• 0

Aandelen overnemen, welk bedrag

Hallo mensen,

 

Zit met een partner in volgende situatie:

1 jaar geleden onderneming begonnen met 4 partijen, welke volgende aandelen hebben in %

80/6,6/6,6/6,6.

 

Nu is een partij uitgekocht voor € 100.000.- (inclusief vaste arbeidsovereenkomst )

Mijn 6,6 compagnon en ik willen nu de 6,6 evenredig verdelen en kopen.

Hebben echter geen idee wat een normaal bedrag is wat we hiervoor betalen moeten.

 

Om een idee te schetsen van onze business:

Distributie van producten.

Eerste volle boekjaar 32 mio. Brutto winst jaar 1: 300K

Prognose komend boekjaar : 52 mio, brutto winst: 750k

 

Ik hoor graag jullie feedback

 

Jacky

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is een partij uitgekocht voor € 100.000.- (inclusief vaste arbeidsovereenkomst )

Wie heeft dan nu de aandelen overgenomen en betaald? Wat zegt jullie overeenkomst over verdeling?

 

Is deze som gespecificeerd?

 

Vijf keer de winst (twee keer de geprognotiseerde winst) inclusief afkoop arbeidscontract komt m.i. over als een (zeer) lage waardering. Verder sluit ik me graag aan bij het dringende advies van Anouk.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Overnameprijzen zijn van diverse factoren afhankelijk. Ik ben niet uitputtend met deze bijdrage maar noem slechts enkele voorbeelden: op welke wijze wordt de overnameprijs bepaald (discounted cashflow, verbeterde rentabiliteit of bijvoorbeeld intrinsieke waarde). Dit zijn enkele theoretische modellen waar je aan kan denken. Verder zullen meespelen persoonlijke verhoudingen, branche (in de ene branche wordt meer betaald voor een onderneming dan een andere), bijzonderheden die in de balans zitten, mogelijke normalisaties die nodig zijn etc etc. De verkoper zal vaak belang hebben bij een zo hoog mogelijke prijs en koper bij een zo laag mogelijke prijs. Er zijn vast nog veel meer zaken te bedenken, maar hiermee heb je alvast een eerste richting.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Hoe is de uitkoopsom fiscaal gespecificeerd en onderbouwd? Een deel betreft immers kennelijk een ontslag-/transitievergoeding (dus loon) en een deel overnamesom voor de aandelen (waarbij ik aanneem dat sprake is van inkoop van aandelen door de bv/werkgever - en heb je nu dus al ruim 7% van de aandelen - , anders zijn er ten minste 3 partijen bij de overeenkomst betrokken).

Is er in de arbeidsovereenkomst of aandeelhoudersovereenkomst een aanbiedingsplicht met waarderingsclausule opgenomen op grond waarvan het bedrag (mede) tot stand is gekomen?

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Geachte,

 

Bij het overnemen van aandelen zijn er een paar aspecten waar men op moet letten:

 

Aandelen overnemen tegen intrinsieke waarde

Aandelen overnemen tegen de rendementswaarde

Aandelen overnemen tegen de rentabiliteitswaarde

 

U bezit samen met de andere aandeelhouders in de BV via een zgn. aanmerkelijk belang.

Dit aanmerkelijk belang ontstaat als u 5% of meer belang heeft in het geplaatste kapitaal

van een vennootschap. Dus bepaal de verkrijgingsprijs en de overdrachtsprijs.

Verzoek om toepassing van de doorschuiffaciliteit in de ab- sfeer. Zo voorkomt u problemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

B. Wustenveld

 

Registerbelastingadviseur

 

Inhoudelijk is er te weinig gegeven om een deugdelijk advies te verstrekken. Daar zou ik meer informatie voor nodig hebben.

B. Wustenveld

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.