• 0

Koppeling boekhouding met IB aangifte

High,

Weet iemand waar ik in de IB angifte voor ondernemers kosten voor aanschaf klein gereedschap invul? Dus gereedschap <450€.

Ik wil het zelf graag op de balans hebben maar daar kan ik in de IB aangifte alleen met afschrijven kwijt onder activa-overige mat. Vaste activa (dat is het ook niet, vaste activa). Ik voer het nu in de IB aangifte bij de v&w in als overige kosten. Voor mij is het iets voor op de balans wat waarde heeft en behoudt maar zonder restwaarde zeg maar ( zonder afschrijving)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het op de balans wilt zetten dan zet je dit onder materiële vaste activa. Je schrijft er dan jaarlijks op af als de waarde vermindert. De afschrijvingen komen dan in de v&w.

 

Makkelijker is het gewoon niet op de balans te zetten en onder de overige kosten bij de v&w op te nemen. Het gaat immers maar om een klein bedrag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Makkelijker is het gewoon niet op de balans te zetten en onder de overige kosten bij de v&w op te nemen. Het gaat immers maar om een klein bedrag.

Ik denk dat het juist de bedoeling van pjalevel is om het wel op de balans te zetten.

Dat is geen probleem. Alleen ik zou het realistisch doen, bijvoorbeeld met een afschrijven voor 20 jaar. Dat is 5% per jaar.

 

Aanschaf: 400

Boekwaarde: 380 (voor een volledig jaargebruik 12/12*5%*400)

Restwaarde: 0

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonde om de aftrek tot 20 jaar uit te stellen. Tenzij er nu weinig winst is natuurlijk. Maar zoals ik al aangaf kan het natuurlijk wel.

Mochten er commerciële belangen bij zijn om dit te activeren op de balans dan zou je ook aparte commerciële cijfers op kunnen maken maar de vraag is of het extra werk dat waard is.

Link naar reactie
  • 0

Als je het op de balans wilt zetten dan zet je dit onder materiële vaste activa. Je schrijft er dan jaarlijks op af...

 

afschrijven mag van de belastingdienst toch alleen als het een vast activa betreft van > 450€ toch?. Juist daar zat ik mee. In de IB-aangfite in het ondernemersdeel wordt bij (overige) vaste activa steeds om een afschrijf"plan" gevraagd (aanschafwaarde, waarde begin jaar, waarde einde jaar, restwaarde). Het gaat in mijn geval om kleine gereedschappen ed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afschrijven moet bij investeringen van € 450 of meer (standaard of willekeurig).

Afschrijven mag bij investeringen van minder dan € 450.

 

Zo'n "afschrijfplan" is meestal een vrij eenvoudig rekensommmetje, bijvoorbeeld:

• Aanschafwaarde € 400

• Afschrijving gedurende 5 jaar

• Restwaarde na 5 jaar € 100

• Af te schrijven: (€ 400 - € 100) / 5 = € 60 per jaar

 

In de IB-aangifte van 2015 vul je dan in:

• Aanschafwaarde € 400

• Waarde per 31-12-2015 € 340 (400 - 60)

• Restwaarde € 100

 

Bij aanschaf in de loop van het jaar wordt er vaak naar tijdsgelang afgeschreven, over de resterende maanden van het jaar. Bijvoorbeeld bij aanschaf op 1 september: 4/12 x € 60 = € 20.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is het iets voor op de balans wat waarde heeft en behoudt maar zonder restwaarde zeg maar ( zonder afschrijving)

 

Waar is deze wens van je gebleven ::) ? Eeuwig op de balans laten staan (geen afschrijving) is niet realistisch. Daarom was mijn voorstel om het dan maar voor 20 jaar te doen

 

 

Link naar reactie
  • 0

heb je gelijk in, dat heb ik ineens losgelaten. afschrijvingen bijhouden vind ik te veel werk daarom toch maar gekozen voor de eenvoud, direct ten laste van de winst. Bij mij op rekening "Andere kosten" maar wel met omschrijving gereedschappen klein

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.