het bedrijf wat de inspectie uitvoert dient een Notified body (aangemelde instantie) te zijn. Klopt dat
Dat hangt af van het product. Vraag het voor de zekerheid na bij RVO

 

en zo ja is er een database waar ik kan checken of het bovengenoemde bedrijf daar in staat?
ja, google op NANDO database: dat is de EU database van notified bodies. Shenzhen HTT staat daar zeker niet in, want dat is de producent van deze omvormer, en geen keuringsinstantie

2 Is zo’n eenmalig testrapport van een sample voldoende?
nee, en zeker niet van een Chinees producent die kennelijk zijn eigen product heeft gekeurd

 

Of moet elke partij die ik importeer gecontroleerd worden?
geen verplichting, wel noodzakelijk voor jouw veiligheid en die van consumenten omdat productieproces en gebruikte componenten in China nog wel eens willen wijzigen, zonder dat jij daarvan op de hoogte bent. (Zodra componenten en/of proces wijzigen, is het keuringsrapport eigenlijk niet meer van toepassing)

 

3 heb ik uberhaupt wat aan een testrapport van de fabrikant in China (als dit geen notified body is)?
nee.

 

4 Kan ik er aangezien ze deze rapporten hebben vanuit gaan dat ze dan ook daadwerkelijk de producten hebben voorzien van de CE markering?

CE Markering is alleen maar een stickertje of stempel waarmee de fabrikant aangeeft dat het product deugdelijk is, verder niets. Of er een CE markering op zit is dus 0,0 relevant. Relevant is of het product echt een CE markering verdient

 

5 Een vraag betreffende het verzenden; de vracht wordt door to door geleverd door DHL en dat wordt door de leverancier geregeld. Zit er bij een bedrijf als DHL standaard al een soort van transportverzekering op, of is het handig om je daarvoor extra te verzekeren?

Vraag dat na aan DHL of leverancier. Een door to door levering betekent meestal dat de leverancier het transportrisico draagt (en jij dus geen verzekering nodig hebt), maar ik zou dat voor de zekerheid wel vooraf checken.

 

Maar eerlijkheidshalve: ik zou nog niets importeren voordat je een rapport van een goed keuringsinstituut hebt

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

CE is een verklaring, RoHS min of meer ook.

 

Verklaringen dat eea conform de eisen van CE is. Niet meer en minder.

 

Je kunt ook tests uit laten voeren die dat bewijzen maar dat is niet verplicht.

 

Het is overigens volledig toegestaan dat een fabricant zelf deze verklaringen opstelt.

Of dit door zijn klanten geaccepteerd wordt is een 2e, vandaar dat er legio test / certificatie buro's zijn die dit als 3e partij uitvoeren.

 

Minimaal acceptabele is dat de verklaringen door een 3e partij online zijn te verifieren. Elke verklaring heeft een nummer die je dan kunt controleren of echt is uitgegeven.

 

Verders: alle verantwoording ligt bij de importerende partij. Jij dus. Ben je onzeker dan kun je zelf ook de CE/Rohs onder Eigen naam laten uitvoeren. Dan weet je het 100% zeker

Link naar reactie
  • 0

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!!

 

 

Inmiddels ben ik iets wijzer, het document wat ik van de fabrikant gekregen heb is geen testrapport maar een Certificate of Compliance en als ik het goed begrijp is dat de benodigde verklaring van overeenstemming.

 

Er komt wel een derde partij aan te pas, dit is de link: http://www.httprc.com/en/index.php (de naam lijkt op een Chinese elektronica producent, vandaar misschien de verwarring dat het om hetzelfde bedrijf zou gaan als waar ik m’n spullen afneem).

Het inspectiebedrijf heeft inmiddels ook bevestigd dat het Certificaat bij hun vandaan komt.

 

Op de site van RVO heb ik het een en ander aan info kunnen vinden.

Hier lees ik o.a het volgende over de vereiste documentatie die je beschikbaar moet houden :

Je dient een technisch constructie dossier samen te stellen bestaande uit:

 

• Tekeningen

• Een lijst met normen

• Testverslagen

• Certificaten

• Gebruiksaanwijzing

• En een EG of EU-verklaring van overeenstemming

 

Dit alles is wat ik op de site van het RVO lees, het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar sommigen dingen dwarrelen me nogal.

 

Wat ik gekregen heb van de fabrikant is (volgens mij) een verklaring van overeenstemming, maar waarschijnlijk geen EU- verklaring van overeenstemming.

Weet iemand of dit om te zetten is naar een EU verklaring?

 

Ook zou ik dus nog de andere bovengenoemde dingen moeten opvragen bij de fabrikant.

 

Dat is dus de documentatie die ik op dien te hebben, maar dan moet het product ook nog daadwerkelijk deugdelijk zijn en ik begrijp wat u zegt Norbert, dat productieprocessen nog wel eens wijzigen en dat de testrapporten dan niet meer geldig zijn.

Op Alibaba heb ik gelezen dat je via hen door een derde partij ook inspecties kunt laten uitvoeren, ik zal eens kijken of dat een optie is.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

 

Zelf acht ik de kans,( in hoeverre ik dat kan beoordelen) dat er echt iets misgaat met dit product vrij klein, maar er is natuurlijk niet voor niks zoiets als een CE markering.

Misschien is het een idee om voor mezelf het product te laten controleren door een keuringsinstantie en een inschatting te laten maken wat de gevolgen zouden zijn van een foutief productieproces!?

 

Dan nog een vraag betreffende de richtlijnen/eisen die gesteld worden aan textiel/kleding.

Op de site van RVO Kan ik textiel niet selecteren als zijnde een productgroep.

Toch kan ik me voorstellen dat er voor textiel ook eisen gelden betreffende b.v brandgevaar en bepaalde stoffen die er in verwerkt worden, op het internet kan ik hier weinig info vinden.

Weet iemand waar ik hier meer info over kan vinden?

(Het product wat ik wil gaan importeren is soms namelijk op textiel bevestigd).

 

Nogmaals bedankt voor de zeer snelle reacties,

Groeten Coen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Coen,

 

Als importeur ben jij er wettelijk zelf verantwoordelijk voor dat je product aan de relevante Europese wetgeving voldoet. De verklaring van overeenstemming is zeer waarschijnlijk wel de EU verklaring van overeenstemming (ook wel conformiteitsverklaring genoemd). De fabrikant kan deze afgeven, maar het is aan jou om te controleren of het product ook daadwerkelijk aan alle eisen voldoet.

 

De omvormer moet allereerst inderdaad aan de EMC richtlijn en RoHS richtlijn voldoen (beide CE-richtlijnen). Daarnaast zijn ook nog de WEEE en de Batterijrichtlijn van toepassing. Let op dat de EMC richtlijn deze maand vervangen gaat worden! Ik heb de nieuwe EMC richtlijn in de bijlage toegevoegd.

 

Je moet inderdaad een technisch dossier bijhouden. Aanvullend verlangt de nieuwe EMC dat je ook een Risicoanalyse uitvoert.

 

De meeste informatie haal je bij de bron, de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/manufacturers/directives/index_en.htm

 

Voor het textiel zijn er geen CE-richtlijnen. Volgens mij zijn de General Product Safety Directive 2001/95/EC (geldt voor alle consumentenproducten waar geen CE-richtlijnen voor zijn) en de REACH directive (EC 1907/2006) de belangrijksten.

 

CELEX3A32014L00303AEN3ATXT.pdf

Founder

INSTRKTIV - Ontwikkeling van documentatie

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook tests uit laten voeren die dat bewijzen maar dat is niet verplicht.

... tenzij dit product wel onder - bijvoorbeeld - de laagspanningsrichtlijn valt, en certificering door een notified body verplicht is. Dat lijkt me voor TS de hamvraag

 

 

 

Norbert,

 

Sinds wanneer is dit voor de laagspanningsrichtlijn verplicht? Destijds heb ik de hele markering uitbesteed maar daar is geen notified body aan te pas gekomen.

Zover ik weet is een notified body alleen verplicht bij medische apparatuur en dergelijke maar wellicht dat dit recent is gewijzigd?

 

@Paul

Een fabrikant mag inderdaad zelf een EG verklaring opstellen. De fabrikant moet zich echter wel binnen de Europese unie bevinden om dit te mogen. Of in ieder geval een vertegenwoordiging hebben binnen de EU (distributeur).

Voor zover mij bekend mag, om maar wat te noemen, een amerikaanse producent niet zelf een EG verklaring opstellen. (aangenomen dat deze geen vestiging in een EU land heeft).

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Sinds wanneer is dit voor de laagspanningsrichtlijn verplicht? Destijds heb ik de hele markering uitbesteed maar daar is geen notified body aan te pas gekomen.

Zover ik weet is een notified body alleen verplicht bij medische apparatuur en dergelijke

Voor zover mij bekend heb je onder de LVD 2006 een goedkeurende verklaring van een aangewezen instantie nodig. (Zie art 8-11) De aangewezen instantie doet niet de testprocedure zelf,maar beoordeelt of de gevolgde procedure en documentatie kloppend en volledig is.

( Grote kans overigens dat de partij aan wie jij de markering destijds hebt uitbesteed, een aangewezen instantie is voor de LVD.)

 

maar wellicht dat dit recent is gewijzigd?
Voor zover mij bekend niet, maar er gaat binnenkort wel wat wijzigen! Op 20-04-2016 wordt de LVD 2014 van kracht. De verplichte rol van de aangewezen instantie lijkt dan te verdwijnen

 

Maar wellicht dat Ferry (INSTRKTIV) hier ook iets zinnigs over kan en wil zeggen?

 

Edit: hier de relevante informatie van de EU zelf

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting Norbert. De notified body had dus een controlerende rol voor de documentatie. Dat zou dan wel weer kunnen kloppen omdat de betreffende partij destijds wel wat op- en aanmerkingen had over de documentatie ;)

 

Als ik weer eens wat meer tijd heb zal ik me eens wat beter inlezen in de materie, vooral waarvoor ik wel en niet een notified body nodig ben.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

NoBo is bij zowel oude als nieuwe LVD niet verplicht. Ik zie dat de nieuwe LVD het volgende zegt: The manufacturer, having detailed knowledge of the design and production process, is best placed to carry out the conformity assessment procedure. Conformity assessment should therefore remain solely the obligation of the manufacturer. There is no conformity assessment procedure in this Directive which requires the intervention of a notified body.

 

Zie ook bijlage.

 

Geen NoBo nodig dus. (Naast medische producten zijn NoBo's overigens voor o.a. Radio Equipment en speelgoed).

CELEX3A32014L00353AEN3ATXT.pdf

Founder

INSTRKTIV - Ontwikkeling van documentatie

Link naar reactie
  • 0

Ik ga naar aanleiding van deze discussie een blog schrijven over de verklaring van overeenstemming en zal daarin o.a de wijzigingen opnemen die er 20 april zitten aan te komen. Laat even weten als je geïnteresseerd bent, dan laat ik wat weten zodra deze live is.

 

Founder

INSTRKTIV - Ontwikkeling van documentatie

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan. Het blog kan je vinden via de INSTRKTIV website. Mijn oudere posts in het NL en EN zijn nog op de website van mijn vorige bedrijf Manualise te vinden.

 

Ennuh,... vandaag zijn de nieuwe EMC en LVD van kracht gegaan!

Founder

INSTRKTIV - Ontwikkeling van documentatie

Link naar reactie
  • 0

Heb het blog over de conformiteitsverklaring af en geplaatst. Het artikel bevat templates van alle conformiteitsverklaringen. Het beste bereik je het artikel via het blog op mijn website.

 

Groeten,

 

Ferry

Founder

INSTRKTIV - Ontwikkeling van documentatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.