• 0

Inkomstenbelasting aangifte kosten zonder omzet

Hallo beste mensen,

 

Ik heb twee vragen m.b.t. inkomstenbelasting 2016 met een eenmanszaak.

 

Ik heb helaas geen opdrachten gekregen met mijn bedrijf en daardoor dus ook niets verdiend. Het enige wat ik heb gedaan is het volgende:

- Geen inkomsten met het bedrijf,

- Wel wat BTW terug gekregen,

- Kosten gemaakt voor aanschaffen website + dommeinnaam

- Enveloppe, papier, visite kaartjes en inkt aangeschaft.

 

Moet ik dit in de "aangifte inkomsten belasting" ergens aangeven (afbeelding toegevoegd)? Want ik snap er weinig van.

 

 

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

 

Mvg,

Michael

Spreekerium

 

Naamloos.thumb.png.7220fa6786edb868e817697f75c284f9.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja is erg.

 

In bedrijfsboekhoudingen worden betalingen geboekt op de Balans (Credit), daarvan komt het wezenlijke deel op kosten (V&W) en eventueel de BTW debet (vorderingen , Balans).

 

Elke boeking moet in evenwicht zijn Debet = Credit.

 

Ik denk dat het verstandig is om voor alles deze backtrack te maken. Zoek ergens hoe dat gaat of vraag hulp aan een boekhoudkundige. Op zich is het niet veel werk in jouw geval, maar om dat hier eindeloos uit te stippelen is net iets te ver (tenminste voor mij) .

Link naar reactie
  • 1

@highio ik weet niet wat je met raadspelletje bedoeld hoor, maar ik bedoel het goed hoor... excuses als ik je irriteer :-[

 

Van die 531,67 is 466,13 van mijn privé rekening afgegaan en de rest van de zakelijke rekening.

veranderd dit nog iets aan de bovenstaande berekening?

 

 

Dan kom je met die 20 erbij maar op 486,13 wat geen 566 is dus het sluit niet aan. Is die 466.13 wel inclusief btw zoals ik gezegd had?

Daarnaast zie ik ook bij de bank afschrijvingen staan die ik niet terug zie bij de aankopen, zoals brood ook al aangeeft. Vervolgens leg je uit wat voor kosten het zijn maar de vraag was waar die bij je aankopen dan hebt staan? Ik zie ze in dat rijtje niet staan.

 

Ik bedoel het niet bijdehand maar inmiddels is alles echt wel in Jip en Janneke taal uitgelegd. Ik raad je dan ook aan alle onderstaande berichten nog eens goed door te lezen. Mocht je er dan nog niet uit komen dan is het niet aan je besteed de boekhouding/aangifte zelf te doen. Schakel dan een boekhouder in of neem het verschil voor lief en vul 566 in bij privestortingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mensen mag ik nog éénmalig een beroep op jullie doen betreffende deze vraag. Ik begin het wat meer te snappen, na het lezen van al jullie goede hulp. Ik hoop echt dat jullie mij willen bijstaan :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ schaam :-[ Ik hoop dat ik nu op 90% zit :-[

 

Ik heb dus een aantal aankopen en kosten gedaan/gehad via mijn privé rekening en een paar via mijn zakelijke rekening:

- Kosten Via privé: € 574,18 INCLUSIEF BTW (Ik heb tevens nog € 20 euro gestort van mijn privé rekening naar mijn zakelijke rekening. als dat erbij komt is het € 594,18 inclusief BTW)

- Kosten Via zakelijke rekening: € 85,56 INCLUSIEF BTW

Ik heb dus niets verdiend met mijn bedrijf, alleen BTW terug gehad:

- OB 2,3,4 totaal exact € 100,00.

 

Saldo begin van het jaar € 0 en eind van het jaar € 25,44. Maar dat is zonder OB4. Deze kreeg ik pas in 2016 terug en dat maakt dan € 34,44.

 

De vragen:

1) Ik heb nu duidelijk begrepen dat alles gelijk moet komen. En dat dat de reden is waarom het steeds niet klopte. Ik moet uitkomen op -560 dus uiteindelijk. Ik neem aan dat -560 & -560, € 0 moet maken en dat het dan klopt?

2) Ik heb begrepen dat mijn privé storing opgeteld moet worden bij mijn privé aankopen voor mijn bedrijf. Dit moet allemaal inclusief BTW opgegeven worden bij: Privé storting. Dat is dan € 594 Klopt dit?

3) Bij vermogen einde jaar moet ik invullen € 34. Klopt ook lijkt me?

4) Te vorderen is dan OB 4, omdat deze pas in 2016 aan mij uitbetaald is. Te vorderen € 9. Klopt dit?

5) Liquide middelen is € 25. Klopt dit?

6) Iets wat ik nog niet snap is of ik de kosten vanaf mijn zakelijke rekening (was het dus 85 euro inclusief BTW en exclusief BTW € 61) apart moet vermelden? Of moet ik dat bij die 594 tellen?

7) Wat moet ik invullen bij "Winst-en-verliesrekening"?

fiscaal.thumb.jpg.945cee198b01aabe5962010ba87edd25.jpg

Link naar reactie
  • 1

Laat ik er 100% van maken.

 

In je laatste post geef je aan dat je (574 + 86 =) € 660 aan kosten hebt gemaakt inclusief BTW. De gevorderde BTW is 100, dus de kosten ex BTW zijn 560. Die 560 is dan ook het verlies volgens de W&V.

 

Verder een saldo ING van 25 en een vordering omzetbelasting Q4 van 9. Totaal activa 34.

 

Passiva zijn er buiten het eigen vermogen niet. Dat bestaat uit 594 gestort uit privé min het verlies van 560 = 34.

 

Balans in evenwicht.

 

Zie bijlage in excel.

 

groet

Joost

Spreekerium_2015.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.